Egentligen har jag nog hittat svaret i den här gamla tråden men behöver lite extra försäkran. 🙂

Två grupper - Gemensam nolla?! - Inlägg #16
Patrik_Hed Patrik_Hed skrev:
Alltså det är godkänt att dra in en eller två faser till i röret från en varsin säkring som alla ligger på olika faser i centralen och dela på samma nolla. Man skapar då en två- eller trefasgrupp. Men att dra in en till grupp (fas, nolla, jord) i röret är inte tillåtet. Inte heller tillåtet att ta två eller tre faser från samma fas i centralen och dela på samma nolla. Förstår du?

Med andra ord, det du vill göra är tillåtet.

En tvåfasgrupp har bara en nolla och en skyddsjord.

//Patrik
Är det (fortfarande, 14 år senare) enligt reglementet att dra tre faser + noll + jord från central till dosa och därefter dela upp varje enskild fas till ett eget uttag? Med "enskild fas" menar jag separata ledare från säkring på respektive skena L1, L2, L3. Samt jag behöver inte, eller snarare, SKA inte dimensionera upp nollan till 2,5 mm2. Samtliga ledare behåller nuvarande 1,5 mm2 med 10 A avsäkring. Uttag L1 och L3 ska vara singeluttag för tvättmaskiner (torktumlaren ligger på L2) och L2 blir bara ett vanligt dubbeluttag på väggen för allehanda bruk. Elcentralen sitter i tvättstugan och dosan i fråga kanske 3 meter från denna.

Varför detta nu då? För att jag för tillfället kan och har möjlighet. River i tvättstugan av andra anledningar och har nu läge att "uppgradera" litegrann. Har idag sågat upp väggen och bytt en stackars Thorsmanndosa som någon våldfört sig på en gång i tiden med två rejäla trallskruv genom sidorna för att hålla fast locket. Nu sitter en fräsch dosa där istället och förberett för ett till uttag. Vad säger det kollektiva kunnandet? Är jag ute på Monarken eller kan jag sätta upp tre separata uttag, matade från denna dosa?

//Roger
 
A
Jadå det är helt i sin ordning.
 
  • Gilla
Roger Fundin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.