Vi är nu i full färd med att undersöka möjligheterna att bygga ett mindre badrum på vår vind/övervåning i vårt timmerhus. Äldsta delen är från 1700-talet och sedan utbyggt i etapper med största delarna någon gång på 40-talet.

Vinden "inreddes" enligt utsaga för ungefär 30 år sedan och gjordes genom att det slängdes på ett lager spånskivor med lite distanser å en plastmatta ovanpå.
Under detta hittade vi ett lappat trägolv som vilar direkt på de träbjälkar som spänner ungefär 5 meter mellan husväggarna. (Innermåttet på rummet är 4,80).
Dessa bjälkar har med åren gett med sig och "hänger" en hel del pga ålder och sin långa spännvidd. Bjälkarna ligger med 90 cm mellanrum och är synliga i vardagsrummet som finns under.

Vi behöver helt klart förstärka bjälklagret och de flesta inlägg jag hittat på detta forum säger att det blir till att lägga en H-balk i mitten av rummet och bygga om till två fack.
Alternativt lägga in Limträ/kerto-balk eller liknande och på så sätt klara av 5 meter och få det stumt. Limträ/kerto känns helt fel i ett gammalt hus som detta och H-balk innebär att vi måste kapa befintliga balkar vilket vore helt galet ur hållfasthetssynpunkt och innebära en stor risk för detta gamla hus.

Vi har som avsikt att bygga ett enkelt badrum med plastmatta, duschkabin, toa, handfat och inte använda klinkers på golv. Vi kör rör-i-rör för vatten och avloppet från toa går rakt bak genom vägg så 110-rör behöver inte gå i bjälklagret.
Badrummet kommer ta upp halva rummet (2,5 x 3 meter) på övervåningen och resterande del av rummet blir genomgång till vårt framtida sovrum på övervåningen.
I vardagsrummet på nedervåningen kommer vi sätta upp pärlspont i tak då vi inser att det aldrig kommer gå att lösa utan att det nya tätare bjälklagret blir synligt.

På sikt kommer vi även göra om övriga golv på övervåningen och där hade jag spontant tyckt att ett 45*220 cc300, rejält krysskolvat/kortlat med limmat/skruvat 22-golvspån borde ge ett oändligt mer stabilt golv än vad som finns idag och duga.

Kan vi inte fästa reglarna genom att lägga dem mot de befintliga timmerstockarna och på så sätt få ett stabilt bjälklag för vårt golv som delvis skall agera badrum?

Feedback och ideer mottages tacksamt!
 
Man brukar väl säga att bjälklaget inte ska vara längre än 4m vid plank, men sätter du dem tätt så kanske det duger. Vet ej om detta sättet klarar nedböjningskraven, men det är ju en renovering.

  • 45x220 mot/invid befintliga stockar, eventuellt trycka upp mitten på stocken för att minska nedböjningen av innertaket nere.
  • Ett st 45x220 mellan dessa stockar för att stärka upp, cc 45cm kan du då få.
  • Eller 2st 45x220 mellan stockarna, då får du ca cc 30 cm.
  • Kortla/kottla i 1/3 in från yttervägg på båda sidor ( bara för att gardera sig).
  • I med isolering, ca 1/3 av höjden för ljuddämpning.
  • Skruva och limma golvspån för att binda ihop golvbjälkarna med varandra.
Det lär väl åtminstone bli bättre än innan. :)

Det blir ju ett antal löpmeter plank, men det kanske väger upp kostnaden mot kerto.
Du får jämföra kostnaden med mängden plank mot kanske halva mängden kerto i 220mm höjd, för jag antar att du inte vill att det ska bygga för mycket på höjden.

I princip så skriver jag ju i samma banor som du redan skrivit, jag tror det fungerar.

Du skriver inte hur brett rummet är, en ide är att lägga bjälklaget på den andra ledden, vilandes på innerväggen, då får du visserligen en "ny" bärande vägg, men det beror som sagt på måttet, är det lika långt eller längre är det ju ingen vinst, samt att ni kanske inte vill bygga så mycket på höjden.
 
Rummet är ett genomgångsrum med en dörr på mitten på bägge kortsidor.
Jag skulle tro att rummet i runda slängar är 5 - 5,5 meter långt (och 4,80 på bredden). Befinner mig på resa i skrivande stund och just längden på rummet hittar jag inte i mina anteckningar.
Avsikten är att badrummet skall ta upp ungefär 2,5m på bredden i ena ändan av rummet och sedan gå 3-4 meter på längden lite beroenda på hur mycket förvaring vi väljer att ha i badrummet och hur vi kan placera toa/handfat/dusch. (Övervåningen är ju en inredd vind med snedtak)
Den andra sidan av rummet har fönster/ljusinsläpp och kommer mer eller mindre enbart användas för att kunna gå till rummet som ligger innanför.

Att bygga upp ytterligare ett "bjälklag" på höjden är uteslutet då befintliga takhöjder redan är låga.
Om det det hade varit något annat än våtutrymme så skulle jag inte tvekat det minsta.
 
Jag planerar att förstyva vårt bjälklag genom att skruva stålbalkar (U-balk) mot sidan av de befintliga bjälkarna.
 
Ja, varför inte.
Bygger de mindre på höjden än stockarna? Så att du sedan kan ha golvet på den befintliga höjden?
Har du c/c 60 på dina stockar? Eller går det bra att lägga golvspån på större c/c?
 
Hans_Nordstrand: Är det ett befintligt rakt bjälklag som du enbart förstärker med U-balk för att få upp styvheten? Dvs, du lägger golvspånet på de befintliga reglarna?
Eller använder du U-balken som enda anläggningsytan för ovanpåliggande golvspån?
Vad är det för dimension på U-balk vi pratar om?

Om jag bygger cc30 med 45x220, fäster vart tredje regel i en av de befintliga stockarna och kortlar från båda håll med 1/3:s avstånd från vägg.. borde man inte kunna förstärka en sådan vanlig konstruktion med stålbalk av något slag för att vara på den säkra sidan??
Var det kanske så du hade tänkt göra Hans?

Mina befintliga bjälkar (cc90) sträcker sig över det 4.70 meter breda rummet (längden på rummt är 4,80 m)
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.