Jag vill byta ut våra gamla garagedörr mot en modern modell av typer takskjutport. Dagens garageport har ett dagmått med höjden 207 cm, vilket jag vill öka på till minst 225 cm öppning på höjden. Innertakhöjden i garaget är ca 260 cm.

Efter lite undersökning av väggmaterialet ovanför garageporten ser jag att den 25 cm tjocka väggen består av ca 15 cm helgjuten betong som sedan är klädd på utsidan med ca 8 cm hålsten. Sedan tillkommer puts på både insida och utsida. Den helgjutna betonger ser ut att fortsätta ända upp i taket. Nu vill jag gärna förstora öppningen och behöver då såga i betongen. Kan man göra detat själv, eller är det ett proffsarbete att beställa? Är det dyrt, månntro? Tacksam för inspel.
 
  • IMG_3392s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3393s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3394s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_3396s.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har kikat på bilderna, jag tror inte att det är hålsten, utan porös sk gasbetong, sån som avger radon du vet.Det bör gå att fixa till porthöjden tror jag, en stor vinkelslip med 300 koromantskiva (går att hyra) skär av den porösa stenen några cm över det nya portmåttet, spikplugga fast en bräda exakt rakt ca 10mm ( puts ) över måttet följ brädan med vinkelslipen svagt lutad mot mitten av gjutningen, skär så djupt du vågar ,gör likadant på insidan ,bila bort det återstående och skär av ev armering. Putsa till ytan, betong behöver speciell primer. Det är ett svårt, jobbigt och dammigt, enklast är att ringa en betongsågare.Men vill, kan och vågar man, så varför inte.
 
Tack för svaret, det ser helt klart ut som att jag får anlita en firma för detta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.