Hejsan

I mars fick vi en offert på en badrumsrenovering som vi valde att acceptera.

Överst i offerten står det "Fast pris", vilket var vad vi kom överens om. So far, so good.

Under detta har de skrivit hur många de kommer vara som ska utföra arbetet och vad de ska göra:

- Demontering av bef inredning
- Bilning av kakel och väggar
- Slipning
- Bilning av golv, finsats och flytta brunn
- Bortforsling av skräp
- Utjämning och flytspackling
- Rörläggare fyra dagar. Totalt byte av vatten och brunnar i badrummet
- Tätskikt för hela badrummet

Material för rörläggare och tätskikt, lim, flytspackel och betong 50 000kr, utan kakel (vi hade inte riktigt bestämt vilket kakel vi skulle ha vid det här tillfället)

Installation golvvärme, termostat, jordfelsbrytare och kabeldragning fastpris (arb + material) 8000kr.

På nedersta raden står det "att betala: 113700 kr"

Utöver detta har tillkom då kakel för cirka 8600 kr och lite extra jobb med avlopp och rör för 12500 kr.


Efter några vändor fram och tillbaka med firman på grund av många frågetecken bad vi om att få se en ny sammanställning och att få kika på fakturan de tänkt skicka.

Då står det i stort samma saker som ovan, med skillnaden att de har lagt till 3000 kr i extraarbete för elektrikern då de menar på att vi varit otydliga med att taklampan i badrummet skulle vara kvar, och att de då fick dra om viss el.
De fick också gipsa väggarna då de inte fick de tillräckligt jämna när de spacklade dem efter bortbilandet av kakel. Detta har de aldrig nämnt en kostnad för, bara konstaterat att det var något de behövde göra när vi ifrågasatte varför det tog så långt tid (de sa 3-4 veckor, nu är vi inne på vecka 8).

Längst ned på den nya sammanställningen står det "Fast pris 118000 kr" och sedan, på en egen rad, "Material 73000 kr". Minus rot vill de nu alltså ha 156000kr.

Summa summarum:

Jag tolkade den första offerten som att fastpris "att betala 113000 kr" är det som skulle betalas och inte närmare 160000kr.
De har visserligen specat summan 50000kr men aldrig nämnt eller skrivit att den inte ska ingå i det fasta priset. Den står bara där, och på sista raden står det oavsett "att betala 113000kr".

Om den inte skulle ingå i det fasta priset, så borde det väl ha framgått tydligt att materialet är rörligt pris? Men då fallerar väl hela fastpris-grejen?

Tänker jag helt fel eller hur kan de skilja så mycket?

Vi har ringt firman och de sa typ "ojdå, det kan ha blivit fel, vi återkommer", vilket de ännu inte gjort.
 
Kan du inte anonymisera offert och faktura och lägga upp här så det är lättare att förstå? Hade ni sagt att ni ville ha ROT innan offerten skrevs?
 
Jovisst. Ja, det hade vi sagt.
 
  • Dokument med text, offert för badrumsrenovering inklusive material och arbetskostnader, summa och moms specificerade.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Offert för badrumsrenovering inklusive rörläggare, kakelarbete, elarbete, extra arbete och materialkostnad, totalt 156,250 SEK.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, det var ju 2 exempel på riktigt dåliga underlag. Är extraarbetet kommunicerat och godkänt av er under arbetets gång?

Offerten: Avgår 26 550 kr får man förmoda avser ROT vilket skulle ge arbetskostnad på 88 500 kr. Den summan plus mtrl på 50 000 kr ger dock 138 500 kr vilket inte då stämmer med "Totalt".

Fakturan: Arb.kostnad på 118 437,50 kr är ju långt ifrån 88 500 kr även om man adderar extrajobbet på 12 500 kr och extra eljobbet. Mtrlkostnad på 73 tusen är ju också långt ifrån offertens 50 tusen plus kakel och elmtrl.
 
Redigerat:
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
K Kane skrev:
Ja, det var ju 2 exempel på riktigt dåliga underlag. Är extraarbetet kommunicerat och godkänt av er under arbetes gång?

Offerten: Avgår 26 550 kr får man förmoda avser ROT vilket skulle ge arbetskostnad på 88 500 kr. Den summan plus mtrl på 50 000 kr ger dock 138 500 kr vilket inte då stämmer med "Totalt".

