Hej,

Hur ska man gå tillväga med en förstärkning av ett mellanbjälklag i ett gammalt torp. Utrymmet har varit råvind från början.

Förutsättningarna är följande:
Timmerstomme
Spännvidd 4,65 m.
Befintliga balkar ligger med olika c/c 100-120 cm måste ligga kvar då innertaket i köket ska behållas. 2 st balkar ligger dessutom snett vid murstocken.

Innerväggarna som syns på bilden kommer plockas bort tillfälligt för att de nya balkarna ska kunna läggas mot timmerstommen.

Har tittat på dimensioneringstabell med två upplag och enligt den så behöver jag balk/regel 70x220 alternativt limträ 56x225 med c/c mått 400 mm enligt tabellen för att klara spännvidden. Vill inte att det ska bygga mer på höjden än så. På det ska det läggas 32 mm kilsågat furugolv.

Frågan är om någon som har erfarenhet av nåt liknande bygge kan ge råd på alternativ till ovanstående dimensionering eller om jag måste köra på det jag fått fram?

Mvh
Kenneth Lindquist
 
  • Utrymme med träbjälklag i ett gammalt torp, med staplade virkesbitar och råvindsgolv. Vinden har innerväggar som planeras att tas bort tillfälligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv uppsågat med synliga bjälkar och råvind i ett gammalt torp. Flera breda träplankor och väggar av spånskivor i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tabell för dimensionering av golvbalkar med olika lastklasser och c/c avstånd för limmad golvspånskiva och spikad golvspånskiva eller underlagsspont.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dimensioneringstabell för golvbjälkar med olika hållfasthetsklasser och spännvidder, baserad på Boverkets konstruktionsregler EKS 10 (BFS 2015:6).
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
K Ken1lindquist skrev:
Hej,

Hur ska man gå tillväga med en förstärkning av ett mellanbjälklag i ett gammalt torp. Utrymmet har varit råvind från början.

Förutsättningarna är följande:
Timmerstomme
Spännvidd 4,65 m.
Befintliga balkar ligger med olika c/c 100-120 cm måste ligga kvar då innertaket i köket ska behållas. 2 st balkar ligger dessutom snett vid murstocken.

Innerväggarna som syns på bilden kommer plockas bort tillfälligt för att de nya balkarna ska kunna läggas mot timmerstommen.

Har tittat på dimensioneringstabell med två upplag och enligt den så behöver jag balk/regel 70x220 alternativt limträ 56x225 med c/c mått 400 mm enligt tabellen för att klara spännvidden. Vill inte att det ska bygga mer på höjden än så. På det ska det läggas 32 mm kilsågat furugolv.

Frågan är om någon som har erfarenhet av nåt liknande bygge kan ge råd på alternativ till ovanstående dimensionering eller om jag måste köra på det jag fått fram?

Mvh
Kenneth Lindquist
mexitegel mexitegel skrev:
Vad är orsaken till du behöver förstärka? Annars kan man förstärka med tex lättfyllnadsmassa, [länk]
Det sviktade i golvet när man gick på det från början. Dessutom så hänger innertaket i köket ner lite också, så jag anser att det behöver förstärkas på nåt sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.