Hej alla proffs.

Vi har precis köpt vårt första "riktiga" hus (radhus en snabbis innan).

Med ett hus måste man såklart ha verktyg och maskiner, vilket jag såklart inte har (någon hammare och skruvmejsel finns iaf).
Jag känner att nu är ett gyllene tillfälle att tänka till, innan jag springer iväg och köper än det ena, än det andra.

Jag är inget proffs, så jättedyra grejer går bort. Däremot vill jag ha grejer jag kan lita på när jag använder dom.
Något hål ska väl borras, någon skiva slipas, ungarna vill väl mest troligt ha en lekstuga, ett träd ska väl fällas, ev ska bastu byggas om ca 10år, osv osv.

Vad säger ni?
1: Vilka verktyg/maskiner använder ni mest? Vad MÅSTE jag ha:)? (Handverktyg och sladd/batteri)

2: Hur skulle ni göra om ni fick chansen att bygga upp er maskinpark från noll? Samma märke för att kunna använda batterierna, kan det vara en väg att gå?

Mvh/
Snart stolt husägare
 
Skruvdagare + kap ett måste!
Övriga efter behov: sticksåg, cirkelsåg, vinkelslip samt någon form av slipmaskin.
Det är det jag kommer på nu.

Och snåla inte... Minst Bosch alternativt DeWalt. Det tjänar du på i längden.
 
Låter som vettiga maskiner.

Vad tror du om att försöka satsa på ett märke för att kunna nyttja samma batterier och laddare? Annars känns det som man får ha ett helt förråd för bara laddare och batterier:)

Ang. skruvdragare, vad kan vara värt att satsa på? Vad ger högre V och Ah? Ah antar jag ger mer tid att använda maskinen, men V? 10,4 14,4 18, det är en djungel för mig.:)
 
Har bara batteridrivet till skruvdragaren som är en Dewalt. 18v med Dubbla batteri med extern laddare finns att köpa som ett kit. Tror jag hade 3st black&decker-dragare innan som brunnit upp efter lite för kraftig belastning. Totalt har de kostat mer än dewalten som jag aldrig haft några problem med. Glömde även en vanlig borrmaskin, nätansluten sådan om du ska borra i betong och liknande.
 
Ju mer volt desto mer kräm, jämför med en bil med högre vridmoment=kraftigare helt enkelt.
 
Ah tror jag inte är något du bör tänka på om du köper en bättre modell med dubbla batteri o extern laddare.
 
Äh, här kommer hela min lista, betyg inom parantes 5/5=bäst i den ordningen jag använder dem mest:

Skruvdragare: Dewalt 18v 5/5
Kap: Dewalt 220v 5/5
Sticksåg: Black&Decker 220v 3/5
Borrmaskin: 2xBosch 220v 3/5
Vinkelslip: Black&Decker 220v 4/5
Cirkelsåg1: Black&Decker 220v 4/5
Elhyvel: Bruksbo 220v 4/5
Multislip: Black&Decker 220v 3/5
Tigersåg: Selecta 220v (ja tyvärr) 2/5
Betongblandare: Biltema 220v 5/5
Polermaskin: Bruksbo 220v 2/5
Excenterslip: Black&Decker 220v 4/5
Cirkelsåg2: Bosch 220v (ej rädd om) 3/5
Musslip: black&Decker 220v 3/5
Borrhammare: Selecta 220v 3/5

Vid lackning av skåpsluckor möbler samt spikning av lister, innertak mm:
Kompressor: 100l 4,5hk Duabhuset 5/5
Färgspruta: kit från Ebay ?/5
Spikpistol: Dewalt 5/5

Det var det jag kom på... Och som du ser nästan allt är 220v så slipper man problem med olika batterier. Skaffa bara en lång utomhuskabel också så är det inga problem. Den storlek på kompressor jag har bör man ha i garage lr liknande, låter en hel del men är 100 gånger bättre än en liten 25liters.
 
Redigerat:
Och glöm inte att det går att hyra maskiner till en rätt billig peng om man inte ska ha dem en längre tid dvs...
 
Om du har cement i väggar (källare!). Köp en billig borrhammare. Min 300:-'s från rusta är oumbärlig.
 
