Hej och hjälp!

Jag har klantat mig. Köpte en friggebod på Bauhaus av märket Luoman. En snickare fixade grunden och satte ihop huset. Resten skulle jag ordna själv. Underlagspapp sattes på taket men sedan inget ordentligt skydd. Jag trodde det var takpapp och tänkte att det klarar en vinter.
Nu är taket och huset blött och mina höns är inte nöjda. Här kommer då min fråga. Jag vill gärna lägga takpannor på huset men det är inte tillräckligt stabilt för det. Fick tips om att förstärka taket på insidan med reglar diagonalt och från golv till tak. Håller konstruktionen då? Sedan lägger jag takpapp, reglar och takpannor. Har massor av fina gamla takpannor som passar med alla andra tak i närheten. Enligt tipsaren torkar taket upp tids nog eftersom det blir en luftspalt mellan tak och pannor.
Jag har tummen mitt i handen men måste agera nu. Tror ni detta är en bra idé?

Tack på förhand!
 
Varför inte lägga plåt på taket istället? Lättare än takpannor.
För takpannor behövs en lutning på minst 14 grader (har jag för mig) och plåt klarat lägre grad antal.
 
Vad menar du med att huset och taket är blött??

Underlagspapp riktigt lagt borde kunna klara en vinter så det verkar som det även kan vara något annat fel.
 
Redigerat:
Nödlösningen just nu skulle jag tro är att borsta bort snön och lägga en presenning över som du surrar fast ordentligt. Sedan kan du göra en mer permanent lösning när det blir varmare ute.

Vad är det för takpannor du har? traditionella tegelpannor tror jag bör ha en lutning på minst 22º. Nyare kan det vara ok med 14º. Enklaste sättet att förstärka tror jag är att lägga reglar som läkt uppepå taket. Eftersom det är en friggebod antar jag att den inte är så stor. Därför borde det kunna bli starkt nog på det viset. I övrigt håller jag med om att det är enklare att få det tätt med plåt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.