Hej, har nu äntligen börjat bila upp golvet i min källare. Tyvärr kan jag, som alltför många, konstatera att inte heller i mitt hus såg sulan ut som man skulle hoppas. Jag vågar inte som den ser ut bila bort hela kakan och gräva ut 200mm ytterliggare, då jag är lite orolig för jordtrycket på utsidan.

Bilderna visar (skiss + 2 bilder) hur den ser ut nu. Källarvägg_nu.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


IMG_2717.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3202.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Såhär har jag tänkt förstärka sulan:
Källarvägg_skiss_alt1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag är inte helt säker på hur nödvändigt det är egentligen, men jag är orolig för att stenen inte sticker så långt under där jag gräver, och att det är ganska ojämn tjocklek och bredd på stenraden. Min tanke är att bila upp 70-100 cm längs vägg i taget, gå ned en liten bit under nivå som jag tänkt gräva upp, gjuta med armerad betong (enligt skiss ovan).

Vad tror ni om detta? Någon som haft liknande förhållanden? Hur gjorde ni?

(jag kommer för övrigt också mura upp ett lager lättbetong också)
 
Redigerat:
  • Gilla
Gabsson
  • Laddar…
Hur löste det sig?
 
Hej, jag gjorde ungefär som jag beskrev, men murade upp invändigt med 70mm leca-block istf lättbetong, och fyllde de 10-20mm mellan gammal och ny vägg med fogskum (polyuretan).

Resultatet blev mkt bra, har numera ett isolerat källargolv med golvvärme, och klart bättre isolerade väggar.
 
Har haft nästan exakt samma förutsättningar här hemma förutom att jag bara kom ner 20 cm drygt inkl plattans tjocklek. Grävde ur 30 ton sprängsten, jord och sand ner till oschaktad mark och har isolerat med två lager XPS 300 och en diffplast. Passat på att byta alla avlopp och stammar samt dragit ner matning för vatten under isoleringen.

Nu funderar jag lite kring dräneringen som ska göras om. Tidigare dränrörs överkant började precis under den gjutna sulans nedre kant. Nu har jag ju i praktiken sänkt golvet eftersom i golvet räknas också isoleringen när man pratar dränering.

Men eftersom sulan står pallad på stenarna antar jag att jag kan gå djupare med dräneringen. Tanken är att lägga djupet så att dränröret nu hamnar närmare shacktbotten eller tom under den med ca 300 mm bankett (avstånd från stenarna) för att inte riskera sättningar. Sen lägga två lager isodrän utanpå.

Hur ser det ut hos er? Hur har du gjort med dränering?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.