Vi har en farstukvist med ovanliggande balkong där grunden har sjunkit ner. Vi har lerjord och vid snösmältning blir det ganska blött i marken runtikring. De yttre pelarna vilar på en betongsarg som är av tveksamt utförande, denna har sjunkit ner i ytterkant så farstukvisten lutar.

Farstukvisten ska nu genomgå en rejäl renovering då den är i dåligt skick. Vi behöver byta ut bärande pelare och tralldäck på båda våningar, eg. bara taket ovan balkongen som vi låter vara.

Vi anlitar en snickare , vågar inte ge mig på detta själv.

Av 4 lastbärande pelare i utkant av farstukvisten så kommer de två mittersta att få ny förankring med gjuten plint ner till bättre djup, dessa pelare vilar idag direkt på mark (!) Snickarens tanke var att fortsätta låta de två yttre pelarna vila på sargen och inte göra om den. Men när jag provgrävt runtom så ser jag att den bara går 30 cm nedom marknivå..

Ska man köra på med ovanstående lösning och behålla bristfällig betongsarg på 2 av 4 bärande pelare? Eller behöver jag propsa på att grunden görs om så alla 4 bärande pelare är riktigt grundsatta? Går det på nåt sätt förstärka grunden med betong längre ner? Och kanske markisolera för att minska risken?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.