Usch nu skäms jag nästan men ryobi skulle jag nog satsa på om jag var TS deras 18 volt serie allt med likadana batterier. Smidigt och troligtvis fullt tillräckligt för TS " små" projekt. Man kan köpa en skruvdragare nu ,borde faktiskt alla husägare göra senast dagen de flyttar in, sedan en kap och ger. Då är man hemma med mycket. Sedan är det smutta med ryobi att man bara köper naket när man behöver något! ( detta svar är anpassat till TS själv skulle jag aldrig köpa ryobi då jag misshandlar mina maskiner med alldeles för mycket våld för att de ska hålla)
 
Kromo skrev:
Usch nu skäms jag nästan men ryobi skulle jag nog satsa på om jag var TS deras 18 volt serie allt med likadana batterier. Smidigt och troligtvis fullt tillräckligt för TS " små" projekt. Man kan köpa en skruvdragare nu ,borde faktiskt alla husägare göra senast dagen de flyttar in, sedan en kap och ger. Då är man hemma med mycket. Sedan är det smutta med ryobi att man bara köper naket när man behöver något! ( detta svar är anpassat till TS själv skulle jag aldrig köpa ryobi då jag misshandlar mina maskiner med alldeles för mycket våld för att de ska hålla)
Nackdelen är ju att när batterierna är slut så är ju maskinparken det också... Vilket kanske inte behöver vara en nackdel ;)
 
Finns väl ingen anledning att köpa massa verktyg bara för att liksom. Och varför allt batteridrivet?

Och vilka verktyg man behöver beror ju på vad man ska göra.

Skruvdragare använder man till allt och där vill man inte ha nån sladd. Min rekommendation är att köpa en liten (till storleken). Jag har en stor och en liten (båda blå bosch) och använder mest den mindre). Skruvdragare med lätt hammarfunktion verkar bra. Har dock ingen sån.

Borr(hammare) eller slagborr kan gott ha sladd tycker jag.

Bygga altan: kap/gersåg (sladd) med benstativ och cirkelsåg (köp en som går att komplettera med skena. Ett långpass. En vattenslang för att väga in höjden på olika ställen. En snörslå.

Lekstuga: som altan.

Isolerad Friggebo: som altan + skena till cirkelsåg och skruvautomat.

Lite större hus: som frigga + kompressor och spikpistol.

Köp inte allt direkt! Köp vid behov.

Jag har det mesta med sladd och antingen blå bosch eller dewalt (radion är dewalt fast blå bosch har coolare radio) och borrmasinen är billig ryobi. Jag är totalamatör så jag har inte tänkt proffs utan bra när jag köpt grejerna. Vad jag bygger? Två hus, 107 + 28 kvm.
 
  • Gilla
emde
  • Laddar…
Jo, en bra sak är ett sånt där multitool som kan såga lite och slipa lite. Med den kan man fixa till alla misstag man gör...
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Jag tycker sticksågen är oumbärlig, och de är inte speciellt dyra...

Mitt förslag:
Skruvdragare. hyfsad kvalitet, gärna en ganska liten och smidig. Själv kör jag mest en AEG 10,8 volt som kostar en tusenlapp (men har också en dewalt). 2batterier är väldigt bra
Borrmaskin för större hål och färg/bruk blandning. Köpte själv en kraftig CoTech för ett tag sen då jag skulle borra 22mm hål i 30cm massivt trä. Den var riktigt bra (har en 700w Bosch sen tidigare, men den orkade inte)
Sticksåg. Har själv en blå Bosch, dom är jättefina men en billigare duger för det mesta.
Kap/ger såg är guld när man snickrar. Köp en med hyfsad kvalitet och ordentlig kapbredd. Gärna en smidig som man kan flytta enkelt. Jag har en blå Bosch, men de är lite dyra om man inte använder dem mycket.
När man skall såga skivor är en cirkelsåg med skena super. Man sparar massor med tid och huvudbry. Jag irriterade mig på att jag inte köpte en tidigare efter hur jag märkt vad enkelt allt blev. Kör en Festool, men dom är hutlöst dyra. Skulle tro att de flesta maskinerna med skena duger åt det mesta.

Är det ett stenhus är en billig borrhammare bra. Borrmaskin med slagfunktion duger inte till mycket, den låter bara :)
 
Snöslunga och åkgräsklippare :)
 
  • Gilla
Jovial och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.