Hej,


Förvarning om lång text.


Mina föräldrar (~75år) har en fjällstuga som de funderar på att ge i förtida arv, vi är fyra barn och de vill att en ska få stugan som ett förtida arv.


Intresset för stugan från barnen är väldigt olika pga avstånd till stugan, olika intressen m.m. och föräldrarna vill att den som nyttjar den mest och har störst intresse ska få den för att den ska kunna stanna inom familjen och även fortsättningsvis kunna nyttjas av de som har intresse till det. De känner själva att den tyvärr ligger för långt bort och innebär kostnader, jobb och ansvar som de gärna skulle slippa.



Nyttjandegraden skiljer och två av syskonen har nog inte besökt stugan på flera år, och en annan nyttjar den kanske 2-3 veckor per år och jag nyttjar den mer än så året runt och är den som snickrar och fixar allt som behöver göras (och så har det varit i +10år).



Om det blir så att jag över ägandet får ju såklart föräldrarna vara där så mycket de vill och syskonen får fortsatt låna den de veckor de önskar.



Samägande är nog uteslutet då syskonen har olika inställning till vad det innebär vad gäller förväntat arbete och kostnader.



Jag råder mina föräldrar att göra precis vad de vill oavsett om det är att ge i förtida arv eller sälja den (det vore jättetråkigt ifall den säljs) men det viktiga är att de bestämmer och fattar beslutet.


De verkar landa i att de vill ge den som förtida arv och undrar lite hur man kan hantera det så bra som möjligt.


Gör man en värdering idag, räknar ut vad skatteeffekten skulle bli vid försäljning och fördelar det kvarvarande på de 4 barnen?



Hur kan man tänka, om man för enkelhetens skull räknar med att stugan är värd 1miljon, kapitalvinstskatt är kanske 200tkr. Bör man räkna med att syskonen då ska ha 800tkr var för att det ska vara ”rättvist”. Jag får min lott nu genom stugan och mina syskon får sin motsvarande del 800tkr vardera, den dagen den sorgen vid frånfälle?


Stugan är i okej skick, men har endel renoveringsbehov om man vill (inget akut), men t.ex. badrummet som är den större kostnaden som borde åtgärdas. Skulle säga att renoveringsbehovet är på 200-300tkr om man vill fixa allt.


Någon som varit i liknande situation och har erfarenhet och input i hur man kan/ska/bör tänka.
 
Alla konstruktioner, som bygger på värde i nutid och värde i framtid, kan sluta illa vad det gäller sämja mellan syskon. Enklast och garanterat rättvist är väl att sälja stugan och sedan skänka en 1/4 i var till barnen. Om någon ( troligen du) vill ha stugan, så köp den. Du får ju den till ett lägre pris än vad marknaden värderar den till genom din "återbäring" på 25% och ingen kan i framtiden påstå att det varit någon orättvisa.
 
Kommer det att finnas tillräckligt i boet för att lösa ut övriga syskon när det så småningom är dags att fördela, dvs 2.4mkr?
 
  • Gilla
returen och 1 till
  • Laddar…
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
Alla konstruktioner, som bygger på värde i nutid och värde i framtid, kan sluta illa vad det gäller sämja mellan syskon. Enklast och garanterat rättvist är väl att sälja stugan och sedan skänka en 1/4 i var till barnen. Om någon ( troligen du) vill ha stugan, så köp den. Du får ju den till ett lägre pris än vad marknaden värderar den till genom din "återbäring" på 25% och ingen kan i framtiden påstå att det varit någon orättvisa.
Köp stugan för ett skäligt pris.
Det kan vara marknadsvärdet, då uppstår ingen diskussion om priset iaf.
Det kan vara taxeringsvärdet, det är skäligt men kanske inte rättvist.
Svårt att få till ibland.
Lycka till.
/W
 
Om syskonen är överens och man (skäligt) låter dem jämte föräldrarna nyttja stugan verkar köp till taxeringsvärdet vettigast. Då blir det inget förtida arv men föräldrarna kan fördela köpesumman mellan de tre andra syskonen som ett litet "plåster". Vad jag förstår är det du som lagt ner mest tid och kostnad på stugan.

