Hej ....
Detta är helt nytt för mig , nu ska min mammas hus säljas , och frågar därför er som sålt hus innan , vad man ska tänka på så man inte gör bort sig ??

Tex:

Kan man pruta med mäklarens provotion , är den i % av försäljningspriset ??

Ska man ta en "säljar förs " om det skulle uppstå problem med huset innom 10 år , eller är det bort kastade pengar ??

Lönar det sig att fixa till trädgård , måla och fixa eller ??

Tvättmaskinen är gammal och låter illa , kan man sälja huset med en sån eller måste man bytta ut den , givetvis om man talar om det innan till mäklaren

Det ska väl skattas 30 % av vinsten , men kan man få avdrag för saker man köpt och fixat på huset ??

Det är mycket som snurrar i huvudet just nu ...

Någon "minor " ja kan undvika , eller råd och tips mottages mycket tacksamt

Linblekinge
 
Det viktigaste tror jag är mäklarvalet. Välj inte efter lägsta provision, utan efter bäst mäklare (vad nu det betyder).

Jag tror att det bör vara en mäklare med lokalkännedom, dvs han har sålt skapligt många hus i området förr. Var mycket försiktig med de mäklare som säger att de har massor med köpare i "sina register". Finns stor risk att de inte bryr sig om att marknadsföra annat än mot redan kända spekulanter.

skaffa referenser på mäklaren, spara lite husannonser nu, när ni börjat bestämma er för en mäklare, fråga om hur den eller den försäljningen gick (peka på gamla annonser), begär att få kontakt med några av säljarna. Nu på ett tidigt stadie, gå på några visningar hos de mäklare som verkar tänkbara, kolla hur de beter sig. jag har sett mäklare som jag aldrig skulle köpa ens en begagnad cykel av. Då undrar man ju lite hur någon kan komma på iden att låta honom sälja ens hus.

Se till att mäklaren har en marknadsplan för ert hus, när skall det annonseras, när skall budgivning börja, avslutas. Hur ser reservplanen ut? Om något inte går enligt planeran i första rundan? kolla datumen så att det inte blir visning på påskafton eller liknande.

Skaffa en god uppfattning själva om vad som är rätt prisläge.

Säljarförsäkring är enligt min uppfattning bortkastade pengar om det gäller ett äldre hus. Pga husets ålder är det mycket få saker som kan klassas som dolda fel. En köpare har i stort sett inga möjligheter att få ersättning för dolda fel, att då försäkra sig mot det verkar onödigt.

Det där med att fixa saker "styla" är nog väldigt olika beroende på husets läge och vilken målgrupp man riktar sig till. Är det ett hus som är i nästan perfekt skick i dyrt läge, så kan det säkert löna sig att fixa bort de sista skavankerna, skapa en bild av att här är det inget att göra.

Om det ändå troligen skall fixas en hel del på huset, eller om huset ligger i en typisk budgetklass, så tror jag att köparna förväntar sig att fixa en hel del själva. Om man då ser att man slipper måla den eller den väggen så spelar det inte så stor roll.
 
Låt några olika mäklare lämna pris på vad de tar för att sälja huset. Det spelar ju också stor roll hur mycket de tror de kan sälja det för. Viktigt är också att "personkemin" stämmer.
Du behöver inte laga någonting i huset. Är tvättmaskinen trasig så är den. Du får däremot inte påstå att den är hel.
När du nu säljer ett hus som du inte vet så mycket om (förmodar jag eftersom det är din mammas) så kan det vara lika bra att sälja det med friskrivningsklausul. Då vet köparna att de måste undersöka huset ännu grundligare än normalt.
Man betalar reavinstskatt på husförsäljningen. Mycket riktigt får man dra av en del kostnader för förbättringar under åren. Du får också dra av kostnader du haft i samband med försäljningen; inte minst mäklararvodet. Men bjuder du spekulanter på fika så spara kvittot på kaffebönorna. Det är rätt komplicerat att deklarera en husförsäljning, så det kan löna sig att ta hjälp av någon kunnig. Förmodligen kan mäklaren hjälpa till med detta.
 
