hej

har ett 70talshus, där vi renoverat övervåningen och sedermera tröttnat på svikt och "hängmatta" i golven.
ska renovera rummet under vardagsrummet och tänkte förstärka bjälklaget underifrån.

nerifrån och upp består det av
1. takpanelplankor typ 20mm tjocka
2. spikläkt/glespanel 45x45mm
3. asfaboard 22mm
4. bjälkar 185x45mm med cc600mm.
5. parkett direkt på bjälkarna

jag har funderat på följandealternativ:

1. lägga in extra limträbalkar mellan befintliga bjälkar och fästa dessa med balksko i bärlinan.
2. under befintliga balkar lägga en stålbalk eller limträbalk på tvären för att halvera spännvidden. jag skulle ju just där denna ligger skippa board, glespanel och takpanel/gips. då har jag ju ialla fall 85mm tillgodo.

vad sägs?
 
  • Vy underifrån av ett bjälklag med påskrivna komponenter: parkett, balk och asfaboard.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är spännvidden? Det stora problemet verkar u ändå vara klen höjd på virket? Man kan ju fråga sig varför man väljer att göra så och sen ha 45mm glespanel?
 
Man ska inte moralisera för mycket över svajande bjälklag i äldre hus. Byggnormerna har ändrats åtskilligt under årens lopp. TS mellanbjälklag är säkert korrekt utfört enligt SBN 67 som troligen gällde då huset byggdes. Dagens (mycket välmotiverade) sviktkriterium har tillkommit långt senare.

Enklaste åtgärden är att sätta en limträbalk som bärlina på tvären mitt under bjälklaget. Kan balken utnyttja de 85 mm som undertaket omfattar behöver den inte vara så störande. Limträ är flexiblare än stål i sådana lägen, eftersom man även kan jobba med balkens bredd. Om du talar om rummets bredd också ska du få ett dimensionsförslag. Det går givetvis att lägga in limträbalkar mellan de befintliga bjälkarna, men det är en jobbigare och dyrare lösning.
 
  • Gilla
m-haggstrom och 1 till
  • Laddar…
det låter ju bra.
bredden är lite drygt 3,7m.
hur ska jag sedan fästa balken i ändarna? den hamnar ju under nagelbandet, eller vad man nu ska kalla det. väggarna är av lättbetong. min tanke var att limträbalken kunde vila på någon form av pelare i ändarna.
 

Bästa svaret

Ja, med lättbetongväggar är pelare i ändarna klart att föredra. Pelarna måste landa på något som kan ta upp dessas laster, men det brukar alltid lösa sig. När det gäller balkdimension, så är 90x225 ett gränsfall. Nästa storlek uppåt är 90x270. Genom att välja en bredare balk kan du hålla ner balkhöjden om det är önskvärt, t.ex. 190x180. Pelarnas mått bör anpassas till balkens bredd. Det går med vanligt konstruktionsvirke även om limträ är snyggast.
 
  • Gilla
danne_i_huset
  • Laddar…
vad häftigt, stort tack.
pelarna skulle i sådant fall hamna direkt på den icke isolerade 70tals-plattan. jag lägger gärna några extra kronor för limträ.
ska man lägga en fuktspärr under pelaren och mellan vägg och pelare?
 
Punktlasten som pelaren representerar är ca 8 kN (ca 800 kg). Det är ju inget problem. Pelaren bör vila på syllpapp, men mot lättbetongen behövs inget.
 
  • Gilla
danne_i_huset
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.