Om det överlåtes som förtida arv brukar det lätt bli så att syskon i senare skede övervärderar vad som givits.
 
  • Gilla
vcx
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Kommer det att finnas tillräckligt i boet för att lösa ut övriga syskon när det så småningom är dags att fördela, dvs 2.4mkr?
Behöver inte vara så. Kan lika gärna vara att den som får stugan behöver betala övriga arvingar då arvet ska skiftas.
 
  • Gilla
returen
  • Laddar…
Det är en fördel att ärva tidigt, då värdet av förskottet urholkas av inflation. Så får du något nu men inte syskonen så får du en fördel. Inte en orimlig sådan kanske, men ändå.

Om du förväntas ge andra fritt tillträde till din nyfådda egendom får du iofs. också en belastning, om mest en moralisk sådan.

Ett sätt att lösa det på är att du köper till underpris. Då kan vinstskatten skjutas på framtiden och föräldrarna få loss pengar att dela ut till de andra syskonen. Jag vet iofs. inte vad du har för ekonomi, eller om föräldrarna har sparmedel de skulle kunna fördela till de andra barnen. Min åsikt är dock att det är rättvisast om alla får ungefär lika mycket ungefär samtidigt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Kommer det att finnas tillräckligt i boet för att lösa ut övriga syskon när det så småningom är dags att fördela, dvs 2.4mkr?
i allra högsta grad en rättmässig fråga
 
B bryggarebob skrev:
Hej,


Förvarning om lång text.


Mina föräldrar (~75år) har en fjällstuga som de funderar på att ge i förtida arv, vi är fyra barn och de vill att en ska få stugan som ett förtida arv.


Intresset för stugan från barnen är väldigt olika pga avstånd till stugan, olika intressen m.m. och föräldrarna vill att den som nyttjar den mest och har störst intresse ska få den för att den ska kunna stanna inom familjen och även fortsättningsvis kunna nyttjas av de som har intresse till det. De känner själva att den tyvärr ligger för långt bort och innebär kostnader, jobb och ansvar som de gärna skulle slippa.



Nyttjandegraden skiljer och två av syskonen har nog inte besökt stugan på flera år, och en annan nyttjar den kanske 2-3 veckor per år och jag nyttjar den mer än så året runt och är den som snickrar och fixar allt som behöver göras (och så har det varit i +10år).



Om det blir så att jag över ägandet får ju såklart föräldrarna vara där så mycket de vill och syskonen får fortsatt låna den de veckor de önskar.



Samägande är nog uteslutet då syskonen har olika inställning till vad det innebär vad gäller förväntat arbete och kostnader.



Jag råder mina föräldrar att göra precis vad de vill oavsett om det är att ge i förtida arv eller sälja den (det vore jättetråkigt ifall den säljs) men det viktiga är att de bestämmer och fattar beslutet.


De verkar landa i att de vill ge den som förtida arv och undrar lite hur man kan hantera det så bra som möjligt.


Gör man en värdering idag, räknar ut vad skatteeffekten skulle bli vid försäljning och fördelar det kvarvarande på de 4 barnen?



Hur kan man tänka, om man för enkelhetens skull räknar med att stugan är värd 1miljon, kapitalvinstskatt är kanske 200tkr. Bör man räkna med att syskonen då ska ha 800tkr var för att det ska vara ”rättvist”. Jag får min lott nu genom stugan och mina syskon får sin motsvarande del 800tkr vardera, den dagen den sorgen vid frånfälle?


Stugan är i okej skick, men har endel renoveringsbehov om man vill (inget akut), men t.ex. badrummet som är den större kostnaden som borde åtgärdas. Skulle säga att renoveringsbehovet är på 200-300tkr om man vill fixa allt.


Någon som varit i liknande situation och har erfarenhet och input i hur man kan/ska/bör tänka.
Om viljan är av dina föräldrar är du ska ta över fastigheten skulle jag rekommendera följande.

