En solcellsanläggning är en stor och långsiktig investering och därför bör du planera installationen med omsorg. Här börjar vår solcellsskola 2024 med reglerna som gäller och hur du planerar din solcellsanläggning på bästa sätt.

Du kan läsa artikeln här: Förutsättningar och regler för solceller

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
 
  • Gilla
MasterP och 1 till
  • Laddar…
D
"Förutom dessa villkor måste din årliga elförbrukning (uttag från elsystemet) vara högre än solcellsanläggningens årliga produktion (inmatning till elsystemet). "

Detta är felaktig information, den regeln finns inte kvar.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
Vårt tak har nu fått ny papp och pannor (samt nya takfönster mm) och vi är nöjda och glada. I morgon sätter de upp 26 solpaneler.

Processen har varit snabb och relativt enkel. Jag skäms inte för att erkänna att jag hänger inte med på alla svängar om det är ett vettigt beslut eller inte att sätta solceller. Men nu gör vi det.

En liten oklar formulering i artikeln tycker jag:
Svensk text om fördelar med att vara mikroproducent av el, innehåller punktlista med ekonomiska besparingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Detta är ju fördelar gentemot att vara storproducent. Men vid en snabb läsning så får man intryck av att sätter man solpaneler behöver man inte betala skatt för elen (vilket kan uppfattas som att det gäller elen man köper) och nätavgiften slipper man också.
Som att elfakturorna kommer bli billigare för att skatten är borta...
För mig är detta ju status quo. Vi slipper betala något som vi nu inte betalar.

Vi har tur(?) i och med att de paneler vi skulle få inte kunde garanteras komma fram inom nära framtid (inte alla 26 alltså). Så vi får paneler med högre effekt för samma pris.
Efter alla misslyckade havsöringspass kändes det lite bra...
 
  • Gilla
Roger Fundin och 1 till
  • Laddar…
F
Hade varit trevligt med någon kalkylator som räknar hela TCO av panelerna. Som jag ser det måste man ju få minst 7% avkastning per år över tid annars är det enklare att bara köpa en indexfond.
 
  • Gilla
Luc Reiner och 1 till
  • Laddar…
F Fideliox skrev:
Hade varit trevligt med någon kalkylator som räknar hela TCO av panelerna. Som jag ser det måste man ju få minst 7% avkastning per år över tid annars är det enklare att bara köpa en indexfond.
Det borde väl gå att använda ngn av kalkylerna som det länkades till ?

tex https://www.energimyndigheten.se/fornybart/solelportalen/vad-kostar-det/solelkalkyl/

Labbar jag med räntan där (som man ju kan sätta till tex /5 för att jämföra med en kapitalavkastning på det) så blir återbetalningstiden <25 år vid <5%
Dvs avkastningen torde ligga under 5% eftersom livslängden på systemet beräknas till ca 25 år

Sen är det ju alltid högst spekulativt om elpriserna går upp eller ned, om dom är volatila, och om just mitt konsumtionsmönster gangar avkastningen vs volaitliteten
 
Fario Fario skrev:
En liten oklar formulering i artikeln tycker jag:
[bild]

Detta är ju fördelar gentemot att vara storproducent. Men vid en snabb läsning så får man intryck av att sätter man solpaneler behöver man inte betala skatt för elen (vilket kan uppfattas som att det gäller elen man köper) och nätavgiften slipper man också.
Som att elfakturorna kommer bli billigare för att skatten är borta...
För mig är detta ju status quo. Vi slipper betala något som vi nu inte betalar.
För varje kWh du producerar som du använder själv och inte säljer innebär en mindre kWh du behöver köpa och alltså inte behöver betala nätavgifter och skatt på. Simple as that..
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Några punkter jag reagerar på.

Att installatörerna ska göra en koll av bärigheten är inte så klokt råd. De är rätt så jäviga då de förlorar på att ge rådet att taket inte skulle tåla belastningen.

Taksäkerhet, anläggningsansvar och arbetsmiljö tas inte upp.

Uppgifterna under montage på tak är jag inte helt överens med författaren om. Att sätta på papp är inte alls billigt. Var fäste blir lätt 2-3x så dyrt som för krok på panntak.

Det finns ramade paneler som är godkända att montera ner till 0gr lutning. Men det kommer att bli ett omfattande och högfrekvent underhåll om man skall ha bra funktion och inte riskera hotspots och bränder.

Eternit använder vanliga standardfästen (stockskruv) men det blir ett Asbestjobb om någon platta skricker eller man behöver borra nytt hål för någon skruv. Att ersätta en platta som går sönder är inte heller helt lätt.
 
  • Gilla
OramaC och 1 till
  • Laddar…
Författaren lyfter fram montage på mark som ett andrahandsalternativ. Jag tycker tvärtom, har man marken tillgänglig och någorlunda nära elcentralen så är markmontage snarare att föredra. Montaget blir oftast billigare då man slipper dyra ställningar, som lekman kan man göra mer av montaget själv och underhållet lättare (även om underhållet är minimialt). Sen slipper man ingrepp på taket och behöver inte bekymra sig för om man behöver lägga om på 30 år.
 
