Hej!

Försöker förstå mig på förra ägarens värmelösning. Idag värms poolen enbart med solpaneler som sitter på vårt hustak.
Mellan rören som går upp respektive ner från taket sitter det en ventil enligt min skiss. Jag kan inte förstå syftet med denna?

Att det skulle vara någon bypass känns orimligt då flödet inte skulle förändras vare sig jag lät den vara öppen eller stängd. Eller tänker jag fel?
 
  • Schematisk illustration av poolcirkulationssystem med pump, sandfilter och solfångare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Öppet skrovutrymme i båt med bränsletank, rör, kablage och elektriska komponenter.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H
Ja det är en bypass för att se till så du inte får för högt flöde genom slingorna.
Har lika på min.
Sen har jag en regler ventil efter filtret där jag har en sensor som känner av när luft tempen är lägre än vattnet.
Då slår den av sol slingorna så de inte kyler vattnet istället.
 
H Hallerudsbo skrev:
Ja det är en bypass för att se till så du inte får för högt flöde genom slingorna.
Har lika på min.
Sen har jag en regler ventil efter filtret där jag har en sensor som känner av när luft tempen är lägre än vattnet.
Då slår den av sol slingorna så de inte kyler vattnet istället.
Intressant, jag kan bara inte förstå hur vattnet skulle kunna flöda i den riktningen utifrån hur det är utformat. Men du har säkert rätt!

Vad skulle det innebära att ha ett för högt flöde genom slingorna menar du?

Mvh
 
H
För högt flöde så hinner inte vattnet dra nytta av solvärmen.
Även att pumpen kan dra lite mer ström då trycket kan öka lite.

så som jag har det kopplat.
Pool, in i pump filter 3 vägs ventil där det vid soligt går in i solslingan med bypass och genom värmepumpen och in i poolen.
Är det kallare i luften än vattnet slår min 3 vägs ventil över och skippar solslingan, rakt via filter in i luftvärmepumpen även den med bypass för att utnyttja den med lägre flöde
 
H
Den bypassen på solslingan öppnas lite för att du ska få rätt flöde genom slingan. Alltså inte fullt öppen.
Lite vatten går då i bypass för att få lägre flöde
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.