Hej,
Det är dags för köksrenovering och därför tänker vi ta bort ett antal icke-bärande mellanväggar. Snickaren är dock lite orolig för risken att takstolarna med åren har börjat stödja sig på mellanväggarna, och föreslår en I-balk på 260mm. Det går endast att montera denna inifrån. Vi har grannar med likadana hus, och de har tagit bort några av mellanväggarna utan problem.
Jag undrar om det går att istället förstärka takstolarna för att slippa den skrymmande balken, eller om någon kanske har ett annat förslag.

Byggt 1966
Västerbotten, snözon 3.
Trähus med tegelfasad
Bjälklag: Armerad betong 16cm
Bärande Källarinnervägg: Betongsten 15mm
Spännvidd: 6m

Med mellanväggar (nuläget)

3D-modell av ett hus med öppen planlösning, gröna takstolar och föreslagen 260mm I-balk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellanväggar borttagna
3D-modell av ett hus med gröna takstolar, synliga mellanväggar och grå bjälklag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Snickarens förslag, 260mm I-balk
3D-modell av hus med synliga gröna takstolar över rosa och rödmålade rum, föreslagen konstruktion.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Förstärkta takstolar. Jag tänker mig att man kan spika på en kopia av varje takstol. Öppen för förslag här...
3D-illustration av ett hus utan tak med synliga takstolar och mellanväggar i olika färger.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Befintlig takstol
Teknisk ritning av takstol med dimensioner för ett husprojekt som överväger borttagning av mellanväggar och förstärkning av tak.
 
1966 var det reglerna om snölast i BABS 1960 som gällde. För områdena invid norrlandskusten var snölasten 150 kg/m2, för övriga Norrland 200-300 kg/m2. Beräkningssättet idag är något annorlunda. Snözon 3 betyder att snöns värde på marken är 3 kN/m2 (≈ 300 kg/m2). Tar man hänsyn till formfaktorer mm så hamnar man på ett värde som inte behöver vara mycket högre än vad som gällde 1966. Har du uppgift på vad takstolen är beräknad för vore det intressant.
Det kan hända att din snickare är en person med erfarenhet som har gjort liknande operationer förr och därför föreslår balken. Jag tror dock inte att det kan röra sig om några stora nedböjningar. Det går givetvis bra att dubblera takstolarna. Bäst effekt får det om de nya hamnar mitt emellan de gamla. Men det är ett enormt arbete som jag inte tror betalar sig. Vill man förstärka en befintlig fackverkstakstol måste man bygga om den, framför allt byta ut över- och underramarna mot grövre dimensioner. Även det är ett hopplöst jobb. I synnerhet när det är så trångt. En möjlig strategi är att vänta med balken tills det blir vinter. Mät takhöjden på några markerade punkter med lasermätare. Sätter det sig mycket (typ mer än 20 mm) så får du bedöma lämplig åtgärd då. Den hitre takstolen har väl ingen vägg att stödja sig på. Kontrollera om den har satt sig mer än de övriga.
 
  • Gilla
Dagsattfixa och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
1966 var det reglerna om snölast i BABS 1960 som gällde. För områdena invid norrlandskusten var snölasten 150 kg/m2, för övriga Norrland 200-300 kg/m2. Beräkningssättet idag är något annorlunda. Snözon 3 betyder att snöns värde på marken är 3 kN/m2 (≈ 300 kg/m2). Tar man hänsyn till formfaktorer mm så hamnar man på ett värde som inte behöver vara mycket högre än vad som gällde 1966. Har du uppgift på vad takstolen är beräknad för vore det intressant.
Det kan hända att din snickare är en person med erfarenhet som har gjort liknande operationer förr och därför föreslår balken. Jag tror dock inte att det kan röra sig om några stora nedböjningar. Det går givetvis bra att dubblera takstolarna. Bäst effekt får det om de nya hamnar mitt emellan de gamla. Men det är ett enormt arbete som jag inte tror betalar sig. Vill man förstärka en befintlig fackverkstakstol måste man bygga om den, framför allt byta ut över- och underramarna mot grövre dimensioner. Även det är ett hopplöst jobb. I synnerhet när det är så trångt. En möjlig strategi är att vänta med balken tills det blir vinter. Mät takhöjden på några markerade punkter med lasermätare. Sätter det sig mycket (typ mer än 20 mm) så får du bedöma lämplig åtgärd då. Den hitre takstolen har väl ingen vägg att stödja sig på. Kontrollera om den har satt sig mer än de övriga.
Tack så mycket för ditt utförliga svar.
Vi bor i Skellefteå, så viss risk att vi har talstolar som är beräknade för 150kg/m2 (plus formfaktorer mm). Jag vet inte vad de är beräknade för tyvärr.

