Vårt hus står på riktig skräpmark. Huset är på 1½ plan och uppfördes 1972 på en grundkonstruktion som är pålad med 9 pålar ned till fast berg (18 meter i snitt till berg). Marken runt omkring och under huset har sedan dess sjunkit rejält. Där det har sjunkit som mest är det drygt 1,5 meter det har sjunkit på dessa 40år. Den allra mesta sätningen har varit i början och det har sedan succesivt avtagit. Det finns en ganska omfattande geologisk utredning gjort i början på 80-talet som säger att sättningen från då (-82) fram till 2010 kommer vara 50-90 cm, mellan 2010-2050 5-10cm och efter 2050 kommer det vara försumbart.

Jag har bott här i två år och har mätt upp knappa 1,5cm som marken som mest har sjunkit. Grundkonstruktionen var från början en krypgrund men kan idag inte kallas något annat än en öppen plintgrund (dock på grova betongbalkar) eftersom marksättningen har gjort att luften numera friitt kan blåsa under huset.

Här är en snabb principskiss på hur grundkonstruktionen ser ut.
grund.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det är 450cm mellan de bärande betongbalkarna. Betongbalkarna är i dimension 100x800 och vilar på grova betongplintar som i sin tur står på grova betongpålar. Reglarna är på 60cc och i dimension 45x220.

Jag är inte ett dugg orolig över att grunden inte håller rent konstruktionsmässigt, Dock är spännvidden ganska stor för träbjälklaget och det skallrar i vitrinskåpen när barnen hoppar och leker. Det skallrar och man kan t.o.m. känna vibrationer när tvättmaskinen drar igång en 1600 v/min centrifugering. Värst är det i den ena delen där tidigare ägare har öppnat upp till en väldiigt öppen planlösning. Jag inbillar mig att innerväggarna stagar upp även golvet på bottenvåningen?

Detta stör jag mig på och tänkte att jag kanske kunde styva upp bjälklaget underifrån genom att sätta dit en extra bärlina mellan betongbalkarna (2 st alltså). Denna bärlina får sedan stå på stolpar som jag ställer på justerbara stolpskor som jag gjuter fast i plintar.

Min fråga är egentligen, vad tror ni om ideen rent allmänt? Och framförallt, hur fungerar en justerbar stolpsko? Kan man skruva upp den utan att lossa på stolpen som står i? Anledningen till den justerbara stolpskon är alltså för att jag förutsätter att marken kommer att sjunka ytterligare lite och att jag då ett par gånger per år får krypa ner under huset och spänna upp stolparna genom att skruva på stolpskorna!
 
Får du någonsin tjäle under grunden lär det inte vara klokt med plintar som inte bottnar på frostfritt djup. Du beskriver ju själv att du har en grund som luften blåser fritt igenom, då kanske husets uppvärmning av marken under inte riktigt fungerar och i värsta fall kan då dina nya plintar skjuta upp och lyfta och snedvrida huset. Det kanske är mycket osannolikt i västra götaland, du kan dina förhållanden bättre än jag.
 
Du kanske kan sätta 45x220 som du tänkt, men att inte förankra det i marken.
Fästa dem med vinkeljärn mot befintligt bjälklag för att få dem att samverka mer.
 
Kom på en annan sak (försöker tänka lite fritt).

Man borde kunna fästa en bärlina i betongbalkarna med överkant 220mm under befintliga bjälkar.
Lägga in en till bjälke under befintliga i bjälklaget för att göra en bjälke som är högre totalt sett, detta på samtliga befintliga bjälkar då.
Få de nya bjälkarna att samverka med de gamla genom att montera ihop dem med spikbleck på utvalda platser.

Dock kanske 220mm är lite överdrivet. Kanske räcker med 120 eller 145, vad vet jag.
Med en mindre dimension borde man kunna borra ett grövre hål som en skruvskalle går i, ta en mindre lång borr och förborra, skruva sedan upp nya bjälken i de gamla.
 
