Hej!

Står i köpplaner på första villan och tänkte se om man kunde få lite feedback på besiktningsrapporten som är gjord. Nuvarande ägare har enbart på i huset drygt 1 år så besiktningsrapporten är från slutet 2011 och vissa av felen ska vara åtgärdade, vet dock inte vilka än.

Har hållit på med renoveringar under längre tid av framförallt lägenheter och får anses som händig+. Med andra ord har jag tänkt fixa det mesta själv.

Är det något som kan anses extra allvarligt i besiktningsprotokollet?


/Henrik
 
Ja, alla tecken på fuktskador ser jag som allvarligt. I synnerhet när huset har trästomme.

Är du allvarligt intresserad av huset bör du naturligtvis beställa en egen besiktning och låta utföra fördjupade undersökningar på de punkter som tas upp. Kolla att bjälklag, syllar, etc inte är fuktskadade. Försök även ta reda på vad sprickan i källartaket beror på.

Som jag ser det är det följande större grejer som behöver göras inom kort:
* Takbyte (inkl. takavvattningssystem). Iaf. en ordentlig översyn och reparation av alla brister.
* Dränering
* Renovering badrum (i synnerhet på övervåningen).
* Renovering av entrén (där armeringen rostat sönder och betongen spruckit).

Vinden tyckte jag inte såg så farlig ut. Så där ser i princip alla kallvindar ut. Åtgärda vindsluckan och sätt dit en luftfuktighetsmätare. Sedan är det bara att hålla lite koll.
 
Redigerat:
Tack för svar.
Som nämndes tidigare har vissa punkter åtgärdats. Får reda på fredag vad som är gjort.

Takbyte: Får se om det åtgärdats de brister som upptäcktes. hur är eternittak annars, är ju ett extremt hållbart material. Farsan har eternittak och fick det tvättat/ommålat och det ser riktigt bra ut.

Dränering: Kanske inte ens finns, men bör man se det som en akut åtgärd då huset uppenbarligen klarat sig de sista 80 åren? Märkte ingen lukt eller putssläpp när vi var där på första visningen. Källaren har inte använts som boyta utan har bara fungerat som förråd/pannrum. Nu hade vi tänkt, om det blir köp, att fixa ett tvättrum/badrum och då får man titta närmare på dräneringsproblematiken.

Badrum: Tanken var att blåsa hela övervåningen i ett första renoveringssteg och därmed även åtgärda övre toalett. (Hade bl.a. tänkt öppna upp till takstolarna (brutna) för att få lite mer höjd.)

Entren: Ska blåsas helt och trätrappa monteras.
 
Ser ut att det blir en ganska omfattande renovering....
Räkna med att byta
Tak
Alla ytskick
El
V/A
Värme
Kostnad ca 5000-15000 kr/m2 om du gör arbetet själv.....
 
Hekne skrev:
hur är eternittak annars, är ju ett extremt hållbart material. Farsan har eternittak och fick det tvättat/ommålat och det ser riktigt bra ut.
Eternit är ett bra byggmaterial ur ett hållbarhetsperspektiv. Går det att bevara är det bara att göra det. Men jag tolkade protokollet som att plåtar, takavvattning, vindskivor, trasiga plattor, etc. var i behov av att bytas ut? Ordnar man dessa delar kan man lika gärna slänga på ett nytt tak eftersom den tekniska livslängden med all säkerhet är passerad? Det sammantagna intrycket av besiktningsprotokollet gjorde att jag personligen hade planerat in ett takbyte iaf.

Hekne skrev:
Dränering: Kanske inte ens finns, men bör man se det som en akut åtgärd då huset uppenbarligen klarat sig de sista 80 åren? Märkte ingen lukt eller putssläpp när vi var där på första visningen. Källaren har inte använts som boyta utan har bara fungerat som förråd/pannrum. Nu hade vi tänkt, om det blir köp, att fixa ett tvättrum/badrum och då får man titta närmare på dräneringsproblematiken.
Ja, det beror mycket riktigt på vad du skall använda källaren till. Fukten gör dock att organiska material ruttnar/möglar och denna lukt kan mycket väl sprida sig till boytan. Gör du inget åt dräneringen på ett tag bör du åtminstone rensa ut allt organiskt material.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.