Hej på er

Jag har precis köpt min första båt, en ca 5m lång Tollare med B20 inombordare :)

Ska lägga i den på Torsdag och behöver lite tips på hur jag ska förtöja den bäst / enklast

Vi äger en strandtomt med en slänt ner till vattnet som är ganska långgrunt så jag behöver nog ha båten ca 2-3 m ut i vattnet, i dagsläget finns inget att förtöja i...

Strunt i strandskydd just nu, det kryllar av bryggor och båtar på båda sidor om tomten....

Hur gör jag för att förtöja båten absolut enklast?
Tänkte slå ner rör med ca 3m mellanrum och därefter skruva fast en tryckt 2*6" planka på högkant som man lägger båten mot, med fendrar emellan så klart.

Kan det funka? ska den ligga tajt mot plankan? eller ska den ligga så den kan röra sig?

Är helt ny på båtar och allt runt ikring så jag behöver verkligen hjälp!
 
Är det ett väderutsatt läge? Mycket vind?

Ett alternativ är väl att släppa ett ankare en bit ut och förtöja i aktern samt en lång tamp i fören som du drar upp och gör fast i något passande på land, typ ett träd?
 
vet faktiskt inte riktigt, är i Österdalälven i utloppet från Siljan
Så det är ju inte direkt skyddat men jag tror inte det är speciellt utsatt heller
 
Korvgubbe
Jag antar att den ska ligga där permanent, alltså längre perioder utan tillsyn.

Exakt hur du ska förtöja skiljer sig från plats till plats, men lite generella tips är att om möjligt "backa in" så att båten ligger med aktern mot land. Dels är det betydligt lättare att kliva ombord och ur båten på de flesta modeller från aktern, dels så vakar den bättre i sjön. Den guppar alltså bättre i vågorna med fören utåt vilket minskar slitaget på förtöjningen.

Det är generellt sätt bättre att båten ligger "fritt" och inte trycks emot en planka som du föreslår om möjlighet finns. Det minskar risken för skav och sliter mindre på förtöjningarna när båten rullar i sidosjö.

Om möjligt, försök att ordna så att du förtöjer båten i mer än två punkter, det fungerar oftast men händer något med den ena förtöjningen så blir det garanterat dyrt. Tänk "fyra hörn" så är du säker.

Båten ska helst ligga slappt i förtöjningarna så att den kan röra sig med vågorna utan att det blir hårda ryck i förtöjningarna. Samtidigt ska den inte kunna slå i något. Ett bra sätt att lösa detta på är att dra de yttre förtöjningarna in till land genom block, på så sätt kan man dra ut båten långt från land när man förtöjer, men när man lättar på förtöjningarna kan man dra den hela vägen in för att underlätta ombordstigning.

Ett helt annat alternativ som är mycket bra och säkert är att bygga en slip och helt enkelt spela upp båten på land när den inte används. Biltema har mycket bra grejor till detta som jag själv använder vid sommarstugan sedan ett tiotal år tillbaka.
 
S
SHB: Övermo mitt emot Tibble

Korvgubbe: jag har trailer men jag vet inte om jag kan ha den ståendes på den... vi är dit med några veckors mellanrum

Hur löser man låsningen till båten om man backar in den och drar ut den med block?
Är ganska långgrunt så ska jag backa in så kommer den slå i botten kanske 3m från land (tror jag) så jag vet inte om det blir så mycket enklare?

3 stolpar då? 2 ytterst som man fäster aktern i och en fram + en lina till ett träd så kan man kanske putta den till närmaste brygga och gå ombord där?
 
S
jag skulle nog ha den på trailer. speciellt när du inte använder varje vecka.
 
frågan är om jag törs lämna den på trailer....
sen slirade jag bara när jag skulle upp ur vattnet :) framhjulsdriven bil med dåliga däck i blött gräs med 800kg last är ingen höjdare
 
  • Gilla
1
  • Laddar…
S
nino skrev:
frågan är om jag törs lämna den på trailer....
sen slirade jag bara när jag skulle upp ur vattnet :) framhjulsdriven bil med dåliga däck i blött gräs med 800kg last är ingen höjdare
hur har grannarna gjort då?
 
Deras ligger i vid kommunens? brygga vid granntomten, men dom bor ju där året runt eller iaf sommar halvåret
Vi har 10 mil dit
 
Lägg i en boj, ha båten på trailer tills det är klart.
 
Men alltså vad då lägg i en boj? Jag kan inget så jag behöver mer info :)
En boj som sitter fast i botten antar jag, sätter jag fast båten i bara den?
Hur kommer jag iland då? Simmar? :)
Jag måste ju kunna låsa fast den

Hur fäster jag en boj då? Har dyk prylar men jag antar att det behövs en betong klump eller liknande....
Svårt att komma åt med traktor eller liknande och jag tror det är isfritt året runt där
 
Jag sänkte en lastbilsfälg som jag fått på åkeri, grävde ner sig själv fint. Skaffa en liten jolle att hämta båten med om du Inte firar ut den med rep.
 
En mooring vill vi ju helst inte ha i Leksand :)

Man fäster aktern i bojen alltså, och sen en kätting in till land som man kan låsa
Känns som om jag får göra en liten flytbrygga eller spång ut, kanske slå ner 4 rör med trall mellan
Men båten bör alltså inte ligga mot något utan bara sitta fast i linor / kätting
Tror det är sandbotten, kan en fälg funka då?
På våren brukar det vara väldigt lite vatten så då kan jag gjuta en ordentlig klump i botten, gräva en grop å gjuta i med betong och kanske lite järnskrot och en ordentlig ögla
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.