Hejsan!
Mitt första inlägg här! Jag har tänkt bygga om min verkstad som har varit ett gammalt snickeri. verkstan är byggd runt ett gammalt garage. garagets yttervägg är nu en innervägg som avlastar takstols reglarna. Men min tanke är att tabort dessa bärande väggar så jag får en mer öppen planlösning. Dom röda sträcken på min ritning är vägarna som skall tas bort. Och det gröna sträcket är en balk jag vill montera för att avlasta tak reglarna. Dessa är raka reglar som löper längs med bredden på verkstan. alltså inga takstolar fackverk. med ett lätt plåttak ovanpå. Garaget är 8.7m brett. Jag är medveten om att 10m är långt utan stödpelare. Men det är viktigt med att jag får bort väggarna. Har ni några tips? vilken typ av balk? eller andra åsikter tankar!

Mvh Martin
 
  • garage.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan! Har testat programet men får det inte att fungera med min dator eller webläsare. Finns det någon som vill hjälpa mig med en beräkning?

mvh Martin
 
Ingen som kan hjälpa mig?

/Martin
 
martin_ts skrev:
Hejsan! Har testat programet men får det inte att fungera med min dator eller webläsare. Finns det någon som vill hjälpa mig med en beräkning?

mvh Martin
Programmet fungerar nog, men jag tror att ditt belastningsfall ligger utanför de dimensioner som de har som lagerbalkar.
 
Finns ingen som kan räkna ut en stålbalk då? Måste väl finnas någon som är kunnig inom ämnet här?:)

/Martin
 
Y
Sånt folk som arbetar med det har en viss titel. Minns inte riktigt vad. Kommer man på det så kan man ringa till sådant företag. Efter 3 försök kom jag till en super entusiast. Han tog sina gamla räkneböcker och kom hem och räknade lite. Mest berättade han om sina andra storverk dock men jag fick ju svar.

Jag tror dock, att man i stort sett kan mösa sig till en järnsäljare och bara be om den mest tåliga i-balken de har och ta den största man kan fåplats med utan att det ser dumt ut när man lyckas klä in den med gips osv.. För den lilla balk jag valde skulle hålla 3-4ggr mer än vad jag ens behövde..


Har för mig att folk tipsa mig om att Beijer hade något uträkningssätt... Eller om man går till typ XL-bygg, de räknar balkar också. Kanske inte metall men vem vet, kanske hjälper dig ändå.


Nu har jag iofs inga 10meter... Kommer bli endel last på pelarna.. är det stabilt under huset?
 
Hejsan!

Det är en stadig betonggrund så pelarna borde inte vara ett problem. Är det ngn form av bygg ingenjör. Vilka ska man vända sig till då?

/Martin
 
Y
Den jag hittade tillhörde något konsultföretag som beräknade arenor, industriella kranar osv.
De fick mycket jobb under snövintern då kommuner och annat bad dem komma och räkna på om deras tak skulle hålla.

en av mina gamla trådar där jag själv sökte svar
http://www.byggahus.se/forum/byggmaterial-byggteknik/140723-detta-med-metallbalk-mot-trareglar.html

jag vet, man körde fast ibörjan. men man kan säkert hitta svar i gamla ämnen om man söker på metallbalk eller något sådant.

Metallsäljarna har ju själva rätt god koll på vilka material som har bäst hållbarhet osv. XL-bygg säljer ju takstommar och annat som de räknar ut åt än så om de räknar ut vad du ska ha för träbalk då kanske det är lätt att hitta en metallbalk med tex dubbla hållbarheten..

Om man ska vara fanatisk så ska dessa målas med brandskyddsfärg, men de stackars träreglarna lär ju brinna upp före ändå tycker jag.
 
Redigerat:
Vilken snözon gäller?
Är takbalkarna 8,7 m långa och upplagda på tre stöd?
Plant tak? Taklutning?
 
Hejsan! yes det är dom men dom är skarvade i skarven vid väggen jag vill ta bort. dvs 3stöd. Det är ett plant tak med väldigt lite lutning kanske 5 grader svårt att uppskatta. Bor i västra götaland!

Mvh Martin
 
Hejsan! Det ser ut som att jag bor i snözon 2,5!

/Martin
 
OK, det ser ut som du behöver en stålbalk av dimension HEA280. Den är 270 mm hög, 280 mm bred och väger 76,5 kg/m.

Förutsätter att du inte riskerar tillkommande snö från intilliggande byggnader!!! I så fall gäller inte dimensioneringen.

/Granngubben
 
Hejsan! Jätte bra! har inget tillkommande från andra byggnader.Är detta en kvalificerad gissning från dig eller en uträkning? Du skall ha stort tack iaf: Ska börja leta Balk!

/Martin
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.