Hej,

Håller på med badrummet och har börjat fundera på hur jag ska göra med ytterväggen som finns i mitt badrum. Den är reglad cc 60 med s.k. lättbalkar (2st 45x45 med masonite mellan). Det är i våtzon 1 och jag har köpt våtrumsskivor som är 900mm (har cc 30 i resten av badrummet). Våtrumsskivorna är inköpta redan, så där vill jag inte ändra något.

Ska jag sätta 1200mm OSB på cc60 ytterväggen och sedan skruva upp våtrumsskivorna i denna? När jag sökte på forumet kom jag till en tråd där det hänvisades att våtrumsskivorna måste skruvas i reglar och inte bara i OSB:n, en annan tråd tipsar Paul om att sätta 18mm plyfa och skruva med 30mm skruv.

När det gäller "monteringsanvisningar" så är dom "monteras som vanlig gips".

Hur skulle man kunna regla om ytterväggen till cc 30 annars? Vill ju helst inte börja tillverka lättbalkar (tror dom är 8-10 tum "djupa"). Kan man sätta enkla 45x45 i ytterkant mellan lättbalkarna bara för att fästa skivorna i annars?

Help me decide :)
 
Vad ska du ha för något på väggen? Ska du ha kakel blir det ju väldigt tungt så där skulle jag råda dig att regla upp tätare istället. Jag hade i min vägg 45x45 precis som du, varvat med några 2"4 brädor. Jag reglade upp ordentligt (även med lite kortlingar för att få det mer stabilt. Ska sen skruva upp mina humidboards på dessa.

Hur djup är väggen, alltså mellanrummet mellan yttervägg och innervägg?
 
Stavmixer skrev:
Vad ska du ha för något på väggen? Ska du ha kakel blir det ju väldigt tungt så där skulle jag råda dig att regla upp tätare istället. Jag hade i min vägg 45x45 precis som du, varvat med några 2"4 brädor. Jag reglade upp ordentligt (även med lite kortlingar för att få det mer stabilt. Ska sen skruva upp mina humidboards på dessa.

Hur djup är väggen, alltså mellanrummet mellan yttervägg och innervägg?
Det ska sitta kakel där, så det bör bli stabilt. Ytterväggen är reglat med s.k. lättbalkar som sagt och dom är 45x300mm. Skivorna är WAB-board från Byggmax (motsvarande Humidboard).

Nu fick jag hit en snickare som kollade och sa att man kan regla upp tätare med t.ex. 45x45 eller 45x70 på c/c 30 (fälla in en i varje fack) och sedan sätta kortlingar i botten, toppen och mitten. Då kommer skivorna att passa in bra också.

Det känns bra och kommer nog att funka, känner mig bekväm nu iaf.
 
lät som en bra idee, 45*70 hade jag tagit om det inte medför några problem
 
jarlen84 skrev:
Det ska sitta kakel där, så det bör bli stabilt. Ytterväggen är reglat med s.k. lättbalkar som sagt och dom är 45x300mm. Skivorna är WAB-board från Byggmax (motsvarande Humidboard).

Nu fick jag hit en snickare som kollade och sa att man kan regla upp tätare med t.ex. 45x45 eller 45x70 på c/c 30 (fälla in en i varje fack) och sedan sätta kortlingar i botten, toppen och mitten. Då kommer skivorna att passa in bra också.

Det känns bra och kommer nog att funka, känner mig bekväm nu iaf.
Japp, precis som nino säger.. det låter bra! Jag gjorde precis likadant på mina väggar, använde mig av 45x70 och fick då c/c 30 som skivorna passar perfekt på. :)
 
Jag hade 45x45 som låg, men jag tar nog och köper ett par 45x70 kortlängder, lika bra då det är så lite pengar i sammanhanget.
 
jarlen84 skrev:
Jag hade 45x45 som låg, men jag tar nog och köper ett par 45x70 kortlängder, lika bra då det är så lite pengar i sammanhanget.
Du kan ju alltid använda dina 45x45 som kortlingar. Det är väl mest reglarna som helst ska vara lite kraftigare? Har själv använt några sådana som jag fäst med ett antal träskruvar och de sitter som berget (även väggen när man försöker rucka på den = omöjligt)
 
Ja precis, kommer lägga 45x45 som kortlingar, går ju även åt som kortlingar till tvättställ, bakom blandare etc.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.