Hej,

Vi håller på att projektera för totalrenovering av kök och badrum. Bägge rummen finns på ovanvåningen i vårt suteränghus från -74.

I badrummet vet vi att vi ska ha klinker och i köket funderar vi på om det är ett alternativ.

Problemet är, som som för många andra, bärigheten. Åsarna ligger med 60cc. Jag har vid skrivande stund inte dimensionen (ca 45x140 har jag för mig, kan mätas upp om det behövs). Ovanpå det är det spånskiva.

Behövs det stärkas upp i bjälklagret? Det finns en hjärtvägg som går genom hela huset i markplan så spännvidden bör vara drygt 3 meter, men kvadratmetrarna spelar ju också in.

Ta en titt på den grovt ritade planritningen och tänk till hur jag ska se till att bärigheten för klinker garanteras i:

a) Badrum (yta markerat med blått)
b) Kök+hall (yta markerat med rött)

I badrummet kommer vi att öppna golvet helt då avlopp kommer att flyttas samt att sponten har gått sönder på ett ställe.

I köket kommer golvet att åtminstone "delvis" öppnas då avlopp och rör ska flyttas väsentligt. Om det, i syfte att förstärka, är mer fördelaktigt att öppna hela golvet så kan jag göra det också.

Tacksam för kommentarer och hjälp.

/IT-snubben
 
  • kök_toa.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kommer inte vara några problem att lägga klinker på det bjälklaget. Det är bara att förstärka på något av de sätt som finns, det vill säga eventuellt regla i extra i badrummet när ni ändå har lyft skivorn, och så flytspackel på det, respektive hellimmad gips eller flytspackel i köket. Inga konstigheter.
 
Ok. det låter positivt.

Hur reglar jag bäst i badrummet då jag inte kan låta bjälken vila på något i bägge ändarna? Källarens yttervägg borde väl kunna vara stöd i en änden, men hjärtväggen är ju en bit utanför badrummet, så där saknas ju stöd. Ska jag fästa med kottling?
 
Som sagt, du behöver egentligen inte regla upp mer, flytspackel räcker gott som förstärkning. Men i och med att du ändå rivit upp golvet så skadar det ju inte att slänga in ett par kortlingar om man så vill. Du kan då kortla mellan de befintliga bjälkarna där det inte finns ett upplag, och sen fästa nya reglar i kortlingarna.
 
Ok. Jag gick lite mer på meningen "...eventuellt regla i extra i badrummet...".

Då borde det inte vara nåt problem med badrumsdelen. Förväntade mig nog inte det heller. Det mest kök+hall som jag är orolig för då det är den stora ytan.

Jag mätte bjälkarna. De är synliga där balkongen har varit så de sticker ut ur väggen där. Bjälkarna är 45x190,så de är kraftigare än jag först trodde.

En tanke som slår mig är hur ordentligt bjälkarna vilar på hjärtväggen. Grannen, som bor i ett exakt likadant hus, har noterat svikt i golvet efter att han byggde ut sin balkong lite. Jag har inte noterat samma sak eftersom jag har tagit bort min balkong till förmån för en altan på pelare.

Eller är jag bara för "konstruktionsgranskande"?
 
Nja, om golvreglarna sviktar för att de inte vilar på sina upplag som de ska så är det såklart inte bra. Men med den konstruktion du beskriver så ska det inte vara några som helst problem i normalfallet. Är det dåligt utfört så är det en helt annan sak, och då kan man ju inte svara på ett forum om det kommer fungera eller inte. Byggfusk kan man inte räkna med i allmänna riktlinjer eller dimensioneringar, utan det får man hantera när man stöter på det.
 
Hmmm. Jag får leta på bokrean efter boken "Byggfusk for dummies"...

Ok. jag vet inte hur mycket svikt det är i grannens golv. Vi bor i ett område med många likadana hus och det är bara han som har nämnt det problemet även fast flera andra också har byggt ut sina balkonger. Grannen med svikten kan vara överkänslig också.
 
Jag har aldrig stött på problemet att golvreglar inte vilar på sina upplag, och jag tror inte att det ska vara några problem för dig heller. Mina pengar ligger på en överkänslig granne.
 
Tack Jon, för bra svar

Då är nog nästa steg i projekteringen att titta på skillnad i pris mellan klinker och klickgolv för de ca 24 m2 som kök och hall är. Så inte den ökade kostnaden gör så att det stoppar istället.

En fråga, som jag nog egentligen borde ställa i annan avdelning men som i prissammanhang är relevant. Lägger man klinker under köksskåpen också?
 
it-snubben skrev:
En fråga, som jag nog egentligen borde ställa i annan avdelning men som i prissammanhang är relevant. Lägger man klinker under köksskåpen också?
Det gör man som man vill. Om skåpen redan står där så brukar man nöja sig med att gå in under sockeln. Om köket är utrivet kan det vara vettigt att lägga hela vägen in, eller åtminstone lägga någonting annat som skapar lite höjd och gör att eventuellt utläckande vatten rinner ut på golvet där det syns, och inte stannar under skåpen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.