Jag begriper mig inte på vårt vattenburna system: Fyller jag på systemet upp till skvallerröret på expansionskärlet sjunker snart vattnet ner i röret under kärlet. Men det verkar inte vara någon läcka eftersom nivån därefter håller sig konstant. Jag har heller inte kunnat upptäcka någon läcka. Men vattnet kan ju inte bara försvinna ut i tomma intet? Till en början trodde jag det handlade om att syret i systemet som "kokade" bort men det fortsätter att hålla den låga nivån trots påfyllningar. Nu undviker jag att fylla på - man vill ju inte ge syre åt rosten... Å andra sidan tycks systemet aldrig bli helt luftfritt vilket kanske beror på den låga nivån.

Systemet består av ett gammalt radiatorsystem påkopplat till nya dragningar i tillbygget samt laddningen mellan kökspanna och acktank. Några teorier frånmer kompetenta vedsystemare?
 
sjunker nivån så är det sannolikt ett läckage.
har du undersökt kärlet noga eftersom det verkar troligt att läckan finns där?
(hade läckaget befunnit sig lägre skulle nivån sjunka dit)
 
Nja det är det som är så underligt... Det finns ingen läcka i/kring expansionskärlet och vattennivån stabiliseras efter ett tag i röret under kärlet.
 
märkligt. sjunker det brukar det tyda på läckage.
Det kanske bara är svårt att identifiera stället?
 
Hur vet du var nivån stabiliseras? Är det vid kallt eller varmt system? Det är inte så att kärlet är så litet att det töms pga expansionen vid uppvärmning av systemet?
 
Hur vet du var nivån stabiliseras?
Laddpump och Theromaticen (stället för laddomat) mellan panna och tank sitter under expansionskärlet och dit ner sjunker inte vattnet. Vid uppvärmning känner man snabbt när röret upp till kärlet börjar bli varmt.

Det är inte så att kärlet är så litet att det töms pga expansionen vid uppvärmning av systemet?
Det skulle ju kunna vara en förklaring? Men kärlet fylls inte ens när hela vattensystemet håller 90 grader.
 
Har själv ett liknande problem. När det är varmare än 0 grader så måste jag fylla på för trycket faller hela tiden men det verkar som att trycket stabiliserar sig eftersom det räcker för att få värme även på övervåningen.
Det som är märkligt med mitt system är att när det är kallare än 0 grader så sjunker inte trycket utan håller sig på den nivån jag fyllt på?
En del har sagt att jag måste ha en läcka som inte syns men verkar väldigt märkligt då att det slutar läcka när det är kallare än 0 grader ute?
Jag menar ju kallare det blir ju varmare vatten skickas ju i ledningarna och det är inte troligt att det skulle "frysa" vid någon minusgrad. För övrigt så går ju alla ledningarna på insidan av huset.
Så länge jag inte får några problem så får man väl köpa att det är så här verkar det som!!!!
Hoppas på en kall vinter!!!

//Stefan
 
Skönt att man inte är ensam om troll i radiatorsystemet då...

Alltså om syret är urkokt och vattnet är dött, kan det väl rent fysikalisk inte tyda på annat än läcka. Å andra sidan borde vattnet fortsätta sjunka då. Obegripligt...
 
Nivå i en öppen expkärl SKALL variera beroende på vattens temperatur. Man ska fylla kärlet när systemmet är varm och strunta i hur mycket det sjunker när pannan kalnar bara det finns vatten i kärlet i båda fallen, tycker jag. Försvinner all vatten från kärlet när systemet kalnar så är kärlet för litet.

Vatten expanderar = utvidgas under uppvärmning och när vatten värms från +4 till 100 grader ökar volymen ca 5% och det blir ca 50 liter per kubik vatten. Därifrån kommer ju namn " expansions-kärl" ;).
Alla öppna kärl ska rymma 5% av den vatten som finns i systemet. Har man byggd ut sin värmesystem markant med f.ex. fler radiatorer och/eller en akumulator så ska kärlet bytas till en större också.
Slangis
När det är kalt ute och du eldar i pannan så gott som alltid så har den ständigt varma vatten större volym och det hålls samma nivå i kärlet men om vatten kalnar så krymper vatten och nivå i kärlet sjunker. Prova att elda utan att fylla på vatten i förväg så kan du observera att nivå i din kärl höjs av sej själv ;). Gör den inte det så har du en läcka!
Tror att min tankegång är rätt men rätta mej gärna om jag har fel
gaia
 
Hej Gaia

jo, expansionskärlet uppfyller nog "expansionskraven". Men en ny teori då:

Jag fyllde just på systemet (igen) när tanken höll c:a 80 grader. Automatluftaren på tanken började genast pysa och håller fortfarande på. Har svårt att tro att det enbart beror på den relativt lilla mängd vatten jag just tillfört.

Kan nivåskiftningarna möjligen bero på att det funnits/finns luftfickor i de gamla hemmasmidda rörkrökningarna sedan systemet tömdes till påbyggnaden? Och att de luftfickorna ger med sig undan för undan?
 
ja, pyser det luft så är det luften som spökar. När man fyller system med nytt vatten så är det mycket luft som ska kokas ut ur vatten. När luften går ut så blir det alltid plats för ett skvätt vatten till. Det tar sin tid att avlufta :). Bra att det pyser ut och inte ligger i fickorna ;).
gaia
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.