Jag har övervägt andra saker än stolpar på marken, men jag tror inte det går att få det i närheten av lika bra som med stolpar. Spännvidden är helt enkelt för stor, det är 10 meter långt tvärs golvreglarna. Är inte helt med på vad du menade JOW.

Angående tjälen så har jag också funderat på detta. Marken i grunden är täckt med ca 30 cm lecakulor och dessa isolerar väl hyffsat bra? Under detta är det åldersbeständig plast och sedan består marken av sand ca 50cm och därefter verkar det vara grovt stenkross (typ 0-300 fraktion).

Jag var nere och grävde tre hål idag och kom ner ca 65 cm under plasten, alltså ca 95cm under marken. Jag kan alltid skotta upp lite djupare med lecakulor runt plintarna. Tror ni det räcker? Vad är frostfritt djup egentligen? Jag bor strax utanför Göteborg.

Det är inte helt vidöppet någonstans men på två sidor är marken upppfylld så där är det tätt och på övriga två sidor har vi altaner av tryckt trall, dessa är ju inte direkt täta.
 
Mitt första förslag var att du skulle fästa en 45x220 vinkelrätt mot dina befintliga bjälkar på halva spännvidden.
Då det är svårt att få en stark infästning i ovanliggande bjälke så föreslår jag ett vinkeljärn på var sida om den nya regeln, dvs två st för varje bjälke den ansluter mot.
Detta för att få bjälkarna att samverka mer, dvs när du hoppar ner en av dem så kommer även de närliggande påverkas i högre grad och hålla emot nedböjningen.

Mitt andra förslag var att du skulle fästa en bärlina på insidan av dina betongbalkar dvs vinkelrätt mot dina bjälkar.
På denna skulle du sedan lägga en 45x220 som löper längs med dina befintliga bjälkar, rakt under.
Om du då kommer åt att fästa ihop din befintliga bjälke med den nya på ett bra sett (ett gäng spikbleck) så kan du nästan räkna det som en 45x440 vilket bör fungera utomordentligt på 4,5m spännvidd.


Mitt tredje förslag var att du skulle skruvlimma till exempel en 45x95 på undersidan av varje befintlig bjälke så skulle du skapa dig bjälkar som är 45x 220 + 95 dvs 45 x 315 istället för 45 x 220.
Då får du en starkare bjälke som kanske passar bättre till din spännvidd på 4,5m.

Jag vet inte hur jag kan förklara det mer ingående. Funkar det inte nu får jag väl rita en bild... :)
 
Ja, och om det är 10m tvärs golvreglarna så går du väl sätta 3st på 5m så du får ett överlapp i skarven.
 
Redigerat:
harry73
Alla extra belastningar du sätter på marken gör att de geotekniska beräkningar inte längre stämmer och du får lokallt större sättningar. Hur stor dessa extra sättningar blir beror på vad du har för mark.

Om du skulle sätta extra plintar, är det bra att de har en stooooor fot så att belastningen fördels ordentlig på marken. Sen är det bra att se till att de hamnar på en tjälfri djup (om du har mycket tjäle)

På dina plintar kan du montera störrar som de använder i byggbranchen
P1080894.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


De behöver inte bära golvet, bara ser till att golvet inte rör sig när man belastar den, så det borde räck att skruva fast dem utan att använda för mycket kraft.

Sen är det intressant att veta vad hände med marken innan de började bygga. Jag antar att de höjde marken (vad är tjälfarlighetsklassen av fyllnadsmassor?) och jag antar att de sänkte grundvattennivån. Båda saker är viktig för att bedömma hur mycket tjälproblem du kan få
 
Har tyvärr inte fullständig dokumentation men så som jag förstått det så är området en gammal sjöbotten som det före husen byggdes odlades äpplen på (alla gator har äpplesorter som namn). Området översvämmades delvis av en intilliggande sjö när det regnade mycket.

