Hej,

Jag skall kakla badrummet och det är inte första gången. Men finns det något riktigt bra knep för att få första raden i våg. Jag har sett "proffs" palla upp en bräda med kakelplattor och lite kilar, men det känns både krångligt och riskabelt. Att börja med andra raden och skruva en bräda under är både enkelt och bra men det blir hål i tätskiktet. Finns det nåt enkelt och smart knep?

Tätskiktet i det här fallet är en ny våtrumsmatta.
 
Åsa Lund
Proffsen ser till att ha hela plattor upp mot taket istället. Mäter sig ner en bit och börjar sätta från 1 1/2 meter över golv och går neråt. Sen sätts översta delen.
 
Krilleman
Många kakelsättare kör krysslaser, ritar med blyerts och kaklar efter det.
 
krilleman_215 skrev:
Många kakelsättare kör krysslaser, ritar med blyerts och kaklar efter det.
...så gör många glada amatörer också.....ju gladare man är desto fler streck får man rita för att det ska bli rakt.
 
limma en läkt med limpistol efter laser som du sedan ställer första raden på. Visst lite pyssel med att limma läkten. Men när den väl är på plast är det rena barnleken att sätta kakel.
 
Jag kör med färdigblandad fix och är orolig att plattorna skall glida ner därför tänkte jag ställa första raden jag sätter på en ribba. Rita streck som sen täcker över med fix verkar svårt och hjälper inte om plattorna glider.

Åsa: Med hel platta upptill så behöver man bara skära nertill, vilket är perfekt om man ansluter mot klinkersgolv. att börja på golvet funkar inte heller eftersom det sällan är vågrätt med tanke på fall. Jag har plastmatta på golvet och vill inte ha en skuren kant längst ner. Det blir fult och vasst.

Limpistol låter som det kan funka rätt bra om inte ribborna är för långa eller tunga. Bra tips!
 
VI kilade fast en regel

DSC_0374.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Hammie och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Det förstår jag då, såg ingen text om plastmatta så jag utgick från klinker...
 
Jag kör med kakelstöd, rätskiva och laser.
1647_14eba65a8b0ea4aa59ee63e34a25dbd0.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kör med fattigmansvsrianten med rätskiva som pallras upp med vad som nu finns tillgängligt vilket brukar innebära en hög plattor, lite kilar osv. Inga hål och enkelt att slita bort
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Jag lade en bräda på golvet och pallrade upp till rätt höjd. Ingen fastsättning alls.
 
  • Gilla
Snickers88
  • Laddar…
D09
Samma här

Krysslaser för att väga in en bräda, lös mot väggen och sedan kakla från det.

Kör med kryss emellan för fogarna och stämmer av att man är på rätt väg

Som jag förstått det så minskar man "risken" att göra fel om man börjar i mitten och utåt då man halverat ev fel vinkel.
 
  • Gilla
setfan
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.