Vi håller på och bygger ute på landet, då har vi bland annat gjort eget avlopp, en markbädd.

Mellan oss och grannen finns en liten remsa mark som tillhör en tredje markägare, på denna remsa finns en grävd brunn. Vi har servitut på denna brunn och då vi pratat med grannen (som inte har servitut på brunnen) har vi fått uppfattningen att den inte används annat än av dem då det är strömavbrott.

Då vi ansökte om att anlägga vårt avlopp kom vi tillsammans med kommunen fram till bästa platsen, som är ca 30 meter bort från denna brunn. Han frågade oss då om brunnen och jag sa att vi kommer inte använda den och vi är de enda med servitut. Han skrev därför uttryckligen i tillståndet att han bortsåg från brunnen trots att tillräckligt skyddsavstånd inte kunde uppnås.

Grannarna har efter det pratat med markägaren som äger brunnen som blev sur över att han inte blev tillfrågad och ringde häromdagen upp kommunen och klagade över detta. Han hävdade då att han använde brunnen för bevattning eller till djur eller nåt sånt (jag förstod inte riktigt). Det verkar påhittat för att ha en anledning att klaga. Jag tror att grannarna klagade till honom och att han klagade till kommunen för deras skull.

När jag pratade med kommunen sa han att det antagligen inte kommer bli problem med brunnen men att vi kan ju ta vattenprover före och efter det att avloppet tas i bruk så får vi se. Och att vi får försöka komma överens med markägaren. Han sa dessutom att han borde ha undersökt brunnen mer (alltså användingen av den).

Nu till min fråga: Är det inte kommunen som gjort fel och borde stå för det gentemot markägaren? Vi har ju bara uppgett den info vi har haft, ingen gång har det nämnts nåt om att vi har skyldigheter att undersöka användingen av brunnen. Vi har ju utgått från att kommunen skulle ha sagt nåt om det var något problem.

(Ledsen att det blev ett långt inlägg, hoppas att det blev begripligt)

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.