Jag har en wattmeter och försöker lura ut hur många ampere maximalt den är gjord för att släppa igenom.

Det står "230V 5(80) A 50-60 Hz", vad betyder "5(80)A", att den släpper igenom max 5 ampere eller max 80 ampere? Varför har man två siffror på det viset?
 
Jag tror jag förstår, det skall visst vara någon strömtransformator som transformerar ner till 5 ampere då det flyter 80 ampere vid primären. Tyckte 5 ampere låter väldigt mycket men transformatorn kanske å andra sidan också transformerar ner spänningen. Den kan visst mäta från 0.02 ampere upp till 80 ampere.
 
Den där mätaren är direktkopplad för strömmar upp till 80 A, ingen strömtrafo. Mäter 0.02 A kanske den gör men troligen inte med någon större noggrannhet, de kraven börjar vid 5-10% av 5 A.
 
Jag tycker det låter rimligt att det är en mindre variant av en sådan här som sitter inne i elmätaren:

[video=youtube;6k6zG2pEOEc]https://www.youtube.com/watch?v=6k6zG2pEOEc[/video]

Det gör ju att wattmätaren använder sig av samma princip som en tångamperemeter. 80 ampere är ju ganska så stora strömmar vilket gör det svårare att shunta en en amperemeter på vanligt sätt så att det blir driftsäkert.
 
Kanske borde skrivit ingen extern strömtrafo ... hur dom gör internt är upp till tillverkaren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.