Jag har ett udda problem :)

Jag skrev ett köpkontrakt på ett med en kille från Holland som skulle köpa mitt hus.
I kontraktet står det att handpenningen skall betalas mär kontraktet skrivs på (vilket han gjort) och sedan hade han 1 år på sig att betala hela summan annars skulle handpenningen tillfalla säljaren och kontraktet bryts.
I sommras flyttade han stora delar av sitt bohag till huset och började måla om lite och så, vilket han fått tillåtelse att göra.
Nu har kontraktet löpt ut för snart 2 månader sedan men jag får inte tag på honom, varken via mail eller telefon.

Så frågan är, kan jag bara slänga alla hans grejjer och sätta ut huset till försäljning igen?
 
Här har vi ett typexempel på vad som kan hända om man inte följer det som står i köpekontraktet. Du har släppt in en köpare som ännu inte tillträtt huset. Du får kontakta en jurist som kan hjälpa dig. Du kan definitivt inte slänga ut hans prylar. Troligen måste du ge dig i ngn form av formellt avhysningsförfarande. Om du tar bort hans prylar så riskerar du att stämmas på mycket större skadestånd än vad du fått i handpenning (nu vet jag iofs inte hur stor handpenningen är).
 
harry73
Det kan vara smart att försöka få tag i honom ett tag till.
Sen är det en skillnad om han inte svarar på mejl och telefon eller om bägge är avstängd.
Skicka mejl och rekommenderade brev till honom (du har väl adressen) och skriv att kontraktet är hävt och att du lägger huset ut till försäljning igen, och att han får hämta eventuella saker han har kvar i huset inom en viss period (3 månader?)
Det går utmärkt att ha huset ut till försäljning även med hans grejer i, så han har i alla fall några månader på sig att hämta sina grejer.

Om det skulle bli ett sommarhus, kan jag tänka mig att det bara är gammal skräp han har det, och att flytta tillbaka grejerna bara är för dyrt.

Jag tror inte att han kommer att stämma dig om du flytter hans grejer i ett förråd och ha det där ett tag.
Det är inte det enklaste att driva en stämning från utlandet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.