Har börjar skissa på vår planlösning och vill gärna höra era kloka synpunkter.

Lite info

Detta är bottenvåningen och ovanpå den ska det vara 3 barnsovrum, ett lekrum och ett badrum. Trappan är tänkt att vara i hallen.

Husets framsida är rakt i norr.

De 2 små rummen är toalett och klädkammare.

Huset är 11,5 m * 7,5 m (innermått)

(Kanske ni ser att mina kunskaper i SketchUp inte är så bra än :) )
 
  • planlösning 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om det i rosa i den öppna lösningen är köket så ser det väldigt litet ut. Om fönstret är ett 11/13 så ser det inte ut att vara mer än runt 140 cm i "U" delen, tycker jag iallafall känns lite trångt.

Lite personliga reflektioner:
-Om det lilla rummet som är ut mot entrehallen är toaletten och inte en klädkammare. Var är det tänkt att man ska hänga av sig kläder?

-Trappa i hall. Ja jag vet att det är lite av svensk standard att ha trappan i hallen. Personligen så tycker jag att trappor i hall bara brukar bli en transportsträcka, när en trappa faktiskt kan vara en fin inredningsdetalj. När vi var i tidigt skede av husritande mm så var vi inne på att ha ett 1.5 våningshus med förhöjt väggliv. Då satt vi med problematiken att bestämma var vi skulle ha trappan. Det första vi tänkte var hallen, just eftersom i princip alla väljer att lägga den där. Men sen gjorde vi ett "rörelseflöde" för att se var trappan borde vara. Vi kom då fram till att för oss och framtida barn så passade sig bäst att ha trappan så att den kom ner mellan vardagsrum och kök. För om man tänker som så så är det där man behöver röra sig mest (frukost, luncher/kvällsmat, tv tittande, socialt umgänge) och inte i hallen där man i princip bara rör sig in och ut ett par gånger om dagen. Dessutom om man har en trappa som går ner i de sociala ytorna så blir det i sig ett incitament att göra en riktigt snygg trappa. :)

-Läget på huset. Nu vet jag inte om du menar att framsidan är entrén eller där du har burspråket. Oavsett det ena ligger i syd och det andra i nord. Känns som att det blir väldigt lite med ljusinsläpp i huset. Du jobbar i sketchup. Ställ in i programmet var i Sverige du befinner dig samt riktningen på huset. Sen kan du "stå" inne i huset och se om det blir tillräckligt mycket ljus. (Brukar iofs se mycket ljusare ut i sketchup än vad det hade varit i verkligheten). Om entré sidan är i norr så hade jag sett till att ha mer fönster i vardagsrumsdelen för att släppa in kvällssol även på vinterhalvåret.

Glöm inte att spara undan ditt första utkast, man (eller åtminstone vi) ändrar sig många gånger innan man kommer fram till det hus det verkligen blir och då kan det vara roligt att gå tillbaka och se hur man tänkte. :)
 
Trappa i hall II: Ofta brukar trappen dessutom vara placerad så att man måste passera dörren, och så drar man med sig sand och smuts i huset.

Du har två rum med två dörrar, tänk på att dörrar tar mycket väggyta och att rummen kan bli svårmöblerade.

Jag satt själv och ritade planlösningar förut. Det är jättesvårt :)

/fredrik
 
Köket. Jag har bara ritat det som 120 i u-delen. Ojdå. Det är vist för lite. Ska ändra.

Jag skulle oxå vilja ha en snygg trappa på ett annat ställe, men det är inte så lätt att få in. Det tar så mycket plats.

Ja, jag vet att det tar mycket plats med dörrar, men i vårt hus nu har vi så att man kan gå runt på ett ställe och det gillar jag mycket. men jag kanske ska skippa dörren från köket till tvättstugan i alla fall. Behöver ju mer bänkyta.

Ja, burspråker ät åt söder. Det är alltså 1 dubbeldörr och 4 fönster rakt åt det hållet. För lite? Vill helst inte ha fönster så att ljuset komme rin rakt på tv:n.

Det finns en meter mellan ytterdörren och toalettdörren där jag tänkte ha hatt och skohylla. Hade ju inte skadat att ha mer men...

Den fula väggen bakom trappan är där för att vi behöver fler väggar att ställa möbler mot. vårt piano t.ex. Fast jag tycker egentligen inte att det är någon bra placering.

Fattar inte riktigt hur jag gör för att placera kameran eller ställa in var i sverige jag befinner mig. :(
 
Jag skulle byta plats på klädkammaren och toaletten så att toaletten amnar mot ytterväggen och får fönster. Jag skulle också flytta dörren på toaletten till hallen.

Det där med gå runt tycker jag också är vikttigt, fast med er planlösning blir det lite krystat. Men om ni gör något kul av en kombination av trappan och öppenspisen mitt i vardagsrummet kanske? Så kan man gå runt dem?
 
Toaletten är den som är mot ytterväggen och har fönster. Och 2 dörrar så att man kan gå in och duscha på morgonen från sovrummet och även gå in från hallen.

Ska se om jag kan få till nån lösning med trappa och öppenspis i mitten, men det är lite svårt. Jag vill att man ska kunna duka långbode för helst minst 20 pers. (i vårt nuvarande hus kan man sitta 24 utan problem. ) Och så vill jag att man ska kunna titta på brasan gåde från soffan och matplatsen.
 
