Hej,

vi blev med landställe i höstas och då detta är vårt första hus börjar vi på nära noll när det gäller redskap. Gräsklippare börjar det blir panik med och inför nästa besök nästnästa helg måste en maskin ha införskaffats.
Jag har jagat på blocket efter en beggad Klippo men de försvinner innan annonsens publicerats på blocket så jag orkar inte lägga mer tid på detta.

Förutsättningarna är gräsmatta på uppskattningsvis 700 kvm. En del trängre partier mellan hällar men inga större lutningar.
Vi är ute varannan helg ungefär på vår och sommar och en längre period under semestern.

Budget helst mellan 2-4000 kr.

Har några kandidater just nu:

McCulloch M53-140W 2400:- => + pris , verkar ha bra funktion, uppsamlare, 53 cm klippbredd / - klen motor 1.8 kw? Hur kommer den ta vårt för närvarande höga gräs?

Al-Ko 460 BR Silverline 3.400:-=>+ Al-Ko fick ju nåt pris för snäppet vassare modellen, 2.1kw effekt, drivning, 46 cm klippbredd / - för mig okänt märke, motor verkar vara någon egen,

Klippo Triumph 3.800:- => + Klippo kvalitet med bra andrahandsvärde, verkar smidig lätt och nätt vilket borde vara bra mellan hällarna, 2.1 kw motor / - endast 42 cm klippbredd, dyrast

Finns ju några Stiga maskiner i den prisklassen också men en del bekanta har avrått mig från Stiga pga. sämre kvalitet numera.

En hel del talar för Klippon man jag vet inte om klippbredden är ett problem?

Tacksam för tips,beslutsångesten är enorm :)
 
Jag skulle absolut inte vilja ha en smalare maskin än de 48cm min klippo har idag, och min gräsmatta är mindre än hälften av din.

Jag har själv lämnat tillbaka en Stiga pga kvalitetsproblem och därefter skaffat en Klippo, men med din budget skulle jag nog gå på en Stiga ändå. Någon av 50S modellerna. Tyvärr verkar stigorna med BriggsoPrutton vara för dyra. När Stiga började använda sin egen kinamotor hade dom stora problem, men jag undrar om det verkligen kvarstår.

Viking skulle jag också titta på, men antagligen för dyra.

...drivning skulle jag inte heller vilja vara utan.
 
Alltså jag är nog rätt kass på att uppskatta ytan som behöver klippas, tror den nog är mindre egentligen. kanske snarare 4-500 kvm, men man kanske ruttnar på smala klippbredden på Klippon ändå.
 
Vi har en Partner (de heter nog mcCulloch nu?) med briggs och stratton motor, 53 cm klippbredd och självgående utan uppsamlare men med mulch-knivar som nu är 11 år. Har gått som en klocka. Klippresultatet är Ok, men inte i klass ned en klippo.

Det har kommit lite rost på "karossen", men inte mycket. Och då ska det tilläggas att vi inte skött den så noga....

Nu har den fått förtidspension pga nyinköpt robotklippare, men den hade gjort jobbet många år till utan problem.

På det hela taget tycker jag den har varit mycket "Bang for the bucks" :)
 
Skippa Al-Ko, jag köpte en för ett tag sedan då jag behövde något billigt fram tills robotklipparen är installerad, vilket skräp Al-Ko klipparen var, köpte den på tretti.se, det skulle enligt beskrivningen vara drivning på den, vilket det inte var när den dök upp hemma, bilderna visar en klippare i ferrariröd, den såg mer ut som 10 år gammal falurödfärg.
Håller samma klass som Biltema eller något under, säkert samma asiatiska tillverkare.

Jag hade gått på Klippo maskinen, men en så liten trädgård så kvittar det om den klipper 40 eller 50cm, hade trädgården varit dubbelt upp så hade det väl varit mer att fundera över.
 
Redigerat:
Bowman
Ett lantställe där man är oregelbundet så hade jag köpt en robot eller betalat en granne att klippa
 
Det blev en äldre beggad Klippo Comet S, skulle precis åka köpa en ny maskin så dök denna upp nära jobbet.
Det är ju rejäla överpriser på de här gamla maskinerna men de försvinner på minuter på blocket så hoppas maskinen är lika bra som ryktet :)
Nu måste jag bara lista ut vad det är för motor mm. och om det går att hitta manual / sprängskiss nånstans. Fick inte upp nåt på Klippos hemsidas manualsök.
 
Hur ser motorn ut ?? Röd gummituta på förgasaren ?? Toppventiler, svart kåpa som det står OHV på ?? Effekt på typskylten ??
Har själv en Comet S från 2003, tänkte om det var liknande motor.
 
Hej
Min är nog rätt mycket äldre. Står inget på kåpan/ovansidan motor. Har mailat briggs s support med serienr så får vi se vad de säger. 2.9 kw effekt.
 
Begagnad Klippo är det bästa köpet enligt mig! Pålitlig och outslitlig. Har själv en Klippo Comet och den har Briggs and Stratton motor. Jag vill minnas att det finns en variant av Comet med Honda-motor också. Det borde framgå om du tittar på klipparen.

Ett tips om du klipper sommarstugetomt där gräset hinner bli högt mellan varven: Byt ut tallriksknivarna mot en enda stor kniv. Tallriksmodellen klipper visserligen snyggare om du har kort gräs, men långt gräs plattar den till. Jag tror det hette mulcherkniv som jag bytte till. En sak till: om du klippt fuktigt gräs så fastnar klipp under kåpan o då blir det klippta gräset inte tillräckligt finfördelat utan lägger sig som strängar på gräsmattan. Man måste helt enkelt då och då rensa under kåpan. Lycka till med din Klippo! :)
 
Jag har ungefär lika stor gräsmatta som jag klipper med en Klippo Triumph som jag köpte ny för 17 år sedan. Det har varit helt utan problem och jag tycker inte 42cm klippbredd är något problem heller.
 
Skaffa en gammal klippo..självgående är mycket värt. Reservdelar finns.
Det mesta går att fixa utom skuren motor/alt lager. Lite mera jobb då. Därmed kan man ofta köpa "trasig" klippare.
En del smörja/rengörning/justering och packningsklister kan gå åt men sen är det bara å köra. (y)
 
  • Gilla
mekar-anders
  • Laddar…
Köpte servicekit i helgen så nu har den fått olja, filter, tändstift :)
Kniven är av tallriksmodell och kändes rätt slö men jag kollade på nya såna på Bauhaus och de var slöa från fabrik verkade det som så jag ska testa först.
Sen blir det nog byte till Mulcherkniv.

Överlag ser den hur fräsch som helst ut, alla vajrar/höljen mm. är i kanonskick, lager rullar fint osv.
Men jag har hittat två sprickor i kåpan /chassit på ena sidan. Vertikala på 2-3 cm precis där rundningen börjar.
Jävligt irriterad över att jag inte såg detta när jag köpte den, skicket i övrigt var så överväldigande fräscht och motorn startade lätt och lät bra.
Man kan skönja ena på bilden till vänster nedtill bakom vänster framhjul
20160511_191310.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skumt ställe att spricka på? Känns som yttre påverkan? Motorns vibrationer skulle ju få det att spricka kring motorinfästningen annars?
får hålla koll lite, kanske borrar i slutet på sprickan och kollar om någon polare kan svetsa framöver men jag misstänker att det har varit så rätt länge.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.