Våra matstolar ca 3-4 år gamla håller på att rasa ihop. Problemet sitter i stolsunderredet där benets fäste inte håller måttet.
Stolsbenen är avfasade så att de nästa har en triangelform.

Hjälp oss komma på hur vi förstärker fästningen innan ännu en stol gått sönder.
Alternativt tips om hobbysnickare i Stockholmsområdet?

Har kollat i möbelbutiker och stolsunderreden verkar inte vara en "lös" vara.

Här är några bilder på problemet.

Svart matstol med synligt skadat benfäste och avfasade ben som ser nästan triangulära ut.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Close-up av svart matstolsben med trasigt och otillräckligt fäste till stolsunderredet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Svart matstol med trasigt stolsben där fästet vid underredet har spruckit.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på svart matstolsunderrede med skadat benfäste och synlig sprickbildning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på avfasat svart stolsben med synlig spricka vid fästpunkten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på ett avfasat svart matstolsben med sprickor vid fästet, föreställande slitage och skador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Närbild på slitet stolsben med avfasad kant där det möter stolsunderredet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser tajt o bra snickrat ut, det är ju inte limningen som släppt utan träet som knäckts. Jag är inne på att det är felkonstruerat och skulle lämnat tillbaka där dom är köpta.

På dom där stolarna, är det någon förbindning vid rött streck? Eller det sitter ihop bara vid gröna streck, dvs två benpar skruvade fast i en ram? Om det är på det viset är den där fingerskarvsfogen rejält utsatt.

Närbild av svart stol med en knäckt fingerskarvsfog markerad med rött streck och skruvförbindelser med gröna streck.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Jag tycker det där ser alldeles felkonstruerat ut. Precis som så många andra moderna designade stolar.
De är gjorda för att säljas och inte för att sittas på.

Personligen anser jag att det skall finnas tvärslåar mellan benen på stolar.
 
  • Gilla
MultiMan
  • Laddar…
MultiMan
Som heimlaga skriver så ser det ut som en utställningsstol och inget som ska användas i dagligt bruk. Konstruktionen är alldeles för klen för det. Eftersom det saknas tvärslåar så blir brytkrafterna i den övre fogen väldigt stora och trät är för klent för att klara det. Hade behövt vara stål istället om man vill ha så slimmat.

Jag älskar att reparera och förbättra men i detta fallet hade jag reklamerat stolarna (om de är inom 36-månaderstiden). Om inte, köpt nytt som är avsett att brukas dagligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.