är på g att köpa en vedturbo 55cm förugn. undrar mest om den har för stort kw uttag jämt emot min panna som har 21kw och förugnen har max 40kw & medel 20kw. mvh morten
 
litet tillägg är arr jag skall installera två acctankar på 500l vardera och har 500l i pannan. jag vet att jag skall ha större expansionstank men kan man kompletera med en tank till eller skall jag köpa en ny större och i så fall hur stor skall den vara?
 
Varför inte byta pannan??? sen beträffande exp kärl så ett öppet på 100 L el slutet på 200L

vill du ha ett öppet så har ja ett i rostfritt på 100L för 500:-
 
Jag ställde en 35 cm Kenjon framför en 25 kw Norrahammar,utan acctankar.Bor i ett gamalt stationshus från 1913,ca 250 m2 uppvärmd yta. Så huset drar en del värme.Eldar 3 till 4a gånger per dygn när det är minus grader . Funkar skit bra.
Skorstenen är ca 12m hög så det är bra drag vilket jag tror krävs för bra resultat.
En billigt o bra grej,värmer hela källaren,behöver inte torr o klyven ved,eldar upp sågspånet som blir,magnetspole som håller sjället uppe , går stömmen slutar det att brinna.Har även timer på spjället, som sagt jag är riktigt nöjd.Har en värmepump så jag måste inte elda hela tiden
 
anledningen till att jag inte byter panna är pengar plus att den pannan har bara vart i drift i drygt ett år så den e som ny! Tanken är att jag skall sätta in en ny panna men det är vid ett senare tillfälle och då är det ju redan klart med acc tankar och dyligt.

Så ni som har bra erfarenheter av ved förugn kan väl dela med er av era erfarenheter och tips!
MVH Morten
 
kolla på www.kenjonugnen.se

sen är det en fördel att koppla den till acc tankar..
ja hade en kenjon 35cm ved.. skulle hellre köpa en sån med tanke på lättheten o servicen som han ger..
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.