Som en del av min renovering av ett gammalt stall/förråd till gym (i annan tråd) har jag tänkt förstärka takstolarna innan jag hänger upp saker i dem. De är redan utan belastning ganska nedböjda och är skarvade på längden (spännvid 5.5m).

Jag köpte en gäng fingerskarvade C24 145x45 mm reglar som jag tänkte montera parallellt med existerande takstolar. Planen är att skruvlimma dem, men har ett par frågor.

Vilken typ av lim bör jag använda? Någon speciellt typ av skruv, avstånd mellan skruvhål?

Ska jag försöka trycka upp de nedböjda existerande balkarna innan jag skruvlimmar på den nya regeln?

Gjorde ett lite försök härom dagen med en gammal regel som stöd jag tryckte in, kunde få bort kanske halva nedböjningen, men ser att jag nog skulle behöva jobba på två punkter samtidigt för att få upp den jämnt. Finns det kanske bättre utrustning att hyra för ändamålet?

Renoveringsprojekt där takstolar i gamla stall ska förstärkas, med reglar och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsprojekt av gammalt stall med synliga takstolar, tegelväggar, stegar och byggmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag har lite problem med att förstå den befintliga takkonstruktionen. Det är för många brädor i vägen. Vad har den för dimensioner och c/c avstånd? 5,5 m är normalt för stor spännvidd för vanligt konstruktionsvirke. Det brukar krävas limträ eller fackverk.
 
Bifogar lite fler bilder samt original ritning från 30-talet.

Alla väggar utom tegelväggen runt "gödselrummet" var rivna när vi köpte fastigheten, eftersom de andra takstolarna klarade sig utan stöd så rev jag även den. Det är säkerligen så att skarvarna en gång i tiden legat ovanför dessa och de andra väggarna.

Så takstolarna är säkert under dimensionerade, även om de ser ut att vara ganska hemmasnickrade till att börja med, och alla utom en bjälke ser ut att ha blivit utbyta sen dess (original bjälken är faktiskt utan skarvar).

Det rätta vore väl att göra om hela taket med nya takstolar och allt, men även utan dagens virkepriser så låter det som en dyr affär (någon som har en känsla för hur dyr?)

Så jag tänkte att dubblera bjälkarna med en oskarvad regel kan ju inte göra det sämre i alla fall.

Arkitektritning från 1930-talet föreställande förslag till nybyggnad av stall med fasadvyer och bottenvåningsplan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt tak med hemmasnickrade takstolar ovanför tegelvägg i ett renoveringsprojekt från 30-talet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Träbjälkar och takstolar i ett renoveringsprojekt, med en oskarvad regel och tegelvägg synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trätakstolar och bjälkar inne i en byggnad, med synliga skarvar och en tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag ser ett problem med att trycka upp de gamla, de kommer då belasta de nya mera än om de får fortsätta "hänga" Så om du inte behöver ett slätt golv däruppe, utan snarare vill ha ett slätt tak skulle jag fundera på att låta de gamla fortsätta "hänga" och montera de nya så de kan bilda ett jämt tak. Annars så lyfte jag mitt golvbjälklag i krypgrunden med en verkstadsdomkraft (fungerade jättebra) och satte stämp
 
Varken tak eller golv, ska vara fortsatt öppet upp i nock. Ska hänga upp lite boxningssäckar och dylikt, så därför jag inte vill belasta de nuvarande mer än nödvändigt eftersom de redan känns i klenaste laget. Kanske isolera och klä in taket (men med synliga bjälkar) längre fram, fast då kanske det är lika bra att börja om från scratch först för att få mer standard avstånd?

Är för övrigt i sydligaste Skåne, så snözon 1.
 
Ja, ska de synas så bör de sitta ihop snyggt, och då blir det nog bättre att trycka upp dom innan förstärkning
 
Vad är dimensionen på de ursprungliga underramarna?
 
J justusandersson skrev:
Vad är dimensionen på de ursprungliga underramarna?
Den riktigt gamla är ca 100x100mm, inga skarvar på längden. De som jag misstänker bytts ut i lite modernare tid är ungefär 150x60mm och skarvade en gång på längden.

