Hallå forumet!

Då det finns mycket kompetens i forumet, och jag fått god hjälp och stöttning från er vid tidigare tillfällen, vänder jag mig till er okända online-medmänniskor än en gång.

Kort sammanfattning för den som inte orkar läsa igenom min utförliga textvägg:
Nyinflyttad och har hittat silverfiskar i lägenheten, aldrig haft det i en tidigare bostad. Äcklad och förfärad trots att det är extremt vanligt. Bästa åtgärderna? Hur stor kan silverfiskhärden vara (inom loppet av en vecka har vi sett två levande och efter sprayning 4 döda)? Vad förvänta sig? Tips på ytterligare åtgärder?


Bakgrundsfakta:

Flyttade i juli från hus till lägenhet. Sålde huset pga. sättningsskador som vi kände var för övermäktiga att oss an. Planerar för nybygge inom ett par år.

Föregående hyresgäst hade lämnat lägenheten i en sanitär olägenhet, efter mycket om och men (och med tips från er) så fick vi bort både smuts och stank (hyresbolaget/förvaltaren var inte särskilt hjälpsamma eller tillmötesgående, tyvärr). Mer om den proceduren finns i denna tråd: https://www.byggahus.se/forum/threa...ket-matos-sanering.524164/page-5#post-5841013

Samtliga ytskikt är relativt fräscha, inga större skador eller slitage, ganska förväntad standard på en lägenhet från 2013. Det var mer ingrodd smuts och stank som var problemet när vi flyttade in. En utomeuropeisk familj bodde här innan oss, de hade bott i lägenheten i åtminstone 4 år. Stanken kom troligen från annorlunda matlagning jämfört med traditionellt svensk/europeisk, och kanske andra rutiner vad gäller städning, användning av god ventilation/vädring osv. Men som sagt är både stank och smuts åtgärdat. (Rasistiska kommentarer undanbedes!)

När det väl började kännas helt okej med lägenheten upptäckte vi att det fanns silverfisk här i samband med ett nattligt toalettbesök! 😩

Bostadsfakta:

Lägenheten är uppförd 2013 och består av 6 lägenheter. Viss ombyggnation gjordes omkring år 2020. Från början var det 8 lägenheter, nu är det som sagt 6 st. Två jättestora 6 RoK, och resterade 4 är på 2-3 RoK. Hela fastigheten är i två våningsplan, trähus, FTX-ventilation, byggd på platta på mark. Vår lägenhet är en 6:a, 168 kvm fördelad på två våningsplan, omfattar 25% av hela byggnaden. I dagsläget bor det svenska familjer/par i samtliga lägenheter. Migrationsverket har dock nyttjat hela, eller en del av fastigheten, i samband med att fastigheten var nybyggd.

Problemet:

Som sagt upptäckte vi att det fanns silverfisk i badrummet här om natten. Det var bara en jag såg vid det tillfället, men en är en för mycket. Två nätter senare dök det upp en till. Under mina år har jag aldrig stött på silverfisk i min egen bostad, oavsett om jag bott i hus eller lägenhet. Jag är en nattuggla av rang, så borde ha stött på silverfisk tidigare om jag haft det i någon föregående bostad. Jag vet att silverfisk är extremt vanligt och att även den mest nitiske städaren kan ha det hemma, men äckelfaktorn kvarstår. Jag kan gärna ha spindlar i hemmet, men silverfisk... URK!

Vi fick klisterfällor från fastighetsskötaren, de har inte gett något resultat. Passade på att fråga när de besökte oss för utlämnande av fällor (samt byte av kylskåp) om det fanns känd förekomst av silverfisk i denna byggnad, de svarade nej, men att det finns silverfisk i några andra lägenheter i deras bestånd.

Då klisterfällorna inte gav något resultat (fällorna är ju ingen behandling, men ska fungera som en indikator på förekomst/mängd), så valde vi att påbörja spraya med Kvitt insektsspray. Har även hört gott om Neudorffs Ohyra Effekt, men Kvitt ska vara en motsvarande produkt innehållandes samma mängd Pyretrin (0,4%). Har ändå beställt Ohyra Effekt som kommer på posten inom kort.

Sprayade Kvitt-sprayen i badrummet (enda stället vi sett silverfisk), i hallen utanför badrummet samt i tvättstugan. För information så var tvättstugan innan ombyggnation ett badrum med tvättmaskin och dusch. Tvättstugans ytskikt renoverades inte vid ombyggnationen, utan duschväggar, toalettstol och duschblandare monterades bort, och rörgenomföringar och dylikt pluggades/fylldes igen. Den föredetta duschens golvbrunn är kvar på samma plats som tidigare. Således kändes tvättstugan som ett riskområde för förekomst av silverfisk.

