Hej, jag vill dubbelkolla med er andra hur. I tänker. Jag håller på att renoverar huset och ska bygga om ett tidigare sovrum till badrum.

Som det verkar så måste jag ta avsteg från rekommendationerna (GVK).
___________________________________
Mina grundförutsättningar är:
- Befintligt golvbjälklag C24 45x190 CC60 Uppläggningsavstånd 2990mm
- Golvspån 22mm

På detta har jag tänkt att limma/skruva golvgips, därefter armera och lägga ut utgämningsmassa/golvspackel.
___________________________________

Som det ser ut så är problemet att golvbjälklaget är 190mm istället för rekommenderade 220mm.

Vad anser ni andra, i och med dubbel förstärkning i avseende golvgips + armering/golvspckel. Kommer golvet hålla motsvarande stabilitet som rekommendationerna i GVK efterfrågar?

Alternativet är att jag bryter upp allt golv och lägger in ytterligare bjälklag på cc30 därefter ovannämnda Golvspån/golvgips/armering och golvspackel.

Tacksam för era invändningar och funderingar.

/Tobias
 
Dina 45x190 i kombination med skruvlimmad 22 mm spånskiva räcker för att klara både nedböjnings- och sviktkrav. Främst p.g.a den begränsade spännvidden. Det andra tillför inget ur stabilitetssynpunkt.
 
  • Gilla
TobiasGren
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Dina 45x190 i kombination med skruvlimmad 22 mm spånskiva räcker för att klara både nedböjnings- och sviktkrav. Främst p.g.a den begränsade spännvidden. Det andra tillför inget ur stabilitetssynpunkt.
Tack för ditt svar. Vad bygger du resonemanget på, kan jag räkna på det här på något vis? Som det är. Nu så skiljer det 30mm på reglarna sett till rekommendationerna vilket då bör innebära en viss/markant skillnad i och med avvikelsen.
 
T TobiasGren skrev:
Vad bygger du resonemanget på
Elasticitetsteorin och de gällande konstruktionsreglerna. GVK är en branschstandard.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.