Vilka förstärkningar har ni behövt göra vid taklyften?


Känns som att om förstärkningsarbeten med ytterväggar och innerväggar osv blir för stort så blir det svårt att få ihop ett taklyft rent ekonomiskt mot att bygga i markplan.


Någon som har bilder från taklyft? Har varit inne på Borkas och ågtvidabergshus men är nog mer intresserad av att låta en hantverkare slänga upp nya takstolar och spika på råspont och papp. Sedan tar jag jag över. Vad tror ni det skulle gå på i kostnad för ett hus 13x8 meter?


Hinner en mindre firma med tre-fyra hantverkare med att resa nya takstolar och spika råspont under en dag? Vädrets makter kan man ju inte alltid styra över.


Är det ens idé att tänka på ett taklyft om också nedervåningen behöver renovering av kök och badrum? Bör nämnas att yttertaket idag sjunger på sista versen.
 
Man öser inte på en våning utan att först göra beräkningar. Kolla med en byggingenjör. Dessutom kommer kommunen kräva konstruktionsberäkningar för påbyggnaden för att bevilja bygglov på pastissen.

Vi behövde inte förstärka stommen....men detta är ju högst individuellt beroende på grundläggning och husets konstruktion.



 
Jag har fått intrycket genom samtal med Borkas att det inte är så överdrivet komplicerat att förstärka en nedervåning (såtillvida grunden är stark). Man tar bort panelen (inte allt om man har stående, allt om man har liggande) och sätter dit starkare reglar bredvid de befintliga mellan syll och hammarband. Kostnaden är ca 30000 (främst kostnad för ny panel) + arbete (kan det ta tre-fyra dar för en till två personer?

/Fredrik
 
Fredrik-Gällsta: Det beror ju helt på husets konstruktion. Har man en modern regelkonstruktion KAN det vara en lösning.

Hur förstärkningen skall göras - och OM den behöver göras - beror återigen helt på hustes konstruktion. Det finns rätt många sätt att bygga hus på.
 
Hejsan
Stämmer. Jag läste att ett par i Västerås hade behövt göra någon form av stålstomme för sin övervåning. Det verkar också vara en lösning. Stålet hade kostat 30 000 det med (enligt VLT). Men bäst är ju om man slipper förstärka. Mitt utbyggnadsobjekt, en iofs mycket välbyggd sommarstuga från 30-talet lär behöva förstärkning av väggarna på något sätt. Utan att ha öppnat väggen så har ryktet sagt till mig att jag har 70-reglar.c -c avståndet 1,10. Hade det varit 90reglar med det avståndet hade det möjligtvis räckt sa en konstruktör till mig. Självklart bör en konstruktör föreskriva vad som gäller.

Jag hoppas (tror) i alla fall att det är billigast att bygga på höjden. Det är fler som har sagt det än "riv skiten". Det borde vara billigare, när man slipper grund och anläggningsarbete. Dessutom blir det nog bäst och snyggast, särskilt om man kan ta tillvara på ökad utsikt från våning 2.




 
Fredrik-Gällsta skrev:
Jag läste att ett par i Västerås hade behövt göra någon form av stålstomme för sin övervåning.
Jag kan inte hitta den artikeln i VLT:s arkiv. Kan du hitta den igen tror du?
Hittade dock en annan VLT-artikel om taklyft:

http://www.vlt.se/artikelmall_bostad.asp?version=259015
 
Jag håller på och bygger ovanvåning på ett LB-hus från -85.
Pratade med konstruktör på LB-hus om projektet och han sa att ytterväggarna är dom samma till 1-pan och 1,5-plan, men att hjärtväggen skall förstärkas då det bara är 45x45, cc60cm. Jag la till 95x45 mellan 45x45-orna, som dessutom står precis ovanpå golvbjälkarna (vilket dom gamla klena inte gjorde). Lite trist dock att man var tvungen att sätta yxan i renoveringar man gjort ganska nyligen...
Huset är ca: 8x16m.

Än så änge har huset med den nya viken av ovanvåning stått imot höststormarna, skall bli spännande att se hur det blir med några lager blötsnö på taket :)
 
Faidros skrev:
Jag kan inte hitta den artikeln i VLT:s arkiv. Kan du hitta den igen tror du?
Visst, här är den:
Vlt.se
 
När vi talade med en kunnig på sådant här var den bästa lösningen för oss att sätta två lodräta stolpar i nedervåningen som vilar på bärande källarvägg. På dessa fästs en längsgående balk på vilken de nya takstolarna ska vila.

Vi har mexitegel så riva fasaden är inget alternatiov för oss.

Kostanden för materialet skulle gå på 30 000 och arbetet var snabbt gjort av dem. (Vi skulle fixa hål där de ställer de lodräta balkarna.)

Maria
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.