Har lagt ut ett jobb på GoHandy och två snubbar var hemma hos mig och kollade, mailade sedan en offert. Det är inget stort jobb utan målning av väggar och tak i två rum med en summa på ca 13 000 enl offerten (innan rot).
Nu när jag ringde och pratade med dem ville de ha pengar i förskott för materialet, helst i kontanter, 5000 kr. De hade inte nämnt något om det innan utan det var när vi bestämde träff för att skriva på kontraktet som det kom fram.

Företaget är en enskild firma som registrerades i februari i år. De kommer använda "Hantverksforumuläret ABS09" när vi skriver kontrakt.

Vad tycker ni? Är det okej eller ska jag säga att jag vill ha allt på en räkning i slutet istället eller ska jag skita i det här företaget?
Bor i sthlm.
 
Kontanter ringar illa tyvärr. I såna fall har de inga konton hos färgbutiker.
 
LAINE skrev:
Kontanter ringar illa tyvärr. I såna fall har de inga konton hos färgbutiker.
De sa i och för sig att de hade rabatt hos Flügger vilket passade bra eftersom det var den färgen vi hade valt.
Jag har personnummer/firmanummer på en av de som var här.
 
Det låter väldigt skumt att dom vill ha betalt i förskott met kontanter. Särskilt ett sånt litet jobb.
 
Jag skulle aldrig betala i förskott. Verkar mysko om företaget inte skulle ha 5000:- att handla för.
 
Näe, ta du och leta vidare.
 
Har de rabatt någonstans så har de med absolut största sannolikhet även konto där...

Hade aldrig betalt en krona i förskott och absolut inte på ett så litet jobb...

Köp då materialet själv istället eller låt de handla materialet och leverera det till dig och betala när du har materialet i din fastighet och inte en dag före...
Har de inget konto och inte ens möjlighet att ligga ute med 5000:- så skulle jag aldrig anlitat dem...
 
Tack för svaren! Har bestämt mig för att avvakta lite och inte ta första bästa.
 
Materialet till två rum kostar inte 5000 kr om de har målarpriser på Flugger.
 
Du ska absolut aldrig betala sånt kontant i förskott, en seriös företagare har konton hos färghandlarna och köper sin material på kredit
 
Är man nystartad så kan det vara lite svårt och ta lite tid innan man får krediter på olika ställen, men för det behöver man inte vara oseriös men då får ju hantverkaren lägga ut ur egen ficka tills han levererat materialet om inget annat... Och kan han inte det så kan jag tycka han är oseriös när det gäller så pass små belopp...

Dock sa han att han hade rabatt och då tyder det på att han bör ha konto också men kanske inte för den sakens skull kredit...
 
Hos Flugger har man 20% om man visar medl. kort i villaägarförbundet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.