För att ställa in var du bor gör så här i sketchup.
Under menyalternativet "Window" så väljer du "Model Info" sen väljer du "location" Ställ in land och närmsta alternativ i listan för stad. Sen ställer du in "North angel" och väljer "show in model"
Därefter så kan du leka runt med månader och tidpunkt för att se hur ljuset kommer in.

Det finns en liten gubbe som står på ett rött X i verktygsramen. Trycker du på den och på en yta inne i huset så kan du ställa dig där.

Skickar med ett exempel på hur man kan lösa "rotationen" i huset samtidigt som man har en trappa placerat centralt, med en fondvägg bakom.
 
  • trappa_exempel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hejsan,

min första reaktion är det lilla ljusinsläpp du har i huset - framför allt i väster, där finna inget fönster alls. Vi har fönster runt hela huset och kvällsolen (i väster) ger ett väldigt vackert och varmt sken in i rummen.

Jag tycker att det är trevligt med morgonsol i köket - så varför inte flytta köket till östra delen av det stora rummet?

Tänk på att burspråket, som är placerat direkt i söder kommer att bli väldigt varmt och ljust, så det kanske är jobbigt att sitta där utan att dra för gardinerna.... vilket är synd. detta kan i och för sig avhjälpas om man väljer att bygga ut ett tak framför burspråket, eller varför inte en överskjutande balkong?

Tycker som tidigare inlägg att köket är alldeles för litet.

Klädkammaren borde kunna nås från hallen - tror det är väldigt praktiskt.

Lycka till!

// Snäckan
 
Jag tänkte ha garderober i tvättstugan för ytterkläder, och kanske även under trappan. Klädkammaren kommre nog behövas för kläder, resväskor och annat som man vill ha från sovrummet. Vill även ha hallspegel där, så helst ingen dörr.

Vill gärna ha fönster även i väster, men det får nog tyvärr bli sånna där trista låga fönster dom man har mellan över och underskåp. Fast jag inte gillar sådana. :(

Japp köket ska breddas. Tror ni man kan flytta bardisken ända ut till där burspråket börjar eller kommer det att kännas för trångt vid matplatsen då? Vill att man ska kunna servera mat där när man har "gående bord" Hm. Det går nog inte. Måste bredda hela huset :(

Hm, ja kanske det blir för varme i matplatsen :( Men bra tipps med äverskjutande balkong eller ett ordentligt takutsprång .

Jag förstår hur du menar med trappan, men det tar ju mycket mer plats om man sätter den mitt i rummet. Man måste väl ha minst en meter runt om? Och vist hade det varit läckert att ha en trappa som går runt om den öppna spisen, men det är svårt att få till det utan att den kommer jätte långt från soffan. Synd om man inte kan se elden därifrån.
 
Ett annat alternativ är som snackan68 sa. Flytta köket till öster och då kan du bygga det i vinkel mot sovrumsväggen (typ kyl frys och hörnskåp där). Vilket innebär att du får skippa U köket, men o andra sidan så får du en fin öppen lösning där du får frukostsol och allt. Och då känns det som du har plats till ditt långbord för 20 personer. Sen hade kanske inte jag prioriterat just att kunna ha långbord. För det känns som att det kanske sker max 2% av all tid om året som man har detta behov. Resterande 98% så är det ni som ska leva i huset som ska ha prioriteten.

Om du ska ha U kök. Tänk då på att det ska vara tillräckligt mycket plats att röra sig på även om diskmaskinen står utfälld.

Om du väljer alternativet med köket i öster och skippat U så lär du få plats med att ha pianot någonstans på västsidan.
 
I vår planlösning ligger köket där du har planerat ditt sovrum. Vi har 11 m på oss att göra långbord om vi vill (och flyttar på sofforna). Hörnet på vår matplats är åt söder.
 
  • untitled3.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det var fin planlösning, men det finns ju inget sovrum på bottenvåningen som vi har tänkt oss. Och trappan kommer upp i slutat av huset. Vi tänkte ha sofrum i båda änarna och lekrum i mitten. Man vill ju inte ha trappan upp i ett sovrum.
Och tvättstuga i hallen ??
 
Nej, det är ingen tvättstuga i hallen, det är någon form av garderob :)
Tvättstuga ska vi ha i källaren. Vårt hus är lycklig innehavare av både källare och övervåning, så vi behöver inte ha varken sovrum, klädkammare eller tvättstuga på bottenvåningen.

Men en L-formad kök-matplats-vardagsrum-variant, skulle antagligen fungera för er också. Och så kan ni ha de andra rummen på andra sidan.
 
ja det är sant.
Jag håller på med en sådan lösning oxå. problemet är att jag inte vill komma in rakt in i soffgrupen när man kommer in. Det gör man ju inte i din planlösning heller om man hade flyttat dörren till mitt på huset (fast jag gärna har den i sidan för att det blir närmre till bilen) Men det blir lite mycket inödig yta i mitten av huset. Speciellt om man som jag vill ha lägga matplatsen i ett burspråk. Många krav... :)
 
Då kanske det är där trappan ska stå? Mellan dörren och soffan, på den "onödiga" ytan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.