Dina föräldrar ger dig fastigheten som gåva, för att undvika förskott på arv, då du redan nu underhåller fastigheten och därtill ökar värdet på fastigheten till förmån till dina syskon ska en värdering på fastigheten göras snarast och den värderingen ska göras av fler än en mäklare (minst 3).

Ett sido avtal upprättas till gåvobrevet där du förbinder dig att ersätta de övriga bröstarvingarna med värdet ni kommit överens om (medelvärde värderingar) till ett vist bestämt datum.
Då har du nollställt förskott på arv.
Krav för betalning (gottgöring) ska göras skriftligt från dina syskon.

Eventuell reavinstskatt ska delas mellan bröstarvingar.
Reavinstskatten ska därför avräknas från fastighetens värde.

Ett gåvobrev gällande fastighet ska bevittnas av någon utomstående.

När det gäller sidoavtalet ska det undertecknas av samtliga intressenter.

Rekommenderar att ni tar kontakt med en familjejurist för upprätta dokumenten.

Om du underhåller fastigheten idag och dina syskon inte gör det kan du inte tillgodoräkna detta samt eventuellt värdeökning i ett framtida skifte om du inte har väldigt snälla syskon.

Hoppas att det löser sig väl.
 
Redigerat:
Tack för kloka tankar och råd.

Ja, det finns mer än 2,4mkr i tillgångar så det är inget problem den dagen den sorgen.

Sedan är det svårt ifall jag får förtida arv nu och syskonen arv om 10-25år. Spekulerar man kanske värdet på stugan ökat kraftigt tills dess så de upplever en orättvisa då. Samtidigt som det innebär kostnad i både tid och pengar för den som tar över stugan. Helt klart många aspekter att tänka på.

Då vette tusan om det inte är klokare att försöka köpa ut den nu, sedan får föräldrarna fördela den likviden bäst de vill.

Sedan är det inte bara monetära värden heller,
Vad föräldrarna säger är att det är viktigt och att det vore roligt ifall stugan finns kvar i familjen så alla har möjlighet att nyttja den.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
B bryggarebob skrev:
det är viktigt och att det vore roligt ifall stugan finns kvar i familjen så alla har möjlighet att nyttja den.
Jag kan förstå hur de tänker om de börjar bli gamla, men det är ingen bra tanke. Att du äger något ger inte per definition vare sig dina syskon eller föräldrar rätt att bruka det.

Det är förstås möjligt att det funkar, nu, en tid eller tills du dör, men jag skulle vara tydlig med att om jag ärver eller köper loss något är det mitt. Det betyder inte att man behöver vara ogin, bara att man är den som har rätt att bestämma vad som funkar.
 
  • Gilla
Termobarisk och 1 till
  • Laddar…
B
Bättre att köpa loss nu. Då handlar det ju i huvudsak om till vilket marknadsvärde man ska köpa fastigheten.

Inte kul att snickra på ett objekt i 25år till, och sedan bl.a. pga det arbete man lagt ner, få lösa ut sina syskon dyrt... som upplagt för framtida tvister.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
På 90-talet "fick" jag ett hus av min pappa, det var långt kvar till hans bortgång och förskott på arv diskuterades aldrig.

Det vi gjorde var att värdera huset och jag fick ge hälften av de pengarna till min syster.

Säg att huset var värt en miljon, jag belånade då huset på 500K och gav syrran som pyntade in det i sitt befintliga lägenhetslån.

En enkel och rättvis lösning. Jag renoverade huset själv och sålde med vinst men transaktionen mellan mig och syrran var avklarad så inget mer behövdes.
När salige far sedermera gick bort var jag inne på mitt tredje hus.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben
  • Laddar…
det bästa med arv, bouppteckning , arvsskifte är att det blir en total osämja mellan arvtagarna
det drar ut på tiden och advokatkostnaderna överstiger dödsboets tillgångar
 
  • Gilla
Danne824
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.