Morgonen efter sprayning såg vi två döda silverfiskar. En i badrummet och en i tvättstugan. Sambon tyckte att silverfisken i badrummet såg ovanligt stor ut, men han kunde inte bedöma om det var en långsprötad eller vanlig silverfisk. Jag hann inte se den innan han torkade bort den. Den i tvättstugan var mindre, troligen vanlig silverfisk enligt min lekmannabedömning.

Har sprayat lite till efter första sprayningen. Framförallt har fokus varit på att spraya i golvbrunnen och i duschzonen då jag tänker att en del av giftet spolas bort i samband med dusch. Två dagar senare såg vi ytterligare två döda/halvdöda. En i badrummet och en i köket. Tvättstugans dörr är i anslutning till köket, och då vi inte sprayat i köket så antar vi att den halvdöda silverfisken tagit sig ut från tvättstugan och vidare till köket (de behöver ju komma i kontakt med giftet för att dö).

Frågeställning:

Även om det var skönt att se att det inte låg 20 st döda silverfiskar på golvet så är jag ändå förvånad över att resultatet var så litet. Borde det inte vara fler? Jag som överanalyserar allt undrar ju om det finns silverfisk i övriga bostaden, speciellt om det även finns långsprötad variant (sambon tyckte ju att en såg ganska stor ut...). Eller är "invasionen" kanske inte så stor? Eller ligger det massvis med döda silverfiskar i golvbrunn och bakom lister som inte orkat ta sig ut efter sprayning?

Som sagt är jag tokäcklad!!! av dessa kryp och vill bara få bort allt! Stressen över situationen blir inte mindre då vi fortfarande har ouppackade flyttlådor utplacerade i lägenheten och jag är rädd att lådorna invaderas av krypen. Grundlig städning blir även den lite försvårad då vi är mitt uppe i flytten och bostaden ser ju ut som den gör vid en pågående flytt. Normalt sett är vi en väldigt renlig familj som städar regelbundet samt håller mycket god hygien, men man har ju fått tumma på städrutinerna när man lever i flyttkaos under dessa veckor.

Även om det enligt Kvitt-förpackningen var rekommenderat att sprayning kan göras med en veckas mellanrum har jag sprayat dagligen i framförallt golvbrunnar i badrum och tvättstuga (som sagt kanske giftet spolas bort efter dusch, och handfatet i tvättstugan som används varje dag ansluter till samma avloppsledning som den gamla duschgolvbrunnen), samt adderat lite extra vid tröskellisterna. Har nu även sprayat i en del av köket med tanke på att en halvdöd sågs i köket utanför tvättstugan.

Jag går i tankarna om att spraya listerna i hela lägenheten, men har hejdat mig - än så länge... Och dessutom är ju lägenheten ganska stor...

Kan det vara så att vi bara har ett fåtal silverfiskar här? Man läser ju om personer som har enorma mängder i sina hem och hittar otroliga mängder efter bara en sprayomgång. Vad ska jag förvänta mig? Har ju aldrig stött på dessa odågor tidigare!

Jag vet att min enorma äckelkänsla och oro är överdriven. Jag vet att det kanske är snudd på överdrift att tänka i dessa banor efter bara någon enstaka silverfisk. Samtidigt tänker jag, har vi sett totalt 6 stycken (levande och döda) på knappt en veckas tid, så finns det ju sannolikt många fler i skrymslena.

Slutligen, vi har inga husdjur och våra barn är så pass stora nu (inga bebisar eller småbarn som käkar skräp och smulor från golven). Även om Kvitt-sprayen ska vara ofarlig för människor så har jag givetvis inte sprayat när barnen varit i närheten eller i samma rum.

Tacksam för tips och stöd till en övernojig och snudd på neurotisk mamma. 😖
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Bästa åtgärderna?
Ett glas rött och en mysig film kanske? 🤔
 
  • Haha
  • Gilla
Anders.o93 och 5 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Ett glas rött och en mysig film kanske? 🤔
Hade det varit så enkelt så ... Men hjälper tyvärr bara tillfälligt. ;)
Hade kunnat nog köpa flera fina flaskor rödvin för den summan jag lagt på insektsspray!
 
4774
Silverfiskar är inte skadeinsekter utan är små varelser som livnär sig på er smuts, hudceller och dyl i avloppet. Men de utgör ingen fara vare sig för människa eller hus.

När vi flyttade in i vårt hus så hade vi silverfiskar (de bodde redan här) i badrummet. Vi gjorde inget åt det då de inte skadar.

Nu är jag pedant ut i fingertopparna och har någon ocd störning vad gäller städning 👻 så två veckor efter att vi flyttade in fanns det inte en silverfisk kvar och har inte heller kommit tillbaka nu på 9 år.

Vill du bli av med dem så be värden spola stammarna.
 
