Hej,

Jag har precis börjat bygga upp ett system för smart styrning av elen hemma.
Har installerat en Osram smart+ utomhuskontakt vid parkeringsplatsen och använder en Samsung smartthings hub för att styra med.
Huben är placerad mot väggen så nära parkeringsplatsen jag kan komma i huset, men det är ändå ca 8 meter mellan uttaget och huben.
Jag får i nuläget ingen kontakt med uttaget.
Någon idé på signalförstärkare så jag kan få kontakt med mitt uttag? Kommer som sagt egentligen inte närmare och har en yttervägg mellan.
 
R
  • Gilla
tommib
  • Laddar…
Poängen är ju att huben redan sitter så nära uttaget som ska styras som det går. Och det går inte att montera komponenter på vägen emellan då el saknas.
Så det jag söker är en enhet/förstärkare med starkare signal. Finns det?
 
R RalleB skrev:
Då Ikeas prylar följer zigbee standard så borde deras signalförtärkare funka utmärkt:

[länk]
Frågan är ju om den faktiskt har starkare signal, eller om den bara blir en repeater. Kan man ta reda på signalstyrkan på olika komponenter?
Namnet antyder ju att den faktiskt är en förstärkare, men jag misstänker ändå att den bara blir en repeater som inte har starkare signal än min hub.
 
tommib
Prova, den kostar bara 50 kr har jag för mig.

Jag kör ZigBee för sensorer genom bl.a. ett rejält betongvalv med den.
 
Får väl slå till på en sån nästa gång jag är på Ikea.
 
Jag får inte notisen att funka.
Jag har shelly kopplad till en nivå givare. Rör jag på givaren så klickar shelly enheten.
Och "power" knappen i appen tända och släcks när jag drar nivå givaren men får ingen notis.

Svårt att ta kort på alla inställningar men va kan jag göra för fel?
Skärmdump av Shelly-appen med fokus på 'Pannrum' och gränssnittsikoner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmbild av Shelly-appen med två enheter för pellets som visar 0 watt och är avstängda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skärmdump av automationsscen i en app med aktiva telefon- och e-postnotiser för påfyllning av pellets.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Mobilapp-skärmdump visande notisinställningar för "Fyll på pellets" med aktiva tider och handlingsknappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
MrJay
J jonaslatt skrev:
Jag får inte notisen att funka.
Jag har shelly kopplad till en nivå givare. Rör jag på givaren så klickar shelly enheten.
Och "power" knappen i appen tända och släcks när jag drar nivå givaren men får ingen notis.

Svårt att ta kort på alla inställningar men va kan jag göra för fel?
[bild] [bild] [bild]
Du inser väl att Shelly inte har något med Zigbee att göra!?
 
Oj inlägget hamnade helt fel. Ber om ursäkt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.