  • Gilla
Pappitrullo
  • Laddar…
K Kvackatore skrev:
För varje kWh du producerar som du använder själv och inte säljer innebär en mindre kWh du behöver köpa och alltså inte behöver betala nätavgifter och skatt på. Simple as that..
Jomenvisst. Man behöver ju inte betala för saker man inte köper.

Men -och här skall man veta att jag vet inte mycket om sådant här- det handlar väl om att man slipper betala energiskatten som en större producent hade fått betala för den el man producerar,
Citat Skatteverket:
"Om du har en solcellsanläggning som har en installerad toppeffekt på mindre än 500 kilowatt behöver du inte betala skatt på den el du producerar, varken för den el som du förbrukar själv eller den el som du matar in på elnätet."

Och elnätsavgiften är en kostnad man betalar till elnätsföretaget* -i mitt fall eon- för att jag som producent trycker in el åt deras håll i deras nät. Att hantera den elen medför en kostnad och den slipper man då som mikroproducent.

* Elnätsföretag:
"Elnätsföretagen ansvarar för den infrastruktur, det vill säga ledningar och kablar, som behövs för att få elen hem till dig."



Jag betalar ju inget av detta nu och när panelerna är på plats så betalar jag fortfarande inte dessa skatter och avgifter.

Någon som kan får gärna rätta mig om jag har fel. Detta är minerad mark för mig...
 
Fario Fario skrev:
Jomenvisst. Man behöver ju inte betala för saker man inte köper.

Men -och här skall man veta att jag vet inte mycket om sådant här- det handlar väl om att man slipper betala energiskatten som en större producent hade fått betala för den el man producerar,
Citat Skatteverket:
"Om du har en solcellsanläggning som har en installerad toppeffekt på mindre än 500 kilowatt behöver du inte betala skatt på den el du producerar, varken för den el som du förbrukar själv eller den el som du matar in på elnätet."

Och elnätsavgiften är en kostnad man betalar till elnätsföretaget* -i mitt fall eon- för att jag som producent trycker in el åt deras håll i deras nät. Att hantera den elen medför en kostnad och den slipper man då som mikroproducent.

* Elnätsföretag:
"Elnätsföretagen ansvarar för den infrastruktur, det vill säga ledningar och kablar, som behövs för att få elen hem till dig."



Jag betalar ju inget av detta nu och när panelerna är på plats så betalar jag fortfarande inte dessa skatter och avgifter.

Någon som kan får gärna rätta mig om jag har fel. Detta är minerad mark för mig...
Nja, du övertänker det tror jag. 🙂 Helt korrekt att du inte behöver betala någon skatt för den elen du procucerar som mikroproducent men det är inte det som författaren i första hand syftar på. Första meningen du skriver räcker långt "Man behöver ju inte betala för saker man inte köper.",
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E
Redaktionen Redaktionen skrev:
En solcellsanläggning är en stor och långsiktig investering och därför bör du planera installationen med omsorg. Här börjar vår solcellsskola 2024 med reglerna som gäller och hur du planerar din solcellsanläggning på bästa sätt.

Du kan läsa artikeln här: Förutsättningar och regler för solceller

Välkommen att kommentera den här guiden! Ange nummer på den del av guiden du kommenterar, för det är en enda kommentarstråd till hela guiden.
"Bästa solcellspanelen" är missvisande då man inte tagit med alla märken. Jag undersökte i typ 1 år innan köp, och kom fram till att Meyer Burger var bäst. Tyskt märke med hög kvalité och bra garantier, samt verkningsgrad över tid.

https://www.meyerburger.com/se/solprodukter-foer-privat-bruk

Även oklart om Ottovo är sponsrade av de märken man valt...
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
E enoch85 skrev:
"Bästa solcellspanelen" är missvisande då man inte tagit med alla märken. Jag undersökte i typ 1 år innan köp, och kom fram till att Meyer Burger var bäst. Tyskt märke med hög kvalité och bra garantier, samt verkningsgrad över tid.

[länk]
Och Meyer Burger är i full fart med att stänga ner sin fabrik i Tyskland och satsa allt på USA.
 
  • Gilla
Fideliox
  • Laddar…
E
R Robert-san01 skrev:
Och Meyer Burger är i full fart med att stänga ner sin fabrik i Tyskland och satsa allt på USA.
Skönt att jag hann köpa innan det hände då ;)
 
P
Fario Fario skrev:
Citat Skatteverket:
"Om du har en solcellsanläggning som har en installerad toppeffekt på mindre än 500 kilowatt behöver du inte betala skatt på den el du producerar, varken för den el som du förbrukar själv eller den el som du matar in på elnätet."
(Min fetning av "el som …").

Mycket generöst av staten. Lika generöst som att man inte behöver betala skatt för potatis man odlar och själv äter.
 
  • Haha
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.