Någon som vet om man kan förstärka en HEA / HEB balk genom att svetsa in fler "liv" i balken? Ska bygga en travers i garaget som har en spännvidd på 7m. Har haft en ingenjör som räknat lite och en HEB 200 balk skall funka, då ligger den med max 1 tons last inom 1/500 dels nedböjning vad jag förstod av det hela. Håller på att leta en lämplig balk beggad, men just HEB 200 verkar dåligt av, vet av en HEA 180 balk, och funderade om det går att förstyva upp denna med extra liv i balken? Tänkte om jag skulle klippa till på balken medans den finns, får räkna sen på hur tjocka liv som måste monteras, om det nu funkar på det viset alltså...
 
Redigerat:
Hej!

Det skilljer ju rätt mycket i böjmotstånd mellan HE 180 A och HE 200 B.
HE 200 B har i princip dubbla böjmotståndet som HE 180 A balken. Sen blir det ju väldigt mycket svetsning om du ska in med 2 liv till i balken. Dessutom så är det ju flänsen som ska hålla emot böjningen, livet ska bara hålla flänsen på rätt plats.

Är det nån balk som ska besiktas? För jag tror båda balkarna håller för din belastning. Glöm inte att kolla hur traversen fäster i balken, den borde inte passa både HEA o HEB balk pga helt olika utseende på flänsen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.