Hejsan, jag och min sambo har stött på problem i våran husrenovering, vi genomför en takrenovering just nu pga det gamla var för dåligt. I samband med detta ville vi ta fram dom gamla timmertakstolarna och behålla dom synliga så vi kommer höja taket 220 mm med hjälp av 220*45 reglar.

Till problemet, iom att vi vill ha så mkt golvyta som möjligt oavsett om inte allt är möbleringsbart så rev vi två väggar och inuti dessa väggar ligger nån form av avlastande reglar för mellanbjälklaget, rummet under mäter ca 6 * 4 M.

Så det vi vill göra nu är att ta bort dessa reglar/balkar och ersätta med nåt som går att gömma i golvet utan allt för stora modifikationer.

I den enklaste av alla världar tänkte jag att man kunde använda nya reglar med motsvarande tjocklek som befintligt mellanbjälklag men lägga det tätare. Men, sen är jag ju heller ingen ingenjör så kan ju inget om hållfasthet, trycklaster etc.

Avlastningsbalken är 220*70*4100 MM och sitter injackad i yttervägg och ligger på en mellanvägg på undervåningen med en dörrpost i.

Mellanbjälklaget har dimensionerna 150*150*5930 och dom sitter injackade i väggarna och dom sitter med cc 1100 mm.

På undervåningen har vi en öppen spis mitt på innerväggen som vi gärna inte vill röra.

Bifogar även lite bilder med förklaringar på.
byggahus1.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
byggahus2.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
byggahus3.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Stort tack på förhand för alla svar.

Mvh/Henrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.