Bild från vinden. Klaustrofobiskt och det kommer behöva skyfflas sågspån, men det går att skruva bort "väggarna" (som består av skivor) för att få in virke.
Bild på en trång vind med träkonstruktion, takstolar och isolering av sågspån.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tack för förslagen, jag kanske prövar att dubblera en takstol för att få en känsla för tidsåtgång. Är också inne på att det enda rimliga skulle vara att fästa den nya i den gamla. Känner också att jag borde använda liknande dimensioner så att inte den nya takstolen blir styvare och tar en större del av lasten än den gamla, det kanske kan leda till nån oförutsedd effekt...

Ja, en av takstolarna borde inte ha något stöd, jag ska kolla om den har satt sig. Sitter en uppspänd duk i taket just nu (original från 66) under råsponten så det är svårt att se, men jag ska ordna några mätpunkter.
 
Jag tror att det är en väldigt bra idé att mäta först. Fotot avslöjar att man har använt mycket bra virke. Fur med inslag av kärna och mycket få kvistar. Spikhålen kan göra att det har satt sig något, men mitt grundtips är att du nog inte behöver göra någonting. Kolla upp vad snickaren hade för grund för sitt förslag.
 
  • Gilla
Dagsattfixa och 1 till
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Jag tror att det är en väldigt bra idé att mäta först. Fotot avslöjar att man har använt mycket bra virke. Fur med inslag av kärna och mycket få kvistar. Spikhålen kan göra att det har satt sig något, men mitt grundtips är att du nog inte behöver göra någonting. Kolla upp vad snickaren hade för grund för sitt förslag.
Jag har gjort några mätningar nu
1A 2397
2A 2391

1B 2388
2B 2398

1C 2392
2C 2385

3D-modell av en husstomme med markerade mätpunkter och takstolar, avsedd för renoveringsplanering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Mellanväggen i mitten (2B) som består av en stor öppning innehåller inget som kan stödja speciellt mycket. Får ta bort väggarna och mäta igen sen. Sen blir det nya mätningar när allt är renoverat och en jämförelse med hur det ser ut i vinter.

Snickaren vill ha balk om de ska kunna lämna garantier på taket efter att de har tagit bort innerväggarna, tex så vi inte klagar om gipset spricker i vinter. Men de hade själva väntat med balken och åtgärdat vid behov, om det var deras egna hus.

Låter bra att virket ser fint ut! Skickar med några extra takstolsbilder också.
 
  • Träkonstruktion och takstolar i ett loft med spån på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vy under takstolar med synlig isolering och träreglar, potentiella mätområden för bygganalys.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Detaljbild av en takstol med synliga träspån och isoleringsmaterial vid en byggarbetsplats.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Takstolar och isolering i ett vindutrymme, anteckningsblock synligt i förgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har inga tips men tycker spontant att det verkar vara ett transparent och seriöst företag du har fått tag på.
 
  • Gilla
Dagsattfixa
  • Laddar…
Var finns 1C och 2C? Annars tycker jag mätningarna styrker att man ska avvakta. Genomgående hög kvalitet på virket.
 
  • Gilla
Dagsattfixa
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Var finns 1C och 2C? Annars tycker jag mätningarna styrker att man ska avvakta. Genomgående hög kvalitet på virket.
Ah, jag har lyckats byta namnkonvention i texten, såhär ska det vara:

1A 2397
1B 2391

2A 2388
2B 2398

3A 2392
3B 2385

Bra att veta. Tack för att du tagit dig tid att kolla igenom bilderna, det är uppskattat att få en andra åsikt.
 
Max 13 mm skillnad. Inte mycket att hetsa upp sig för när spännvidden är 6000 mm. Men mätningen ger en oslagbar information.
 
  • Gilla
Dagsattfixa
  • Laddar…
Tänk på att deformation i byggnader kan ta tid.
Att bara ta bort väggen och mäta kommer inte ge några svar.
Ett år kanske ger ett bättre svar.
 
  • Gilla
Dagsattfixa
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Tänk på att deformation i byggnader kan ta tid.
Att bara ta bort väggen och mäta kommer inte ge några svar.
Ett år kanske ger ett bättre svar.
Okej, intressant. Menar du på grund av att lasterna ändras under året (tex snölast) eller att det tar en stund för allt att "sätta sig"?
 
D Dagsattfixa skrev:
Okej, intressant. Menar du på grund av att lasterna ändras under året (tex snölast) eller att det tar en stund för allt att "sätta sig"?
Det räcker ju med att lägga en lång regel mellan två bockar för att upptäcka att den initialt säckar lite men att det sen tar tid innan den har "satt sig" maximalt.
Har ingen aning om tider här men trä är elastiskt och deformationer kan ta tid.

Inom metall och plast talar man om krympning, dvs långsam deformation under belastning.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.