Hej bor i ett tvåplanshus från slutet av sextiotalet med fräscha isolerfönster med tilluftsventiler. Ventilationen är självdrag och uppvärmning via bergvärmepump. På övervåningens badrum har jag monterat en Fresh Intellivent 2.0 som jag tycker fungerar mkt bra. Den kör på någon defaultinställning där den är fuktstyrd samt att den regelbundet drar ut en del luft om den inte varit igång pga fukt.

Nu är jag sugen att komplettera ventilationen på nedervåningen på liknande sätt. Bilden nedan visar hur toa, dusch och bastu är placerade och hur frånluftskanalen går upp i den kalla skorstenen.

vent.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Duschen behöver bättre ventilation i samband med användning. Att göra som på övervåningen och montera en Fresh Intellivent antar jag kommer att trycka ut fuktig luft till toa och bastu. Finns någon smidig lösning på detta, förutom att montera en kanalfläkt i ledningen (eternit) efter dusch, toa och bastu?
 
Redigerat:
Hur ser skorstenen ut?
Ev kan man få på en takfläkt?
 
Den har bara ventilationspipor i sig nu. Det är förstås ett alternativ, men då ska man få matning upp till skorstenen också. Hmm, man har väl rumpan bak hur man än vänder sig...
 
Ska du leja arbetet är det garanterat billigare att dra el till skorstenen än att såga av asbestkanalen ;)
Ska du göra arbetet själv blir det ju tvärtom iom att du måste anlita en elektriker..

Är det många pipor i samma självdragskanal kan det ju bli svårt att få rätt balans i luften, men om man har ordentliga kontrollventiler i rummen borde det gå att få "tillräckligt" bra..
Ev. forcering i badrum blir ju knivigare. Det går säkert att ordna en styrning så att man forcerar hela fläkten, alternativt sätter man en ventil med forcering så man "snor" luft från övriga systemet när man behöver forcera (ex denna: http://www.exhausto.se/produkter/Armaturer/Fugtstyrede ventiler Ser ju ut som ett monster men fungerar ändå! )
 
  • Gilla
sy7robc
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.