Hemmakatten
Såg uttrycket "förstärkt självdragsventilation" nån gång för länge sedan. (kan möjligtvis ha varit i nån artikel om miljövänliga hus?).
Vad betyder det?
Tycker tanken med självdrag är sympatisk. Vårt senaste hus (från 60-talet) hade självdrag och det var tyst och skönt. Avskyr fläktar och ljud från motorer. Och dessutom borde det innebära färre saker som måste underhållas och går sönder.
Är det möjligt, eller ens önskvärt, att bygga ett nytt hus med självdrag? Eller är jag helt ute o cyklar?
 
Tanken med "förstärkt självdrag" är att man hjälper självdraget när det inte fungerar. Vissa tycker det är genialiskt, andra sågar det med fotknölarna.

Självdraget ska tydligen funka helt ok från +5 och kallare utomhus. Då är temperaturdifferensen mellan ute och inne tillräcklig för att termiken ska suga ut luft från huset.

Däremot när det blir varmare så kommer termiken stanna av och i värsta fall vända baklänges så du får ett baksug i ventilationen. Då har man tänkt att en fläkt ska hjälpa självdraget. Fläktens varvtal ska m.a.o styras av utetemperaturen.


Söker man lite på google får man en hel del träffar...

Edit:
Jag kan också referera till denna diskussion:
http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=VVS;action=display;num=1097657800
 
  • Gilla
Adde41
  • Laddar…
Hemmakatten
Jag har naturligtvis tidigare läst den intressanta tråden om självdrag som du startade, Fasting. :) Men den var ju inriktad på att förbättra ventilationen i ett befintligt (äldre) hus.

Jag trodde/har fått för mig/hoppas att det även på självdragssidan har skett en del utveckling de senaste åren så att det skulle finnas bättre/mer kompletta lösningar för nybyggda hus.

Tack för förklaring av "förstärkt självdragsventilation". Det är med andra ord den fläkt som måste till vid utetemperaturer över +5, dvs. det som diskuterades i "din" tråd.  Men då är min undran om man inte i nybyggda hus redan från början kan "bygga in" bättre självdrag. Eller är det så att självdraget är helt beroende av skillnad mellan inne- och utetemperatur?

(Ja ja, jag ÄR nybörjare på detta som alla förstår. Men om man inte frågar får man ju garanterat inget svar. ;D)
 
Aldrig fel med frågor men som du själv skriver så är det skillnaden mellan inne och utetemp som styr. Det som gör att självdrag funkar (till viss del) även när det är varmt ute är att du har en förbränningspanna + murstock med ventkanaler. Men man eldar ju inte så mkt på sommaren... Nytt hus idag - skulle jag aldrig bygga med självdrag som ventilationssystem. Det är ingen större kostnad med värmeväxlare isolera kanalerna och på med ljuddämpare så blir det nog ganska tyst.
 
Hemmakatten
Tolkar (bristen på) svaren som så att det egentligen inte hänt så mycket på självdragssidan och att ingen nyare, "modern" teknik tillkommit.
En ytterligare tolkning är att självdragsventilation inte anses vara intressant att ha i nya hus vare sig tekniskt, innemiljömässigt eller ens är särskilt ekonomiskt.
Är det så?
 
Tjenare,

Vet inte om vårt ventilerade golv kan räknas in i förstärkt självventilation. Vi har en fläkt som suger ut luft längs den ena långsidan på huset och längs den andra sitter det golvventiler inne i huset där luft sugs ner. I varje rum har vi reglerbara tilluftsventiler för att få ökat luftflöde... men detta är knappast någon ekonomisk lösning, däremot den som gäller i ett felbyggt 70-talshus.. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.