När området skulle bebyggas dränerades det och det fylldes upp med fyllnadsmassor. Tydligen så "överfyllde" dom med upp till 2 meter över projekterad höjd och lät det sedan sätta sig i 1 år innan man började med byggnationen.

Så som jag har förstått det har marksättningen berott på att grundvattnet har sänkts långt mer än beräknat och att bärigheten i lerlagren därför har försämrats.

Jag vet att vissa gator och även tomter har fått höjas i efterhand (efter en förlikning med byggherren, Skanska), jag är rätt övertygad om att min tomt är en av dom som höjts. När jag grävt ute på tomten så har jag ca 50 cm matjord, därefter är det en markduk och under denna är det lecakulor. Jag vet inte hur djupt med lecakulor det är, men troligen ganska djupt. Jag såg när dom grävde i gatan förra året (precis utanför min tomt) och ca 50cm under asfalten var det ett skikt med lecakulor som såg ut att vara nästan 1 meter djupt. Uppfyllningen av tomten är troligtvis gjord någon gång i mitten på 80-talet.

När jag nu grävt hålen under huset så verkar det under ett ca 50 cm tjockt sandskikt vara fyllt med sprängsten. Ovanpå sanden ligger plast och ovanpå plasten ca 30 cm lecakulor. Grunden känns snustorr men en bit ner under plasten så var sanden rätt fuktig.
 
Jag tycker fortfarande att mitt tredje förslag är bäst, då man inte behöver bekymra sig om att skruva upp stämp över tid, man gör en lösning som är permanent på en gång.
Man slipper gräva under, man slipper plintar..
Man kan prefabricera reglar, borra hål på cc30, köpa långa skruv, limma o skruva, klart.
 
JOW skrev:
Jag tycker fortfarande att mitt tredje förslag är bäst, då man inte behöver bekymra sig om att skruva upp stämp över tid, man gör en lösning som är permanent på en gång.
Man slipper gräva under, man slipper plintar..
Man kan prefabricera reglar, borra hål på cc30, köpa långa skruv, limma o skruva, klart.
Jag fattar hur du menar, jag har bara svårt att tro att man får samma effekt. Dessutom gissar jag på att golvreglarna inte är helt spikraka efter att i 40 år varit belastade och med en spännvidd på 4,5 meter. Svårt att skruvlimma något rakt längs med dessa ej så raka reglar.

Stämp har jag för övrigt övervägt, men dom är så förbannat dyra.
 
Nu har jag grävt 110 cm ner i leran! Ja det är lera, först trodde jag det var sand och eventuellt är det så högst upp, men ju djupare jag kom desto mer lerliknande var det. Stora stenar blandat i leran dock. Var ett sjukt träningspass att komma så pass djupt ner. Sista 20 cm grävde jag med handspade liggandes hängande ner i hålet. Har gjort som en urgröpning åt sidorna längst ner för att få till en liten platta längst ner så att inte plinten sjunker i leran.

Tror detta kommer bli bra! Hade det inte varit för er hade jag nog aldrig grävt så djupt. 110cm sand/lera + 30 cm lecakulor ska nog väldigt mycket till om tjälen skall komma under. Detta är under huset så riktigt så kallt som utanför blir det nog inte i snitt heller. Dessutom Göteborg, vi får ju inte ens tjäle öht. vissa vintrar.

Återkommer när det är gjutit och klart, ska försöka fota lite också!
 
Hur tänker du justera trycket uppåt från plinten sedan?
Någon grov gängstång, mutter, bricka, stålrör som vilar på muttern?

Jag kanske minns fel, men justerbara stolpskor är ju bara justerbara tills att man skruvas fast något i skon, då skon snurrar med när man justerar?
 
De jag har köpt snurrar inte skon när man justerar uppåt. Kanske kan man inte tvinga stolpen uppåt med flera hundra kilos tryck, dock tror jag inte det behövs eftersom dom inte skall bära något, bara minimera dynamisk nedböjning (heter det så?).
 
Ok så bra då! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.