N
Hej.
Mina takstolar i garaget sa klara 100kg/m2 enligt tillverkaren, ska ha förvaringsloft där uppe.
Det är 9 st fördelade på 8,4m.
Nu har jag satt dit balkar (hanbalkar? ) mellan takstolarna, spännvidden är 6m extrabalkarna är 45x170 och ligger omlott 1,80 limade med PU lim och ihopskruvade med 16st 5x90 skruv från varje håll.
De befintliga takstolarna är skarvade på mitten med en spikplåt från varje håll, tänkte skruva och limma dit en extra 45x170 på dessa också.

Nu idag satte jag dit extra "ben" utanpå de befintliga se bild. Förstärkt takstol.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
dessa sitter ochså med PU lim + 5x90skruv.

Vågar man gissa att jag nu kan hysta upp 200kg/m2 på loftet ?
 
  • Gilla
MiWi
  • Laddar…
Hej
Min spontana känsla säger nej. Trycket på den nedre balken blir inte mindre för du stöttar upp stolpen där. Snarare att du skulle lägga 1st stående balk emellan varje stol. Alltså att du använder samma dimension som den nedre balken i takstolen så c/c måttet blir mindre.

Nu såg jag att du har gjort det redan :wow:
 
Redigerat:
N
Ja jag la en extra balk mellan varje, det är dessa som ligger 180cm omlott. Vet inte var CC hamnade nu men har för mig att det blev ca 50-55cm nu.

150kg/m2 ? nu kanske ?

100 räcker ju i teorin, men vill ju ha marginalerna på rätt sida !
 
Kanske lite överkurs men lasten skall även tas upp av väggen håller den för belastningen alltså den ökade vikten på konstruktionen (fler bjälkar mm) + det du tänker lägga på loftet.
 
Är takstolarna dim för 100kg/kvm last på yttertaket (snölast) eller har de sagt att underramen klarar 100kg??

Vad tänker du förvara där uppe? Att behöva 200kg/kvm låter mycket.
 
Mikael_L
Är underramen av 45x170mm och fria spännvidden 6 meter tvivlar jag på att det går att lasta något alls.

Tja, lite tomma pappkartonger då ...


edit:
eller vänta nu.
De lodräta stöttorna kan ju förvisso vara dimensionerade för att bära "golvet".
Hur lång är spännvidden mellan de två stöttorna?

Men jag tror inte att du på något enkelt vis kan öka lastförmågan. Du behöver antagligen öka på både överram och underram, och då på höjden.
 
Redigerat:
Den här sidan har lite tabeller, exvis denna vilken kanske kan ge lite vägledning.

Notera att dom förutsätter en bärande vägg mitt i spannet.

Annars är det väl enklast att be tillverkaren räkna på vilka förstärkningar som krävs för 200 kg/m2.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Bättre att ha lätta saker uppe och tunga saker nere i ett garage...man tröttnar snabbt på att få upp eller ner tunga saker även om man har travers......
 
Vad är spännvidden mellan takstolsbenen?

Kan du sätta en regel (tex 45x120) på högkant vid benen och fästa de extra balkarna i denna med en hängande 45x45? det skulle ge betydligt kortare spännvidd.
En 45x170 hjälper nästan inget med 6m:s spännvidd.
 
N
Lyfter denna lite då jag funderar på en annan förstärkningside 2013130 förstärka takgolvet.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hoppas det går att se på bilden hur jag tänkte.Skulle detta göra nån nytta ?
 
Min tolkning:
Att sätta en vertikal regel vid stödbenen får ungefär samma effekt som att krysskolva.
Dvs att det minskar svikten lokalt i bjälklaget, och man kan punktvis belasta bjälklaget mer än utan "förstärkningen".
Men det ökar inte bjälklagets totala bärkraft.

Är det omöjlig att sätta in ett par pelare och en balk i mitten av spannet?
Ramverkstakstolar är ju tänkta för att ha upplag i mitten.
 
Vet inte hur mycket utrymme du har nedåt, men en tanke är att lägga en 145:a under varje underarm så att tjockleken blir 170+145=315. Skruvlimma sedan på plywood på båda sidor om dessa. Sätt plywooden med förskjutna skarvar.
Ger betydligt bättre bärighet åt hela konstruktionen.
 
  • Gilla
fahlis
  • Laddar…
titanium skrev:
Vet inte hur mycket utrymme du har nedåt, men en tanke är att lägga en 145:a under varje underarm så att tjockleken blir 170+145=315. Skruvlimma sedan på plywood på båda sidor om dessa. Sätt plywooden med förskjutna skarvar.
Ger betydligt bättre bärighet åt hela konstruktionen.
Glöm i så fall inte bort att kontrollera väggstolparnas bärförmåga!
 
N
Hej. Underarmarna är bara 145x45, inte 170...
Ide'n med en extra under låter bra.
Takstolarna vilar på 250mm lecamur o 145x45 hammarband, inga väggstolpar.
Det "märkliga" är att loftet känns väldigt stabilt, inte en antydan till svikt eller knakande när jag (140kg) går omkring där .....
 
N
Det är kryssakolvat, men på det "morderna" sättet. kortlingar av 145x45 mellan varje hanbalk o extrabalk. 2 kortlingar per "fack"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.