Gamla:
Mätning av en träbalk med tumstock, visar dimensionerna ca 100x100mm, inga skarvar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre grov träbalk mätt med tumstock, synliga åldersspår och slitage, belägen inomhus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


"Nya":
Mätning av en gammal träbalk med måttstock, visar 100 mm bredd, i ett renoveringsprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Måttband visar mått på gammal träbalk i byggprojekt, inga skarvar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Översikt på den gamla balken
Översikt på gammal träbalk i ett tak med synliga knutpunkter mot träpanel och tegelvägg i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Problemet med att bo i snözon 1 är att man glömmer av att det finns snö... men 1 gång vart femtionde år kommer den. Det enklaste är nog att byta ut underramarna mot limträ, t.ex. 90x225. I och med de blandade dimensionerna är det svårt att hitta någon enhetlig lösning.
 
J justusandersson skrev:
Problemet med att bo i snözon 1 är att man glömmer av att det finns snö... men 1 gång vart femtionde år kommer den. Det enklaste är nog att byta ut underramarna mot limträ, t.ex. 90x225. I och med de blandade dimensionerna är det svårt att hitta någon enhetlig lösning.
Jag förstår vad du menar. Precis bredvid finns där ett gammalt (nästan) fallfärdigt garage som vi i framtiden tänkt riva och återanvända plattan till ett (arkitektritat) växthus, är inte omöjligt att den bästa lösningen där blir att bygga ihop taket för de två byggnaderna, så jag vill helst inte göra något jätte projekt av det nuvarande taket. (att byta underarmarna och höja hela takstolarna låter för mig som att det är mer eller mindre lika mycket jobb som att bara byta ut alla takstolar + hela taket, om än att man sparar lite på materialet, och då byter jag hellre ut allt mot professionellt tillverkade fackverkstakstolar )

Jag utgår från att skruvlimma ihop en extra regel längs med varje underarm inte kan göra någonting sämre i alla fall i väntan på en bättre lösning längre fram. Någon input om vilken typ av lim man ska använda, avstånd mellan skruvar? Ska jag försöka lyfta upp nedböjningen av de existerande takstolarna först?
 
Det är en tämligen meningslös åtgärd som inte motsvarar arbetsinsatsen. Jag skulle inte göra det. Det har större effekt att skruvlimma 45x145 underifrån på de befintliga bjälkarna. När man skruvlimmar fungerar skruvarna som tvingar, man skruvar så att allt lim kryper ut i fogarna. Lim väljer man med hänsyn till fuktnivå.
 
J justusandersson skrev:
Det är en tämligen meningslös åtgärd som inte motsvarar arbetsinsatsen. Jag skulle inte göra det. Det har större effekt att skruvlimma 45x145 underifrån på de befintliga bjälkarna. När man skruvlimmar fungerar skruvarna som tvingar, man skruvar så att allt lim kryper ut i fogarna. Lim väljer man med hänsyn till fuktnivå.
Skruvlimma underifrån, alltså kortsida mot kortsida istället för bredvid varandra med bredsidorna limmade? Finns ju inget upplägg i så fall, så de får hänga fritt på undersida bjälkar?

Om man gör så måste man av naturliga skäl såklart rätta upp den existerande nedböjningen, så det svarar på den frågan i alla fall :D

fuktnivå i trät? Ingen aning, borde vara som omgivande luft nu på sommaren? Reglarna har legat där ute i 1-2 veckor redan.

Det här limmet har jag hemma, men tänkte att det säkert finns bättre, men novis på detta.
En flaska Casco Indoor-trälim på ett arbetsbord mot bakgrund av verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag tänkte mig att 45x145 reglarna skulle limmas liggande underifrån. Det gör inget att de inte får något upplag. Jag skulle ta något lim som är mer fukttåligt, eventuellt PU-lim. Limmet på bilden är bara till för snickeritorra material.
 
Ser inget fackverk
Tror nog att komplettera upp med fackverk ger mer än denna 145x45.....den kommer inte att förbättra konstruktionen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.