Hej

Sitter i startgroparna att börja på med kaklingen i badrummet, tätskick golv och allt vad det
innebär är klart.

Kakelplattor är i storleken 30x10. och ska sitta varannan, dvs en halv förskjutning i varje rad

MEN, har någon tips på hur man ska börja på, var och vad man ska tänka på.

Börja på RAD 2 brukar de flesta säga, för att kunna korrigera nedre raden om rummet inte är spikrakt. ??

Väggen tillväntser är inte 90% utan ligger snett över ett rör, jag känner att det ställer till det lite.
Det jag undrar över är vad man bör sätta de skarvar som blir minst, och hur jag ska hantera övergången vid väggen till vänster rakt fram.

Någon som kan tipsa kanske?
 
  • kakel.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
T
Är du säker på att du vill ha halvförband på plattorna, kan bli lite bladdrigt.

Skulle ha satt dom som vanligt, men men.....

Oftast får man skära den nedersta plattan då golvet inte är i våg på grund av fallbyggnaden.

Vad har du för mått i rummet?
 
Kan jag hitta argument för att sättad om rakt av så är ingen gladare än jag.
Men jag har en envis sambo (som inte ska göra jobbet) att övertyga.

Mått 264 x 162cm 3mm fogar är tanken.
 
T
Börja på mitten med en fog på båda väggarna.
 
ok, jag ska försöka mig på något jag aldrig brukar göra.

nämligen att tänka till innan jag börjar :)
 
Specielt när det är halvförband måste man tänka på att om man gör som man brukar och mäter upp mitten för att slippa rimpor i kanterna så kanske det blir rimpor på nästa rad. Lägg ut en rad på golvet nedanför och se hur stora bitarna i hörnen blir. Börja gärna med rad 2 och mät upp så att det inte blir rimpa mot taket.

Och ett till varningens finger mot halvförband. Är inte väggarna 100% plana så är det lätt att det blir utstickande hörn hur man än gör. Va säker på att mina väggar va släta men tji fick jag med hörn som sticker ut lite överallt. :(
 
Sätt dom som vanligt. Skit i va Hövdingen säger för en gångs skull:D Sätt första raden när hon är på jobbet, då är du i hamn...


Säger jag som bestämmer allt hemma....Not.
 
T
Ja, du är väl ingen toffelhjälte?
 
hahaha, Toffelhjälte :)

Ja det kanske är bäst man slänger upp första raden när hon inte är hemma.

Vi får se, nog dags för lite överläggning i kväll.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.