Besiktningsprotokoll för enplansvilla byggd 1972 med detaljer om isolering, uppvärmning och byggnadsmaterial.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ett hörn av ett rum med fuktskada på träpanelen på väggarna och en rostig golvbrunn synlig i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Träbjälkar under tak i vind med synlig mikrobiell påväxt och text från besiktningsprotokoll.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida från ett besiktningsprotokoll som listar riskanalys för olika byggrelaterade problem såsom täthet, fuktskador och radon.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sida från besiktningsprotokoll med anteckningar om ett hus, inklusive noter om spröda underlagspapp och uppreglat golv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hej !

Jag och min sambo är ute efter husköp och vi har fastnat för ett hus vi tycker är fint men vi är lite oroliga över vad som står i besiktningsprotokollet.

Vi är väldigt okunniga och vill gärna ha hjälp. Då vi förstått att många här är väldiga duktiga och kan bidra med bra information vore det guld värt att få lite input.

Utifrån besiktiningsprotokollet här, verkar det vara något att ha ?
Vi är givetvis införstådda med att det är viss renovering.

vill tillägga att det är även enkel uppmurade väggar av blåbetong.
Tacksam för hjälp :)

Med vänlig hälsning, J
 
Redigerat:
Hej.

Blåbetong/radon? Är det gjort mätningar för radon?
Jag hade valt ett annat hus om det finns radon.
 
Det finns inga mätningar för radon för tillfället.
Vi säger att det inte är någon fara - vad anser du om det andra som står på protokollet ?

Tanken är att riva dessa väggar som är uppbyggda med blåbetong och sätta upp nya.
 
j.erkers
Träreglar på eller - som det kan vara - i gjutna i betongplattan är inte bra. Detsamma gäller säkert också reglar mot grundmuren.

Jag har förstått att 70-talet var ett decennium av nytänkande och innovationer som inte alltid var helt lyckade. För egen del skulle jag avstå och leta efter något annat, äldre eller nyare, om inte priset var väldigt bra.
 

Bästa svaret

Om vi börjar med vinden. Där är påväxt på råsponten. Det är väldigt vanligt, i större eller mindre mängd. På bilden ser det något värre ut än "standard", men inte katastrof, som jag ser det. Det är en väldigt begränsad yta som visas.

På bilden tycker jag det ser ut som det saknas ventilation på vinden vid takfoten. Isoleringen ser ut att gå ända ut mot råspomten. Där skall finnas ventiler i takfoten, OM de finns så ser dte ut som de är igensatta av isoleringen. Ett vanligt fel (som kan vara lite småstruligt att fixa, man kommer inte åt så bra därinne vid takfoten). Ofats kan man förbättra situationen med bättre ventilation på vinden.

Hur är det med yttertaket? Är det original från 70-talet så bör du räkna med ett takbyte.

Badrummen låter som du måste åtgärda relativt snart. Anmärkningen var generellt hållen, så det är svårt att avgöra hur akut det är. Men räkna med att fixa badrum när som helst inom 5 år, har du otur så måste dte åtgärdas omgående.

Källaren. Standard "felkonstruktion" från 70 talet. Det behöver inte vara jätteakut, såvida du inte tänker använda källaren som boyta (personligen anser jag att man INTE skall ha sovrum i källare, annat än möjligen i hus med modern källarkonstruktion).

Använder du den som tvättstuga, hobbyrum/snickarverkstad, lite förråd så kan dte ofta fungera.

Förr eller senare måste du riva ut allt organikst material i källaren, och göra om ytorna, antingen att alla väggar är putsade, klinkers på golvet osv. Eller nya uppreglade väggar med stålreglar, se över ventoillationen osv (lite av en vetenskap att kolla exakt hur det bör göras, du kommer att behöva forska själv i ämnet, annars blir du lurad av en byggfirma, och har kvar problemet).

Troligen måste man även göra om dräneringen runt huset, stort grävprojekt.

Om man tänker sig att låta göra allt, så räkna med 1,5 - 2 milj. Till det kommer sådant som man kanske vill fräscha upp, köket?

Jag skulle kanske också i första hand se mig om efter något annat.
 
Redigerat:
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
Tja, det låter inte som något riktigt katastrofhus, men långt från idealet.
Det finns ett antal saker som ni rätt omedelbart måste ta om hand, nytt tak, täta läckaget mot vinden, riva ut och byta golvet och lite annat smått och gott.
Som bonus så brukar man *alltid* hitta mer saker när man börjar riva i den typen av konstruktioner.

