Hej!

Har ett fritidshus 8x5 m där jag fick vattenläcka och ska göra om hela badrumsgolvet från scratch. Det ligger reglar ca 150x50 med c-c 60 cm och behöver jag förstärka golvet för att det ska bli stabilare eller kan jag lägga spån utan att göra någon mer innan. Det finns inga "stödreglar" som går emellan för att ta en del av lasten.
 
Jag hade tryckt in några reglar till så jag hade 300 mm mellan reglarna. Ganska så lite jobb för att säkra upp bjälklaget.....
 
En snickare jag pratade med sa att de blir väldigt stabilt om man trycker ner spånskivor mellan golvåsarna. Alltså att de ligger i nivå med dom. Sedan lägger man spårad spånskiva ovan på detta, som man limmar/skruvar i golvåsarna och i spånskivan som ligger mellan. Detta ska tydligen bli minst lika bra (och mycket enklare) än att försöka få dit mer golvåsar så att de blir cc300.

Något snickarproffs där ute får gärna rätta mig om jag (och snickarn som sa de till mig) är ute och cyklar :)
 
Förstår inte hur det kan bli enklare med att såga spånskiva. Antar idag eftersom det varit en vattenskada att det är öppet och man ser bjälklarna. Man sätter en balksko på varje sida och sedan kapar regeln till rätt längd och trycker ner. Skruva fast regeln och sen fortsätta med nästa fack. Sågar man till en monteringsjigg av lite plank kan man montera balkskor med turbofart utan problem.

Annars måste man ju montera något slags list på existerande reglarna på båda sidor för att vila spånskivan mot, sedan kapa spånskiva i rätt bredd, lägga ner och skruva fast och sedan är man i samma läge som ovan.

// Mats
 
myrstack skrev:
Förstår inte hur det kan bli enklare med att såga spånskiva. Antar idag eftersom det varit en vattenskada att det är öppet och man ser bjälklarna. Man sätter en balksko på varje sida och sedan kapar regeln till rätt längd och trycker ner. Skruva fast regeln och sen fortsätta med nästa fack. Sågar man till en monteringsjigg av lite plank kan man montera balkskor med turbofart utan problem.

Annars måste man ju montera något slags list på existerande reglarna på båda sidor för att vila spånskivan mot, sedan kapa spånskiva i rätt bredd, lägga ner och skruva fast och sedan är man i samma läge som ovan.

// Mats
Man skulle tydligen inte behöva någon list för spånskivan att vila mot.. Bara såga den i rätt bredd och slå dit den.. Sen blir den som en förstärkning av spånskivan ovanför då dessa båda limmas/skruvas ihop med varandra..

Låter ju som en finurlig ide. Det är ju inte alltid man kommer åt att sätta nya kompletterande golvåsar.. som hos mig så är de en bit bort till den stora balken där golvåsarna sitter.. alltså man kommer inte åt någonstans att sätta en "balksko". Eller de är jobbigt att nå iaf..
 
genom att lägga in reglar mellan befintliga golvreglar så att slutresultatet ser ur som ett rutnät är ett sätt
 
Är spännvidden 5m så blir det svårt att klara sig med vanligt virke. Även 45x220 med cc300, kortlingar och limskruvad spånskiva ovan är i klenaste laget.
 
Är det verkligen 5m spännvidd? Måste kännas som en studsmatta om det bara är 6". Är det ett fritidshus kanske det är byggt på plintar eller med krypgrund? Borde gå att krypa in och fixa en extra bärlina under huset för att få ner spännvidden till lite mer rimliga 2,5m.
 
Tack för alla svar! Golvet är öppet så jag ser bjälkarna. Husets totala bredd är 5 m men det är 1 sovutrymme bredvid badrummet så det är ca 2,5 m bredd per rum med en nisch för duschen i ena hörnet och en skiljevägg mellan rummen. Huset står på plintar med 3 rader på 5 m kortsidan så spännvidden är 2,5 m och det är inte mkt flex i golvet, klumpigt av mig att inte skriva tydligare.

Tak vare väggen blir det svårt att få ner reglar på längden och med tydligare förutsättningar kanske det räcker om jag slår ner kortlingar med c-c 60 cm mellan bjälkarna?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.