Hej!

I julas fick jag hjärnsläpp och gjorde en bilbana med tejp på golvet till barnen som jag missbedömda häftningen på. Trott att det varit vidhäftningsmassa som blivit kvar på golvet men inser nu att det nog är lacken som släppt. Är det bara att slipa om eller finns nån lösning som gör att man kan få det lite mindre synligt så de små barnen kan slita nått år till på det förhållandevis nya golvet innan vi slipar om? Funderar om en möjlighet är om man ska byta ut de delarna där lacken släppt då vi har lite plank kvar men som sagt - finns enklare lösningar hör jag gärna om dem. Går det att lacka om mindre partier eller är det upplagt för att det skär sig mot resten av golvet? På paketet står det ”white matt lacquer”.

Jättetacksam för hjälp för en morsa som lärt sig att det är BIG no no att tejpa på golv - bara lite för sent.
 
  • Trägolv med skador, fläckar och repor, interiör, kanske behöver rengöring eller underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett trägolv med några fläckar och skador. Olika längder och mönster på plankorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag gissar på att det är limrester från tejpen kvar.
Prova att ta bort med exempelvis isopropanol.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:
Jag gissar på att det är limrester från tejpen kvar.
Prova att ta bort med exempelvis isopropanol.
Jag trodde det först men efter att ha testat kemisk bensin, label off, t-röd, skrapa försiktigt osv osv och sen googlat en del tror jag tyvärr det är skador på lacken. Hur golvet ser ut vid vissa småskador på andra håll får mig också att misstänka det men kan såklart ha fel (är lite vilsen i detta) men är i så fall skvatt omöjligt att få bort.
 
E Emelie.a. skrev:
Jag trodde det först men efter att ha testat kemisk bensin, label off, t-röd, skrapa försiktigt osv osv och sen googlat en del tror jag tyvärr det är skador på lacken. Hur golvet ser ut vid vissa småskador på andra håll får mig också att misstänka det men kan såklart ha fel (är lite vilsen i detta) men är i så fall skvatt omöjligt att få bort.
Nu vet jag inte hur man lackar golv, men jag tror inte man drar på ett lager blank klarlack innan man kör slutlacken.

Jag tog bort limrester från kontorstejp på golvet häromdagen, T-röd funkade inte alls utan det var isopropanolen som funkade, och då fick man gnugga ett bra tag.
Jag vet inte om man vågar gå på starkare doningar utan att sabba lacken.
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu vet jag inte hur man lackar golv, men jag tror inte man drar på ett lager blank klarlack innan man kör slutlacken.

Jag tog bort limrester från kontorstejp på golvet häromdagen, T-röd funkade inte alls utan det var isopropanolen som funkade, och då fick man gnugga ett bra tag.
Jag vet inte om man vågar gå på starkare doningar utan att sabba lacken.
Jag är beredd att testa allt men då jag försökt med så mycket vette fan. Ska däremot absolut testa ditt tips - inget att förlora.

Nej så är det nog men det är lite småskrap på andra ställen där det glänser liknande så därför jag gått över till att tro att lacken tagit stryk. Men som du märker - jag är lite vilsen😅. Hur som jättetacksam att du tar dig tid att försöka hjälpa 🙏
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Nu vet jag inte hur man lackar golv, men jag tror inte man drar på ett lager blank klarlack innan man kör slutlacken.

Jag tog bort limrester från kontorstejp på golvet häromdagen, T-röd funkade inte alls utan det var isopropanolen som funkade, och då fick man gnugga ett bra tag.
Jag vet inte om man vågar gå på starkare doningar utan att sabba lacken.
Snabb fråga - var tejpen härdad när du fick bort det? Känns ärligt smått omöjligt att få bort detta då det är härdat. Om inte ens aceton löser (testat på undanskymt område där det satt rester) sånär jag fundersam om det du föreslår löser det innan jag köper?
 
E Emelie.a. skrev:
Snabb fråga - var tejpen härdad när du fick bort det? Känns ärligt smått omöjligt att få bort detta då det är härdat. Om inte ens aceton löser (testat på undanskymt område där det satt rester) sånär jag fundersam om det du föreslår löser det innan jag köper?
Biter inte aceton så tror jag inte isopropanol hjälper heller tyvärr 😬
 
13th Marine 13th Marine skrev:
Biter inte aceton så tror jag inte isopropanol hjälper heller tyvärr 😬
Misstänkte det😅
 
Düsseldorff
Råkade göra samma misstag på ett vitpigmenterat ekgolv för några år sedan. Det vita pigmentet följde med tejpen trots att det var vanlig maskeringstejp som bara satt i två-tre dagar. Tejp är lurigt på golv.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Råkade göra samma misstag på ett vitpigmenterat ekgolv för några år sedan. Det vita pigmentet följde med tejpen trots att det var vanlig maskeringstejp som bara satt i två-tre dagar. Tejp är lurigt på golv.
Blev det att slipa om allt eller vad gjorde du? Är osäker om det är limrester eller pajad lack. Eftersom det inte går bort med några knep för lim tror jag att det kan vara lacken som för dig😖
 
Düsseldorff
E Emelie.a. skrev:
Blev det att slipa om allt eller vad gjorde du? Är osäker om det är limrester eller pajad lack. Eftersom det inte går bort med några knep för lim tror jag att det kan vara lacken som för dig😖
Jag gjorde ingenting. Det var inte lika framträdande som på ditt golv. Efter några månader blev det så att säga suddigt i kanterna och man tänkte inte så mycket på det. Dessutom var det i ett kök så det golvet blev ganska skitigt med tiden.
 
Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Jag gjorde ingenting. Det var inte lika framträdande som på ditt golv. Efter några månader blev det så att säga suddigt i kanterna och man tänkte inte så mycket på det. Dessutom var det i ett kök så det golvet blev ganska skitigt med tiden.
Äsch då, hoppades på bra tips😅. Kunnat konstatera nu iaf att det är lacken som släppt - mycket spännande vad man kan ställa till med.
 
BirgitS
Åtminstone Kährs och Tarkett har reparationskit som innehåller en liten flaska lack, det kan ju vara ett sätt att få tag på en liten mängd lack.
 
  • Gilla
Emelie.a. och 1 till
  • Laddar…
J
Jag hade provat med ett nytt rakblad, lätt uppböjt i kanterna och sedan skrapa framåt, nästan platt mot golvet, med vatten blandat med diskmedel som smörjning. Det måste ju kännas om limmet ligger ovanpå då. Lite som man skrapar en glashäll. För att utesluta en gång för alla om det är lim kvar.
 
  • Gilla
Emelie.a. och 1 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Åtminstone Kährs och Tarkett har reparationskit som innehåller en liten flaska lack, det kan ju vara ett sätt att få tag på en liten mängd lack.
Hej Birgit! Tack för tips - funderat på det för att få det att se ok ut. Så kommer vi slipa om ändå om nått år när barnen vuxit på sig men hade velat få det att se ok ut redan nu. Glänser som attan så syns väldigt väl. Så tror du har ett bra tips, tack!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.