Jag ska byta en gammal och risig köksblandare till en ny. När jag tog bort den gamla visade det sig att hålet bara är cirka 30 mm med ett litet spår. Den nya FMM-blandaren behöver 34-37 mm enligt instruktionen.

Hur gör jag enklast hålet större? Jag har en hålpunch men gissar att den bara kommer att fläka upp kanterna eftersom den är gjord för att göra hål då bänken är hel.

Går det att fila där skruvarna ska igenom och där styrningsclipset behöver plats eller är rostfritt för hårt? Fein multiverktyg? Närbild på ett 30 mm hål i en bänkskiva, redo för köksblandarbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Instruktionsdiagram som visar hur en köksblandare monteras med dimensioner 34-37 mm för hålet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
[länk]

En sån, finns "överallt".
Jo, men jag är rädd för att den bara viker upp kanterna när det handlar om 2-3 mm på varje sida.
 
Rickard.
Prova? Du lär märka ganska fort innan du förstör något. Annars kommer en julgransborr/stegborr funka men dom är rätt dyra i dom storlekarna.

Har du tur kanske du kan få låna/hyra av någon närliggande vvs firma?
 
Gjorde det där helgen som var! En vanlig stålfil. Platt på ena sidan något rundad på andra sidan. Tog max 5 minuter, förvånad över hur snabbt och effektivt det gick!
 
Manberg Manberg skrev:
Gjorde det där helgen som var! En vanlig stålfil. Platt på ena sidan något rundad på andra sidan. Tog max 5 minuter, förvånad över hur snabbt och effektivt det gick!
Det låter bra! Jag ska prova i morgon!
 
A Alice B skrev:
Jo, men jag är rädd för att den bara viker upp kanterna när det handlar om 2-3 mm på varje sida.

Det går alldeles utmärkt att ta upp hålet med en sån, det svåraste är att centrera den i det gamla hålet (om det blir lite ovalt gör inget).
 
Har gjort exakt samma sak.
Var inga problem att förstora hålet med från 30mm till 37 mm med en hålpunch.
Blev perfekta kanter.
 
A Alice B skrev:
Det låter bra! Jag ska prova i morgon!
Det gick utmärkt med en vanlig fil och tog bara ett par minuter!
 
Krilleman
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.