Så, om ni inte har några egna erfarenheter skulle jag överväga något annat.
Om ni ändå överväger att gå vidare skulle jag ta in minst en offert på att åtgärda samtliga saker som upptäckts och de saker som ni känner att ni vill åtgärda i närtid. Räkna sedan in de kostnaderna sant en buffert på oförutsedda kostnader på åtminstone 50-200’.
Känns det fortfarande som en bra affär och rätt i magen så blir det nog bra!
 
H hempularen skrev:
Om vi börjar med vinden. Där är påväxt på råsponten. Det är väldigt vanligt, i större eller mindre mängd. På bilden ser det något värre ut än "standard", men inte katastrof, som jag ser det. Det är en väldigt begränsad yta som visas.

På bilden tycker jag det ser ut som det saknas ventilation på vinden vid takfoten. Isoleringen ser ut att gå ända ut mot råspomten. Där skall finnas ventiler i takfoten, OM de finns så ser dte ut som de är igensatta av isoleringen. Ett vanligt fel (som kan vara lite småstruligt att fixa, man kommer inte åt så bra därinne vid takfoten). Ofats kan man förbättra situationen med bättre ventilation på vinden.

Hur är det med yttertaket? Är det original från 70-talet så bör du räkna med ett takbyte.

Badrummen låter som du måste åtgärda relativt snart. Anmärkningen var generellt hållen, så det är svårt att avgöra hur akut det är. Men räkna med att fixa badrum när som helst inom 5 år, har du otur så måste dte åtgärdas omgående.

Källaren. Standard "felkonstruktion" från 70 talet. Det behöver inte vara jätteakut, såvida du inte tänker använda källaren som boyta (personligen anser jag att man INTE skall ha sovrum i källare, annat än möjligen i hus med modern källarkonstruktion).

Använder du den som tvättstuga, hobbyrum/snickarverkstad, lite förråd så kan dte ofta fungera.

Förr eller senare måste du riva ut allt organikst material i källaren, och göra om ytorna, antingen att alla väggar är putsade, klinkers på golvet osv. Eller nya uppreglade väggar med stålreglar, se över ventoillationen osv (lite av en vetenskap att kolla exakt hur det bör göras, du kommer att behöva forska själv i ämnet, annars blir du lurad av en byggfirma, och har kvar problemet).

Troligen måste man även göra om dräneringen runt huset, stort grävprojekt.

Om man tänker sig att låta göra allt, så räkna med 1,5 - 2 milj. Till det kommer sådant som man kanske vill fräscha upp, köket?

Jag skulle kanske också i första hand se mig om efter något annat.
Hej, tack för ett bra och utförligt svar.
Taket är original och tanken är att byta direkt om det blir något köp.

Det är ju uppenbarligen endel problem men kan det verkligen kosta 1,5-2 milj för renovering ?
Det är mer än hela huset själv.
Då blir det inget köp.

Uppskattar verkligen ditt svar, har lite att tänka på nu.
Mvh
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Tja, det låter inte som något riktigt katastrofhus, men långt från idealet.
Det finns ett antal saker som ni rätt omedelbart måste ta om hand, nytt tak, täta läckaget mot vinden, riva ut och byta golvet och lite annat smått och gott.
Som bonus så brukar man *alltid* hitta mer saker när man börjar riva i den typen av konstruktioner.

Så, om ni inte har några egna erfarenheter skulle jag överväga något annat.
Om ni ändå överväger att gå vidare skulle jag ta in minst en offert på att åtgärda samtliga saker som upptäckts och de saker som ni känner att ni vill åtgärda i närtid. Räkna sedan in de kostnaderna sant en buffert på oförutsedda kostnader på åtminstone 50-200’.
Känns det fortfarande som en bra affär och rätt i magen så blir det nog bra!
Hej, tack för ditt svar.
Vilket golv är det du tänker man måste riva ut och byta ?

vi har ju förstått att det är lite renovering och det är det i alla hus på den prisklassen vi kollar på.
Men skulle man kunna ha det som argument till säljaren att gå ner i pris. Låt oss säga att allt kostar 400 000, skulle man då kunna pruta dessa 400 000?

mvh
 
Staffans2000
Du kan använda vilka argument du vill.
Säljarens pris är säkert satt efter husets skick. Siner om sist, är det tillgång och efterfrågan som bestämmer priset.
Själv tycker jag inte att protokollet verkade speciellt oroande.
Takbyte är varken speciellt dyrt eller komplicerat. Så det är ett bra gör det självjobb för den okunnige med lite hjälp av en händig bekant.
Badrummet kan hålla länge till, om ni har tur. Tänk bara på att inte söla med vatten överallt.
Källaren tar i sig ingen skada av att vara dåligt inredd. Så träbeklädnaden kan bli kvar ett tag till.
Avger inte källarväggarna någon radon, finns ingen anledning till att riva dem. Så om källaren inte behövs som bostadsyta, är den inget problem.
Så det är mer en fråga över hur hög ambitionsnivå ni har.
 
