Har gjort en liten skiss, hoppas ni förstår den :)
Ni hittar den på http://www.labbas.se/pics/reglar.jpg

Badrummet ska bli inom dom vita punkterna.
Det röda är befintliga golvreglar
Det svarta är bärlinor
Det blå är en vägg (ska vara kvar, vilar på befintliga golvreglar)
Avståndet mellan de befintliga golvreglarna är cc60 (även om det är olika på min bild), dessa har ett mått på 170x45.

Bärlinorna har stöd varje 1,5 m. Dom har en dimension på ca 15x15 cm.

I detta rummet skall det bli badrum. Jag vill förstärka golvet till cc30.

Dessa problem har jag,

Vilket mått bör jag ha på de nya golvreglarna?
Har funderat på 220, problemet är då att de blir mycket högre än befintliga.Alternativt att jacka ur dom för bärlinorna (men då tappar jag väl bärighet, går detta att förstärka?)

Hur löser jag problemet att jag inte kommer åt bärlinan längst upp då den är under ett annat golv/rum?

Hur verkar det med att skruva en större dimension av golvregel i en mindre golvregel (som vilar på alla bärlinor), Antar att bärigheten inte blir större än den mindre dimensionen av golvregel?

Tar tacksamt emot alla tips och ideér.
 
30 cc är klokt att ha i ett badrumsgolv. Men jag förstår inte varför du ska gå upp i dimension, sviktar det på mitten av regeln? Spännvidden är ju väldigt kort så 170 mm regel borde inte vara några problem. Jag hade "kortlat" in reglar intill väggen och sedan anslutit dem nya golvreglarna mot den. Om du sedan ska ha golvspånskiva och flytspackel så blir det by the book ;)
 
Hann tänka om och köpte 170 reglar. Hade precis samma tanke som du. 😊

Kan inte påstå att det sviktar i dagsläget, de klart om jag ställer mig och hoppar på en regel så kanske de sviktar lite men inget jag känner.

I värsta fall får jag väl lägga en bärlina precis under väggen. Men tror inte att du behövs i och med golvspån å flytspackel.

Man vill ju göra ett ordentligt underarbete😛
 
Det verkar onödigt att lägga in extra golvbjälkar, cc60 med den spännvidden och 45x170 bör räcka alldeles utmärkt. Eller ska du inte bygga med golvspån och flytspackel ovanpå?
 
Jo det ska vara spån å flytspackel på.
 
Bkr( byggkeramikrådet) rekommenderar cc 30 i badrumsgolv där det ska vara klinkers.
 
Nej, böjstyvheten ska motsvara cc30 och det uppfyllar man genom att använda golvspån och flytspackel på cc60.
 
Jag vill då utveckla frågan till hur lång spännvidd som avgör när böjstyvheten blir för dålig? Kravet på cc30 kommer är väl lite beroende på spännvidd och golvet. Om vi utgår från 22 mm golvspån och cc60 enligt TS bild. Vad är då lämpligt att tänka på angående kortlingar, flytspacklet, armering och tjocklek?
 
Om man har ett bjälklag med cc60 som uppfyller de grundläggande kraven på böjstyvhet för golvgjälklag (vilket TS bjälklag säkerligen gör) så är en metod att använda 22mm golvspån, flytspackel minimum 12mm som armeras. Då kan man lägga klinker på golvet.
 
Ok jag tror föregående talare har rätt i detta, att man då uppfyller man kraven. Men det är inte ovanligt att man har 30 cc i golv. Säkerligen för att ha Hängsle och livrem. Konstruktörer ritar ofta in cc30 på ritningar. Jag hade iaf lagt in några extra reglar, tar inte många minuter.
 
Referens för tillräcklig böjstyvhet
Mycket lång erfarenhet av beprövade lös- ningar visar att den böjstyvhet som upp- nås med c-avstånd 300 mm mellan bjäl- karna och en 22 mm golvspånskiva är betryggande för att det keramiska skiktet inte ska skadas. (Sådan konstruktion kräver dock också armerad avjämningsmassa för att ta upp rörelser i träskivan, inte primärt för böjstyvhet.

Kopierade denna från BKR.
 
Jaja, jag känner till vad som står i BKR.

Detta är från paragrafen för golv, cc600 och flytspackel med armering är fullt tillräckligt:

5.7.2 Golv
Skivkonstruktioner på golv består vanligen av
22 mm golvspånskivor* på bjälkar med c-
avstånd mellan 300 och 600 mm. Träbjälklag
kräver anpassning till en keramisk beläggning
så att denna inte kan skadas av trämaterialets
naturliga rörelser vid ändringar i luftfuktighe-
ten och/eller av nedböjning av trämaterialet
mellan bjälkar vid belastning av golvet.
Oavsett c-avstånd mellan bjälkar, dock
max. 600 mm, ska förstärkning av böjstyvhet
mellan bjälkar, och åtgärd för att förhindra att

fuktrörelser överförs till det keramiska skiktet,
utföras. Förstärkning kan göras med avjäm-
ningsmassa enligt nedanstående exempel på
konstruktionsprincip. Förstärkningar med
motsvarande effekt kan uppnås med andra
konstruktioner enligt ansvarig projektör/till-
verkare.
 
Vart kommer din text ifrån?
 
Det är från själva paragrafen om golv i BRK's regelverk. Din text som du citerade är ett tillägg.
 
Härligt med snabba svar! Ok bara nyfiken :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.