Det kan också vara bra att få huset besiktigat innan försäljning. Det minskar risken för strul efter budgivningen. För om den som vunnit budgivningen sedan ska ta dit en besiktningsman och han upptäcker fel som den tänkta köparen missat kan ju köparen tänkas dra sig ur och försäljningskarusellen får börja om ...
mvh fialotta
 
Varför inte Vallraffa på lite visningar? Kolla hur mäklarna uppträder mot spekulanterna.
 
linblekinge skrev:
Hej ....
Kan man pruta med mäklarens provotion , är den i % av försäljningspriset ??
Linblekinge
Borde vara fullt möjligt! Något som också är värt att kolla upp är hur länge mäklaren skall få ensamrätt på försäljningen.

linblekinge skrev:
Hej ....
Lönar det sig att fixa till trädgård , måla och fixa eller ??
Det beror till stor del på var huset ligger, och det förväntade försäljningspriset. Men, det är alltid viktigt att ha det städat, gräsmattan skall var klippt osv.

linblekinge skrev:
Hej ....
Tvättmaskinen är gammal och låter illa , kan man sälja huset med en sån eller måste man bytta ut den , givetvis om man talar om det innan till mäklaren
Det är fullt möjligt att sälja huset med en gammal tvättmaskin.

linblekinge skrev:
Hej ....
Det ska väl skattas 30 % av vinsten , men kan man få avdrag för saker man köpt och fixat på huset ??
Både ja och nej. Om jag minns rätt är det som gjorts de senaste 5 åren (t.ex. målning, tapetsering osv) möjligt att dra av. Däremot, det som gjordes för mer än 5 år sedan är endast möjligt att dra av om skicket på huset är bättre än när det övertogs. Inom detta ryms t.ex. kakling av badrum om det fanns våtrumstapet tidigare, nyinstallation av diskmaskin etc.
 
fialottabus skrev:
Det kan också vara bra att få huset besiktigat innan försäljning. Det minskar risken för strul efter budgivningen. För om den som vunnit budgivningen sedan ska ta dit en besiktningsman och han upptäcker fel som den tänkta köparen missat kan ju köparen tänkas dra sig ur och försäljningskarusellen får börja om ...
mvh fialotta
Jag håller till viss del med. När vi tidigare har kollat på hus har det varit ett plus att säljaren har gjort en besiktning. Men, säljarens besiktning är vanligtvis inte speciellt grundlig vilket gör att jag som köpare aldrig skulle skriva på ett avtal innan jag själv har gjort en besiktning, eller ha med i avtalet att köpet kan hävas om det upptäcks större fel vid besiktningen.
 
Några tips som jag som potentiell husköpare uppskattat under vårt sökande efter ett hus att bo i.

Börja med att plocka ur alla vrår, källare, garderober, uthus och garage så att man kan gå in och se de "gömda" ytorna. Det är mest jobbigt för en köpare att se kubikmeter efter kubikmeter med "bråte" som förstör tankebanorna för vad som är möjligt.

Hus som man säljer behöver definitivt inte vara nyrenoverade, men de får inte visa tecken på att vara dåligt underhållna heller. Ingen flagnande färg, inga lösa trappräcken, inga spräckta fönsterrutor etc. Allt enligt teorin "om man inte sköter det som syns, hur har man då skött det som inte syns?"

En trädgård behöver inte se ut som från ett reportage i "Gårdar och slott", men gräset får gärna vara klippt och i övrigt känns det bra om växtligheten är "ansad".

Att försöka sälja ett hus med "stora" jobb som t.ex. ny VVS, ny värmeanläggning, taket måste läggas om, dränering måste göras etc är lönlöst om man inte prutar rejält på priset. Som husköpare vill man inte se hundratals av arbetstimmar framför sig innan man kan börja "piffa" till hemmet. Man vill börja med "piffingen" direkt.

När vi kommit till sådana ställen, har vi trivits bra, och ofta budat en del.
 
Det är nog inte fel att rensa även bland möbler. Det brukar kunna vara ganska trångt mellan möblerna hos äldre människor. Rensa också på väggarna, så att det inte är fullt med tavlor och annat. Det är svårt att se hur huset ser ut om alla ytor är bemängda.

Sedan beror det ju på var huset ligger om man måste pruta på huset. Vi köpte från ett dödsbo, det senast året har vi bytt både panna och dränerat om. Men innan vi flyttade in så tapetserade vi om och lade nya golv... ;) Och inte kunde vi pruta något heller...
 
ja en rimlig städning och utgallring är nog ett minimum. Jag var på en visning en gång där ett dödsbo sålde. Allt såg ut som att de bara burit ut liket och sedan öppnat dörrarna för visning.

Där stod tom. kvar en sådan där "handikappspotta" (potta på höga ben) bredvid sängen i ett av sovrummen.

Mäklaren stod ute på gården och var klart ovillig att överhuvudtaget gå in i huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.