  • Gilla
  • Wow
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
S
silverfiskar i badrum/tvättstuga , skvätta i lite Klorin i golvbrunnarna , det har alltid funkat för mig

OBS! om du har metallsil över golvbrunnen ta bort den först , låt inte Klorin vara kvar på metalldelar
 
Redigerat:
Hade massor med silverfiskar i huset i flera år och provade allt: fällor, städa, kiselgur bakom lister, bara acceptera deras närvaro, neudorf insektsspray men de fortsatte krypa runt som vanligt och var äckliga.

Droppen var när en kröp på min rygg när jag låg i sängen...

Iallafall. Advion cockroach gel fungerar. Det är lite dyrt men när man inte sett en enda silverfisk det senaste året så är det verkligen värt det och medlet räcker i flera år om man vill lägga ut i förebyggande syfte.
 
  • Ledsen
Sernando
  • Laddar…
Inget som hjälper just nu men vi flyttade från ett hus med vanliga silverfiskar.

Bodde där i 6 år och perioder när vi slarvade med städningen (jobbade för mycket båda två, säsongsvis) så ökade antalet till 5-8 stycken varje natt och det fastnade i fällorna. Var även i köksskåpen.

De perioder vi inte jobbade alls och hade ork att städa ordentligt/regelbundet minskade antalet till någon enstaka men försvann inte helt. Nu är inte jag så känslig för detta så vi gjorde inget mer med gift osv. (Kan däremot relatera till luktproblemen. Är galet känslig för lukter)

Nu har vi bott i vårt nya hus (byggt 2008) i 3 månader och peppar, peppar... har inte sett en ända silverfisk ännu. Så de verkar inte följt med flyttlasset.

Kämpa på / Fikonstina
 
  • Wow
Sernando
  • Laddar…
BASF Mythic Gel rekommenderas. Små klickar lite här och där så blir du av med dem.
 
rubus arcticus rubus arcticus skrev:
Hade det varit så enkelt så ... Men hjälper tyvärr bara tillfälligt.
Ja, men tillfällig hjälp är det även att bli av med silverfisken. Oron hittar snabbt nya objekt att fokusera kring, det finns hjälp att få om du vill bli av med dina oroskänslor.
 
  • Gilla
Sthlm_ och 1 till
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Ja, men tillfällig hjälp är det även att bli av med silverfisken. Oron hittar snabbt nya objekt att fokusera kring, det finns hjälp att få om du vill bli av med dina oroskänslor.
Men för allt i världen, anlita inte en psykolog. Ut på stan istället med några goda kompisar på en rejäl krogsväng så kommer alla vardagsproblem att framstå som en västanfläkt gämfört med den huvudvärk du vaknar upp med. Problemet löst.
 
4774
Skärmbild av Wikipedia-sida som beskriver långsprötad silverfisk, dess systematik, utseende, utbredning och ekologi. Skärmbild av en Wikipedia-artikel om silverfisk (insekt), visar textavsnitt och bilder inklusive en närbild på en silverfisk samt ett uppslaget bokuppslag med skador. Utdrag från Wikipedia som kanske hjälper dig lite. Vet inte varför skärmbilden blev så här men jag hoppas att du kan förstora alt själv gå in på Wikipedia och läsa där.
 
Deltametrin.

Myrr för utvattning kan du köpa t.ex. det innehåller det och är rätt koncentrerat!
 
4774
Summan av texten; Ha kallt och torrt inomhus. Då trivs den inte. Med tanke på att de är nattdjur prova att ha lampan tänd i badrum och tvättstuga. Spindlar och tvestjärtar är de insekter som äter silverfisk. Silverfisken är allätare och t.o.m kannibaler. De dödar varandra och äter sedan upp silverfisken som förlorade. Utgör ingen fara för människor!
 
Jag skulle satsa på riktigt underbar daglig städning av alla golv. Givetvis inklusive våtmoppning med såpa. Och rengöra golvbrunnar ordentligt och löpande. Dvs ta bort maten för dom.
 
  • Gilla
4774
  • Laddar…
Luc Reiner Luc Reiner skrev:
Hade massor med silverfiskar i huset i flera år och provade allt: fällor, städa, kiselgur bakom lister, bara acceptera deras närvaro, neudorf insektsspray men de fortsatte krypa runt som vanligt och var äckliga.

Droppen var när en kröp på min rygg när jag låg i sängen...

Iallafall. Advion cockroach gel fungerar. Det är lite dyrt men när man inte sett en enda silverfisk det senaste året så är det verkligen värt det och medlet räcker i flera år om man vill lägga ut i förebyggande syfte.
Kan du tipsa mig om var man kan köpa det? Finns på Amazon men hittar ingen som skickar till Sverige.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.