Mina föräldrar har fått en lägenehet som nu renoveras. Det är så många tele-jack o så fula kabeldragningar att jag vill att de skall bort innan målaren kliver in.
Hur vet jag var första jacket sitter? Då det är ett sånt virrvarr av kablar så ser jag inte var inkommande kabel är någonstans. Kan man genom någon uteslutning fixa så man hör/ser det?
 
Koppla bort ett uttag dom som fortfarande fungerar ligger före, koppla sedan bort ett till som fungerar osv. till sist har du bara ett som fungerar och det är det första uttaget.
 
Första uttaget brukar ofta (men inte alltid) ha en annan typ av kabel.. (svart markkabel) iaf i villor.
 
Men nu skrev TS uttryckligen att det rörde sig om en lägenhet...
 
...och då brukar oftast första jacket sitta i hallen.
 
Leta i närheten av elcentralen (som också brukar sitta i hallen). Fråga också fastighetsskötaren så får du facit.
 
OM det är vanlig svensk seriekoppling så lossa alla trådar som är kopplade till de 4 övre skruvarna, rör inte de nedre. nu har du ett jack som fungerar=första.
 
prototypen skrev:
OM det är vanlig svensk seriekoppling så lossa alla trådar som är kopplade till de 4 övre skruvarna, rör inte de nedre. nu har du ett jack som fungerar=första.
Tack för svaren!
Så m.a.o. är alla jack som ligger efter kopplade på de 4 översta?
 
Fabrikör Stava skrev:
Tack för svaren!
Så m.a.o. är alla jack som ligger efter kopplade på de 4 översta?
Jag besvarar mig själv (tänkte till när jag borstade tänderna).

Nej, men kan man säga så här?

Det jack som ligger sist, är det bara inkopplat på de understa?
 
Så ska det vara, in nere och ut till nästa uppe
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.