Fakturan: Arb.kostnad på 118 437,50 kr är ju långt ifrån 88 500 kr även om man adderar extrajobbet på 12 500 kr och extra eljobbet. Mtrlkostnad på 73 tusen är ju också långt ifrån offertens 50 tusen plus kakel och elmtrl.
Ja, jag har ju insett att jag stirrade mig lite blind på slutraden och vad vi pratat om. Extraarbetet innefattar extra rördragning och det har kommunicerats, så den är inga konstigheter.

Men jag får inte ihop det. ”Att betala” längst ner på ett dokument med rubriken ”fast pris” borde väl inte innebära sådana överraskningar?
 
Är arbetet slutfört till OK status, så betala enl. din tolkning. Så är det upp till firman att försöka stämma dig. Det kommer sannolikt inte att ske.
 
h_ndwritten h_ndwritten skrev:
Men jag får inte ihop det. ”Att betala” längst ner på ett dokument med rubriken ”fast pris” borde väl inte innebära sådana överraskningar?
Fakturerade priset får inte avvika mot det fasta priset i offerten enligt lag. Så i ditt fall är således maxsumman 113 700 kr + 12 500 kr x 0,7 + 8 675 kr = 132 375 kr (var extra eljobbet också godkänt av dig?).
Börja med att förklara dig villig att betala enligt offertens fasta pris plus accepterade extrajobben och kaklet.

Edit: Tog bort mitt svammel om +15% vid fast pris.
 
Redigerat:
Det står fast pris, så priset får inte avvika från det om det inte är tilläggsarbeten som ska debiteras.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
BirgitS
K Kane skrev:
Max +15% får priset avvika mot offerten enligt lag.
Inte när det står fastpris. Du tänker på när firman har gett ett ungefärligt pris.

h_ndwritten h_ndwritten skrev:
Jovisst. Ja, det hade vi sagt.
Det jag reagerade på när jag läste offerten var att det inte står att plattsättning ingår i listan som offerten börjar med.
 
  • Gilla
Kane
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Inte när det står fastpris. Du tänker på när firman har gett ett ungefärligt pris.
Stämmer givetvis. Ändrar mitt inlägg.
 
Min uppfattning och det jag varit inställd på hela tiden är att det som ska betalas är 113+kostnaden för kakel+extraarbete med rör= cirka 134k.

Är jag fel ute då?

I sammanställningen har de höjt det överenskomna fasta priset plus lagt material som egen rad.
Jag bör väl kunna hävda att sammanställningen är minst sagt tveksam?
 
Du ska betala det du blivit offererad och ni kommit överens om. Om ni var otydliga gällande lampan kan jag inte uttala mig om, tycker ni att ni inte var otydliga får ni ta en diskussion med entreprenören om det.

Jag tycker inte att du ska betala extra för gips på väggarna. Det är grejen med ett fast pris. Det blir lite risktagande för både entreprenören och kunden. I det här fallet kunde inte entreprenören få till det som de tänkt sig, då blir det deras kostnad att hantera.

Vänta på att entreprenören återkommer och ta det därifrån.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
h_ndwritten h_ndwritten skrev:
Min uppfattning och det jag varit inställd på hela tiden är att det som ska betalas är 113+kostnaden för kakel+extraarbete med rör= cirka 134k.

Är jag fel ute då?

I sammanställningen har de höjt det överenskomna fasta priset plus lagt material som egen rad.
Jag bör väl kunna hävda att sammanställningen är minst sagt tveksam?
Den vägen hade jag valt med motiveringen att fakturan inte överensstämmer med offerten/beställningen.
 
K
Sämsta underlagen jag sett från en hantverkare. Får hoppas dom är bättre på sitt jobb än tydligheten i sin offert och faktura.
På kaklet är det + 20% rabbat men på klinkern - 20%. :crysmile:

Jag hade inte betalat ett öre mer än överenskommet fastpris samt överenskommet tilläggsarbete. Hade inte varit ett dugg rädd för KF eller tinget mot dom där, deras underlag i en stämning lär knappast vara så mycket bättre då heller… :rofl:
 
Jag skulle tolkat det och tolkar det som att material á 50.000:- är en egen rad på offerten och alltså ingår i totalsumman. Annars ser jag ingen vits med att ta upp det där öht. Och skulle det inte ingå i fastpriset så skulle det vara med ett tillägg om att materialkostnader inte ingår.
Offerten är INTE till deras fördel om dom vill ha mer än den säger.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.