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du kan använda vilka argument du vill.
Säljarens pris är säkert satt efter husets skick. Siner om sist, är det tillgång och efterfrågan som bestämmer priset.
Själv tycker jag inte att protokollet verkade speciellt oroande.
Takbyte är varken speciellt dyrt eller komplicerat. Så det är ett bra gör det självjobb för den okunnige med lite hjälp av en händig bekant.
Badrummet kan hålla länge till, om ni har tur. Tänk bara på att inte söla med vatten överallt.
Källaren tar i sig ingen skada av att vara dåligt inredd. Så träbeklädnaden kan bli kvar ett tag till.
Avger inte källarväggarna någon radon, finns ingen anledning till att riva dem. Så om källaren inte behövs som bostadsyta, är den inget problem.
Så det är mer en fråga över hur hög ambitionsnivå ni har.
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Du kan använda vilka argument du vill.
Säljarens pris är säkert satt efter husets skick. Siner om sist, är det tillgång och efterfrågan som bestämmer priset.
Själv tycker jag inte att protokollet verkade speciellt oroande.
Takbyte är varken speciellt dyrt eller komplicerat. Så det är ett bra gör det självjobb för den okunnige med lite hjälp av en händig bekant.
Badrummet kan hålla länge till, om ni har tur. Tänk bara på att inte söla med vatten överallt.
Källaren tar i sig ingen skada av att vara dåligt inredd. Så träbeklädnaden kan bli kvar ett tag till.
Avger inte källarväggarna någon radon, finns ingen anledning till att riva dem. Så om källaren inte behövs som bostadsyta, är den inget problem.
Så det är mer en fråga över hur hög ambitionsnivå ni har.
Tack för ditt svar. Kommer lägga bud under utsatt och räkna bort kostnader på vad det kommer att gå på med all renovering så vi helt enkelt se vad säljaren säger.
Mvh J
 
OestlundJ OestlundJ skrev:
Hej, tack för ditt svar.
Vilket golv är det du tänker man måste riva ut och byta ?

vi har ju förstått att det är lite renovering och det är det i alla hus på den prisklassen vi kollar på.
Men skulle man kunna ha det som argument till säljaren att gå ner i pris. Låt oss säga att allt kostar 400 000, skulle man då kunna pruta dessa 400 000?

mvh
Eventuellt de uppreglade golven, beroende på hur det är utfört. Uppreglat kan som vissa här redan påpekat innebära allt från ett utmärkt golv med syllpapp och ventilation till något med ingjuta reglar.

Mitt råd är som sagt att ta in offerter på att få allt utfört av någon firma, beräkna huspriset utifrån det, men sedan i lugn och ro gå igenom de olika bitarna, prioritera det som är mest akut (Taket troligtvis) och sedan ta allt eftersom ni bor in er. Med fördel gör ni mycket själva, inget av felen är direkt svåra, så länge någon kan tipsa om hur man gör rätt.
Sedan är det alltid svårt att förutsäga hur mycket tid ni kommer ha och hur bråttom det blir. Därför, beräkna på värsta tänkbara och hoppas på betydligt bättre utfall, som kan spenderas på semester, utbyggnader,
 
Hemmakatten
Att det skulle räcka med 400' för att åtgärda alla fel måste ses som en ren glädjekalkyl. Som mångårig husägare rekommenderar jag att avstå detta husköp.

Om ni tänker er att lägga pengar på renovering, så lägg hellre de pengarna på ett lite dyrare hus utan så mycket fel.
 
  • Gilla
Dowser4711 och 4 till
  • Laddar…
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Att det skulle räcka med 400' för att åtgärda alla fel måste ses som en ren glädjekalkyl. Som mångårig husägare rekommenderar jag att avstå detta husköp.

Om ni tänker er att lägga pengar på renovering, så lägg hellre de pengarna på ett lite dyrare hus utan så mycket fel.
hej och tack för input. Vi har gjort som dom flesta likt du rekommenderar och avstått. Det luktade fukt så fort man klev in i huset. Det var framförallt det som avgjorde det.. men som du säger det hade aldrig räckt med 400 på detta hus. Mvh J
 
  • Gilla
Hemmakatten och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.