Håller på att måla om huset där det finns en längsgående list som skyddas av ett metallbleck. Se bild.
Rödmålat trähus med stuprör, vit takfotsbräda, struktur på ytan, ute, dagsljus, ingen person synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Huset och även blecket målas med rödfärg. Min fundering är om det går att stryka ett tunnt lager linolja ovanpå som en slags förstärkning. Typ 20-30% olja resten terpentin?
 
Är det slamfärg så kommer den inte fästa på blecket eller listen linolja kommer inte förbättra fästet du kan måla plåten o listen med röd akrylatfärg istället
 
Som synes har jag redan strukit den med rödfärg. Men visst är det ett alternativ isf. Fast då lär det bli linoljefärg istället då resten av detaljerna har målats med det.
 
Vadmenar du med rödfärg slamfärg fäster inte på plåt o målade ytor
 
Bo arnold Bo arnold skrev:
Vadmenar du med rödfärg slamfärg fäster inte på plåt o målade ytor
Menar du att jag redan strukit den med slamfärg? Jodå, nog fäster det när man stryker den. Men jag är rädd att livstiden blir kortare på metallblecket än vad det blir på panelen.

Men min fråga var om det kanske går att få det att sitta lite längre genom att stryka lite linolja över för att sedan låta den oxidera och ge lite bättre fäste och skydd.
 
Mer linolja blir en sorts linoljefärg så det kan nog förlänga färgen. Testa med outspädd olja på en liten bit och se vad som händer. Mjuk pensel så att du intr gnuggar bort rödfärgen.
En variant är kanske att blanda ner pigment i oljan innan du målar eller slå I mer olja och pigment i rödfärg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.