Vi har precis köpt en bostadsrätt (parhus) som är byggd 1986. Det visade sig vid besiktningen att duschrummet på bottenvåningen hade fuktskada runt golvbrunnen pga av att mattan släppt och detta skall åtgärdas på den gamla ägarens försäkring. Våtrumsskiktet & golvbrunnen var sedan 1986 och brunnen är nu utbytt till en ny och vi väntar nu på att mattfirman skall lägga in ny våtrumsmatta på väggar & golv åt oss. Golvet är betong och väggarna är gips med kartongyta.

Jag har också skaffat ny duschblandare, duschstångsset m.m. men när jag till min förvåning läser GVKs branschregler så står det att man inte får göra hål i tätskiket om man inte gör det i massiv konstruktion typ regel eller kortling. Hur skall man då kunna montera dessa grejor samt eventuellt duschhörna eller stång till duschdraperi, det finns ju inga reglar där dessa skall sättas upp? Man kan väl inte behöva riva hela badrummet för att regla om och lägga in kortlingar eller limma fast allting utanpå tätskiket då kommer man ju aldrig att kunna byta något?
 
En djungel av regler där några är krav, andra är starka rekommendationer och en del är kvalificerat skitsnack! La ut en tråd här angående det badrum som jag ska bygga. Fick inte så många svar men en hel del andra liknande frågor fanns som andra inlägg så jag fick rätt bra svar efter lite letande. MEN! När jag kontaktar 3 stora firmor i Göteborgstrakten som är auktoriserade för våtrum så får jag - hör och häpna - 3 olika svar på vad som är tillåtet eller inte! Nu är jag så less på allt så jag gör sannolikt som man gjorde innan de nya reglerna och försöker vara så noggrann som det bara går.
Jag hade inte rivigt och reglat om, jag hade använt fästplugg och tätat med den tätningsmassan som kakelnissen/mattpojken hade rekommenderat.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.